måndag 25 oktober 2010

Veckans skämt(are)

Det är ju tur att man inte är slapp runt anus kan jag säga för jag höll nyss på att göra på mig.

Jag har beställt lite grejer från Kina. Ett paket som väger drygt 200 kg. Jag pratar med bruttan på kinafabriken via MSN och vi diskuterar billigaste transporten. Som givetvis är via båt. Men då får vi prylarna efter jul. Och paketet innehåller juldekorationer...

Så vi bestämmer oss för flyg. Vi är kunder på DHL. Jag ringer till tullen och frågar vad jag ska göra. De talar om att vi är tvungna att ha en speditör här (typ DHL alltså) som ansvarar för importanmälan. Jag trodde i min enfald att jag kunde be fabriken skicka paketet via transportflyg och sen piper jag ut till Arlanda och hämtar det.

Jamenellerintehur

Först måste jag betala Kinabruden 1300 dollar. För frakten. Till vad har jag ännu inte fått klarhet i och jag fick precis mail från DHL;

..."så blir transportpriset för importen 44349kr + bränsletillägg 13%. Volymen motsvarar 250kg."

FYRTIOFYRATUSEN pickadollers.

Jag mailar därför DHL igen:

"Ujujuj, nu fick jag lite hicka här kände jag. Menar du att priset från Arlanda till oss i Bromma skulle bli 44.349 kronor, plus det andra? Harkel… lite svårt med andningen också tror jag visst!"
Okey, hur utbildar jag mig snabbast till transportör? För jag är helt uppenbart i fel bransch.

8 kommentarer:

Hafen75 sa...

Kan det kanske vara så att en stor del av beloppet avser införselmoms? Den får du ju i så fall avdrag för. Men ändå...

Anonym sa...

När det gäller flygtransport så kostar vikt mer än volym (& tvärs om när det gäller båt), så det kanske kan bli billigare att dela upp det i flera separata försändelser?

Pernilla sa...

SHIT.

Anonym sa...

Allvarligt Mona, dumpa DHL när det gäller flyg och sjö, använd Panalpina, kontakt i Gbg Robert Steenros, de använder vi och de är bäst. Kostar inte 44500 för 200 kg från Kina till Sveige för oss iallafall...värt att kolla iallafall...dela upp sändningar kostar oftast mer för då måste du betala fler tullavgifter/upphämtningar. Tyvärr är Kina ett dyrt land att skicka flyg ifrån, men du kan komma billigare undan än DHL.

Anonym sa...

...och sen kan det ju vara bra att veta att transportörerna har fantastiskt bra avtal. För dem alltså. Det betyder att du inte har det. Om de tappar bort/har sönder/glömmer/försenar (osv) godset ersätts du i bästa fall med en liten veckopeng per kg. Inte något värde alltså. Sannolikt ersätts du inte alls, du får förmodligen betala för deras klantighet. Det är ju ändå de som gör DIG en tjänst...

Therese sa...

Prata med ett service-företag och då ska du inte prata med DHL. Ring till en riktig flygspeditör tex Agility, Geodis Wilson, Panalpina, Expeditors som alla har kontor i Märsta Arlanda. Kan tipsa om att Anders Broberg är Geodis är en riktig pärla:-)

Batbut sa...

Som många andra sagt; Du kan inte ta hem grejor med flyg med DHL.... de har tokhöga priser jämfört med andra speditörer. DHL är kurirföretag och högre prisbild. Sedan finns alternativet Sea/Air; båt brukar ligga på dryga 6 veckor fr Fjärran, flyg inom ca 1 veck och sea/air en 3-4 veckor - då hinner Du före jul! Många gånger är det även billigare att köpa fritt Sverige... kolla om inte leverantören har bra priser på frakter

Mr Lee sa...

Vilken tur att jag inte samlar Kinesiskt julpynt som hobby. Radiostyrda bilar och elektronikkomponenter är klart billigare att ta hem.

Tog hem 50kg fotostativ med Korean AIR cargo för något år sean och det gick på runt 700USD har jag för mig.