söndag 17 oktober 2010

Jacka mig hit och jacka mig dit

Jag är en sån som köper dyrt och använder länge. Så för 10-12 år sen så köpte jag 3 stycken Björn Borg-jackor som nu får vika hädan p g a stor viktnedgång.

Herrejävlagud vilken djungel. Kan ni ge mig några bra tips. Jag vill ha världens varmaste jacka, som måste täcka hela röven. Den som för övrigt ser ut som en dunkudde utan dun...enligt maken...ni vet.

Priset är ointressant då jag som sagt kommer ha den länge. Det viktigaste är att den är snorvarm.

Hjälp kärringen nu. Jag ska ut och leta om ett par timmar. Med maken. Hej vad kul på en söndag.

Sen vill jag veta om någon av er har dessa stövlar. Alltså, jag är inte ute efter att vinna priset som Årest Snöpingla, men jag fryser ju f-n i hjäl på vintern. Berätta om de är varma nog.

33 kommentarer:

cesa sa...

Boomerang! Jag säger bara Boomerang!

Anonym sa...

Vilka stövlar menar du, ska det vara bild eller länk, kanske?

Peak Performance får du som tips på jacka :o)

/Carina

~Johanna~ sa...

Nån artic variant Canada goose. Varm är bara förnamnet.

Ting sa...

Fjällräven är poppis hos fjortisarna nu.

MonasUniversum sa...

Carina: nu funkar väl länken?

Ting: Alltså ingen Fjällräven..

NinaPX sa...

Har inga bra tips, men lånar gärna en av dina jackor. Jag vägrar nämligen köpa ny jacka som jag kommer kunna använda i 6 veckor, den jag har kan jag konstigt nog inte knäppa just nu....:-)

Men du, stövlarna tror jag stenhårt på. För kyla alltså, snöblask kanske de inte klarar så bra?! Må gott!

GudinnanT sa...

http://www.utemagasinet.se/tester/article547279.ece
Där har du lite teter på varma dunkjackor

http://www.ljimport.se/sv/Produkter/Skor.aspx

Och här har du en sida som säljer och jag lovar dom varmaste vinterskor du kan få tag på! Dock väldigt fula och tråkiga...

Men dom här tror jag faller damen mer i smaken...
http://www.bonprix.se/se/Stoevel-2693415-bundle.htm?id=1368295418871894695-0-4cbab2ec&sourcePageClick=article_image

Sus sa...

Naturkompaniet.
Inte nå jävla oddisar som är apdyra bara för att det just är Oddisar.

Lise sa...

Didriksson!

Bitten sa...

De stövlarna kanske är bra i Alaska eller Sibirien, men funkar nog inte så bra i vårt snöslask. Fast du skulle ju bara ha dem när det var skitkallt antar jag. Och de säger ju att det ska bli den kallaste vintern på 1000 år (hur de nu kan veta det),så du kanske kan använda dem hela vinter. I så fall är ju snobbdyra stövlar ett bra val.

Malin sa...

Men Mona - vilka skitfula stövlar! I och för sig har kallt väder en tendens att resultera i fula kläder och skor men de där tar ju priset. Pomlor som hänger? Näää det går ju inte. Jag har Timberland och vilken lycka vad varma de är. Utan pomlor.

Jacka - valet blir Fjällräven som är så pass tunn att jag trodde att den inte funkar i norrlands kyla men så fel jag hade... den är skitvarm. OCH snygg :) OCH går ner över röven...

Förlåt om många gillar pomlor på dojjorna och till och med har pomlor på dojjorna. Som hänger och slänger... Vill inte att ni ska ta illa upp men det är faktiskt dags att köpa nya!

Malin utan pomlor

Mr Lee sa...

The North Face! Funktionella och snygga. Räcker med det.

Frugan köpte Uggs och de är tydligen tok varma. Annars blir det mesta varmt med ett par yllesockar.

Greta sa...

http://www.dna-shoes.com/shoe/130/roots.html

Har liknande dessa och de är varma

MonasUniversum sa...

Bitten: Tyvärr så är det ju så att sjukt varma stövlar har en tendens att kosta. Vilket suger. Å andra sidan så köper jag nya typ vart 10:e år så det blir inte så dyrt i längden!

Malin: Haha, jag gillar inte pomlor och har just hittat samma märke utan!

Anonym sa...

http://www.canada-goose.com/products-2/arctic-down-collection/womens-arctic-down/trillium-parka/

Den här! Finns på NK och Urban Street.

Helene sa...

Peak..finns massor av modeller, om stövlarna vet jag inget, men är de lika lurviga invändigt som utvändigt så bör de vara supervarma.

Unknown sa...

Woolrich (mittemot min butik) har jackor.
Själv investerade jag i min 3:e Moncler ifjol. Den är varm, dyr och håller i 10 år.
Samtidigt sålde jag mina Bally eftersom dom var inköpta i fel storlek. Jag tänker köpa ett par Sorel Women's Caribou vinterkängor i år. Jag förutsätter att dom håller i 10 år.

Åsa F sa...

Hm, jag är ju väldigt nöjd med min jacka från Stadium. En alldeles vanlig Everest jacka. Den har hållt mig varm i 2 år nu.

Det är inte den dyraste jackan men den är varm. :)

absolutjohan sa...

Peak´s dunjackor är överlägsna.

Malde sa...

Clarks Curlingkängor håller mina frusna fötter varma. Alltid. Till och med i ett par timmer ute tittandes på ishockey när Tonåringarna spelade. Jag är inne på mitt tredje par, och de håller dessutom länge.
http://www.nilsonshoes.com/Kvinna/Modeller/Varmfodrat?art=239761&c=SEK

Minkamera sa...

Överskottsbolaget? duger det i krig - duger det i Bromma.

therese sa...

Min peakjacka kan jag bara använda om det är -5 eller kallare. Annars får jag värmeslag. Och jag är grymt frusen av mig. Tror inte att dom nya modellerna är lika tjockt stoppade och det är nog tur.

Anonym sa...

Hoppas du hittar nå't. Moncler har en riktigt snygg jacka, längre, med riktigt skinn/päls på huvan (nästan alla har ju fuskpäls numer) och säkert supervarm. Köpte själv Filippas långa jacka men är osäker på om den räcker i riktig vinterkyla, men jag sitter ju mest i bilen. Kanske skulle komplettera med Moncler, hmmm? Kristinas Bally-kängor eller annat märke, är de varmaste och bästa vinterkängor man kan ha, enligt mig. Fryser lätt om fötterna, men har ALDRIG frusit i mina Clarks-kängor! Inte de snyggaste, men helt OK, gärna lite högre modell om du hittar det. Säg till om du hittar så'na, för jag behöver också förnya där. kram på dig! LiSe

Anonym sa...

Didriksons är bäst..
Hälsningar Susanne

Suss sa...

Vafalls !!??
Vad har hänt med Ellos största kund nu då, Övergivit dem ?!

De har säkert underställ oxå, för du som nyss är opad kommer frysa -förmodligen- tunna häcken av dig även inomhus ... O kke tom behöva tunna fingervantar när du sitter still...vid datorn *s*
Not kidding !

Min grymt varma röda dunjacka från en enkel butik i Bollnäs (nej, bor ej där), håller värmen super ännu efter 10 år. Oxå såndär som man kreverar i om man kommer in i en affär, men har haft 2 till o byta mellan ;)

Lycka till i jakten på den ej funna jackan /Suss

Birgitta sa...

http://www.columbia.com/

Skogseva sa...

Varför inte testa en Moncler? Dyr, varm och inte alltför ful för att vara dunjacka/kappa. Jag köpte min för fem år sedan och använder den fortfarande = en bra investering, tycker
Eva.

kalaslotta sa...

Canada goose jacka, vinner alla krig om varmaste jackan. Tung är den oxå så man tränar lite extra på promenaden!!

Stövlarna är nog mest dyra, har provat och klämt på dem...tror att ett par hederliga Technica boots i päls är bättre eller Oscar Norma (italienska handgjorda stövlar med rågummisula, päls på utsidan och ullfodrade). Köpte ett par här i USA för några veckor sedan...
Spana in dem här..http://www.oscarsport.com/lingue.htm#

Anonym sa...

Jag är också en frysskit, men förra året köpte jag en boomerang dunjacka och jäklar vad varm jag var hela den kalla vintern, då med typ en t-shirt under, på fötterna har jag curlingkängor,, fula men varma.

Suss sa...

Curling-kängor är till för -just- curling...typ

En hel del som halkar o bryter sig i dem på våra hala gator !!

neeeee, de passar på bara gator utan nån is,
annars måste det vara nåt med bra räfflor under *nickar jakande*


usj, känner mig så praktisk o dan, men börjar väl bli det som 39-åring *host*
(plus att jag har vrickat o stukat o brutit mig :-/ mer försiktig nu o har tom broddar på lång-promis... höhö)

lilla jag sa...

Säger bara en sak gällande skor och det stavas "VIKING". Fula men ack så varma!

TEDDEN sa...

Parajumpers gör snygga längre jackor som är VARMA. De är nya "gås-jackorna" -här på Östermalm iallafall. Finns b la på Mathilde. Annars en längre Moncler....men om du vill ha den varmaste jackan så skulle jag köpa antingen Parajumpers eller en Gås (finns svarta, långa för ca 7000 kr).

Mukluks skulle jag köpa om jag var du. Varför frysa? Varför dissa ett vinnande koncept? Varför se ful ut bara för att det är kallt?

Bally-kängor var inne på 90-talet. I rest my case.

Lycka till!!

Annie sa...

Heta tips är Marmot och Moncler. Moncler kan vara den varmaste jackan jag någonsin haft.