söndag 17 oktober 2010

Om föräldrar som fattar korkade beslut

Har ni någon gång hamnat i en situation där man fattar helt felaktiga beslut, och som man med säkerhet kommer ångra efteråt? Korkade beslut som fattas under extrem trötthet där man inte ser klart. At all.

Listen to this.

Vi är ute och handlar vinterkläder till hela familjen. Att handla med en 7-åring som fick vara uppe way too late igår var inte det smartaste draget. Men tyvärr nödvändigt. Och till slut är det bara talibanens jackinköp som är kvar. Vi letar överallt men hittar inget som vi tycker är bra. Och innan ni gastar hål i huvudet på mig så tänker jag försvara mig med att hon har en jacka från Ullared. Men jag vill att hon har två jackor per säsong då en alltid måste tvättas och vi har ingen torktumlare.

Väry well. Vi rasslar in på Barkaby Outlet och hittar Boomerang-butiken. Talibanen rusar fram till en brun jacka och ska genast prova. Jag är något förvånad då allt i hennes liv alltid annars kretsar kring rosa och lila. Vi tittar inte på prislappen utan bestämmer oss för att vi ska går runt till de andra butikerna och kolla utbudet. Givetvis var det nej, nej, nej till varenda jacka. En timme senare konstaterade vi att vi förmodligen hade norra Europas gnälligaste/tjatigaste unge.

Så vi går tillbaka till Boomerang-butiken. Talibanen sätter på sig jackan och jag vänder på prislappen. Och får en hjärtinfarkt.


 3129 kr. Skulle inte tro det va.

Talibanen, som redan flyttat in i jackan förstår inte vår plötsliga tvärvändning.

- Amen vi kan fan inte köpa en jacka för över 3000 spänn till henne. Det går inte. Säger jag.
- Jag vet. Säger maken.
- Fast det är klart, om vi köper den i en större storlek så kan hon ha den nästa vinter också. Då är det åtminstone 1500 kr per säsong. Liite bättre.
- Ja det är förstås sant. Säger maken.
-Vadå, kostar min jacka TRETUSEN kronor? Säger talibanen. Och vi undrar båda två om vi är helt jävla stekta som lät henne höra konversationen. Too late.
-Eh, hmmm, öhh, jaaa, men det får du inte berätta för någon. Om vi nu köper jackan. Och där vann jag just priset Århundradets Stolpskott.

Trötta som få så stod vi och argumenterade en stund till men bestämde oss till slut. För nu ville vi bara hem. Hela vägen till kassan kändes jävligt olustig, men vi försökte intala oss att det faktiskt var en jacka för två vintrar.

Då ser vi skylten.
Hallefuckingjävlaluleja. 1500 kr. Delat i två. Kändes aningen bättre.

Men nästa gång stannar hon hemma. Jag tror aldrig att vi har fattat ett sånt idiotbeslut. Ever.

Vad är det absolut mest korkade ni har gjort? Please tell me att det finns fler dårar där ute.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Gantkläder.... mm på NK har dragit iväg här kan jag säga.. men det är ju såååå snyggt... sonen passar faktiskt jäkligt bra i deras kläder.

/C-Åsa

Singelmamman sa...

1500 kr var ju ett ok pris. Det mest korkade jag gjort kan inte skrivas här. Så tyvärr, det får bli en annan gång. Men du är ju inte ensam, känns väl bra. :-)

Jullan sa...

Nu har jag bara två små barn på 10 månader men det är dags att sluta upp med att mata mitt i natten. Vi har haft lite fight de senaste dagarna och i natt var inget undantag. Kl 03 vaknade de och krävde uppmärksamhet och mat och sånt. 04.30 somnade de om igen. 05.10 vaknar jag och går upp och ger dem mat. Dooooh.

Pillargontanten sa...

Men Mona, hon kommer att vara fräckast på hela skolan i den jackan :O)
Och mallig, när hon talar om att den kostar tretusen ;)

Underbart!
Ska berätta nån gång om jeans , trasiga sådana , för 1000 kronor till fjortonårig son.....
Nån gång...

Agneta sa...

Deras marginaler är rätt bra...

Suzie sa...

Det har jag förträngt!!! Men jag köper hellre lite dyrare kläder som använd än något billigt som ungarna inte vill ha för att det är fel märke. Min äldsta son var modemedveten från 3-4 års ålder och hade stenkoll på vad han ville ha på sig. Så jag är rätt van ;-)

NinaPX sa...

Har aldrig hänt! Att jag tagit korkade beslut alltså. HA! Det ska ju bli århundrades kallaste vinter i år, så antingen drar man till Thailand i två månader eller också köper man rejäl jacka. Inget dåligt beslut alltså.

Anonym sa...

Ta det lugnt. Jag köpte en bil i förra veckan, beloppet var sex-siffrigt. Måste räkna på fingrarna..jo, det stämmer. Återstår att se hur dumt beslut det är. ;-)

Maria sa...

Jag ville verkligen komma, och jag kände mig som värsta bangaren som inte ens hörde av mig (hade jag haft nångons telefonnummer hade jag skickat ett sms), men det är tungt när man varit vaken i vad som känns som 100 timmar och sen fastnar i soffan i världens jobbigaste tjafs. Nästa gång ska jag vara med från början. Då kommer jag inte hinna somna/börja bråka. Det blir finemang.

Lee sa...

Jag köpte en peak jacka förra vintern till mig. För 7000 kr! Ja, den kostade så mycket. Det är den dyraste jacka jag har köpt ever, men jag är också sån som du, jag köper en jacka och har den läääänge! Det är den varmaste jackan någonsin. Den heter Peak Performance W Expedition Parka och ser ut så här... http://www.uppslaget.se/annonser/images/peakexpeditionparka2.jpg
Jag lovar att jag kan gå i linne under den när det är smällkallt utan att frysa. =)

Det var dock inte det som var det dummaste, utan det var idag när hela familjen var iväg idag och köpte vinterskor och även vi jagade jackor till barnen, som jag och sambon pratade om min jacka. Sonen råkade då höra priset på min jacka. Upps, inte så bra, eftersom han då högt och tydligt i affären undrar hur jag kan köpa en jacka för 7000 kr!!! Jag försökte hyssja ner honom, och då kommer motargumenten från honom... och du tycker att det är dyrt med en jacka till mig för 3500 kr?????
INTE så SMART!!! Men men... jag håller iaf reda på min jacka och jag åker inte pulka/snowracer/rumlar runt i snöhögar med den, så den kommer iaf vara fin ett antal år till... =)

Lee sa...

Till anonym som skrev:

"Ta det lugnt. Jag köpte en bil i förra veckan, beloppet var sex-siffrigt. Måste räkna på fingrarna..jo, det stämmer. Återstår att se hur dumt beslut det är. ;-)"

Kostar inte alla bilar sexsiffriga belopp som nya? 100 000 kr är ju ganska billigt för en ny bil, eller menade du en bil i miljonklassen, dvs 1 000 000? Som då blir 7-siffrigt?

cesa sa...

Århundrades sämsta affär; en spritt ny bil. En Kia. Som drar litern milen.. rasslar och dunkar.. Biljäv-n kostar hela min pension, varje månad i många år framåt..

Kia sa...

I julas.
Stort paket.
Kunde rymma en hel familj.

Jäkla trumset.
Innan det kom in i huset spelade båda döttrarna trummor. Nu ingen.
Hur smart var det? Vi tyckte vi var mycket intelligenta,
Då. Inte nu.
(Men nu har äldsta "blivit med band" igen)
(Jag skulle gärna spela alla slags instrument - om tiden fanns)

Finnpajsaren sa...

Att be farfar köpa den där Belle-barbien (som Veran önskade sig) som spelar en satansjäklatruddeluttjävel när man trycker på en ros mellan Belles lökar. Det är det mest korkade jag gjort. By far. *killing me softly*

Anki sa...

Mycket dyrt och dumt har man väl köpt åt tonårsdottern men det korkaste jag gjort var att lämna en ryggsäck på en buss i London. Ungarnas pass låg i ryggsäcken... undrar så var dom hamnade. Trots bussbolagets letande så dök passen aldrig upp.

Anki sa...

Nu var det ju inte ett beslut jag fattade ( att lämna ryggan på bussen) så det kanske inte platsar som komentar men korkat var det dock...

en annan sa...

Pjaa... när jag senast var ute för att köpa nya höstskor till äldste sonen inträffade årets (hittills) värsta magsjuka på lillebror (sittandes på Wayne's). Efter sanering av denna fullständiga katastrof fanns det bara kvar cirka fem minuter av all shoppingtid jag haft - första butiken jag råkar på är naturligtvis dyrast (Vincent). Kommer ut fem minuter efter stängningsdags med neoprenstövlar och promenadisar för 990SEK.

Fötterna i fråga är TRE år gamla och lär inte ha samma storlek till våren, om denna utvecklingstakt fortsätter... Fötterna i fråga har hittills klarat sig finfint i reaskor från både Coop och Din Sko. *suck*
Nu gäller det att dessa skor är minst fyra gånger bättre än alla motsvarande, eftersom de kostade fyra gånger mer.

Karin sa...

Kul med fynd, jag gjorde med ett klipp i fredags. En jacka för 800:- fick jag för ca 400:-

Sus sa...

Jag har aldrig haft råd att göra korkade saker. Men jag börjar få det nu..
Jackan ser ju dessutom varm ut! Bra köp skulle jag säga.

Herr Kryss sa...

Ibland är hela livet en vinstlott!!

Fisken sa...

Jag handlar ALLTID på impuls när det gäller barnkläder eftersom jag hatar att handla kläder mer än vad ungarna hatar det.
Sen åker jag hem och får en utskällning av sambon som får spel när hon ser priset.
Den som hon är MEST irriterad på är en urfin goretexmössa med fuskpälsfoder ifrån polarn & pyret för 350:-
MEST för att den är så jävla varm så att ungarna VÄGRAR ha den på sig om det inte är minus 30 grader.

Monica sa...

skitsnygg ,och jag vill ha bild efter vintern för och se om talibanen kan ha den då? ljus ? tänker jag ,men japp så snygg!

moseljäntan sa...

Hm.... Ingen torktumlare.... Det far du nog ta och skaffa dig snabbare än snabbt. Jackan är LJUS och om inte talibanen är en ängel (later ju inte riktigt sa med det namnet) sa lär hon väl inte bara sitta still utan att smutsa ner sig.
Annars är jackan kanon, och ett bra pris!

Svedski sa...

Jag var på Sivletto, en affär med typ 50-talskläder, och provade massa olika kläder. Till slut fastnade jag för en söt röd blus och en pennkjol som jag gärna ville ha. Blusen kostade 395, trodde jag. När jag ska betala blev det en väldigt hög summa, och upptäcker då ettan framför siffrorna. Den kostade alltså 1 395 spänn! Tydligen handsydd, nått svenskt märke. Men snubben i kassan sa att eftersom det var den sista de hade så kunde jag få 500:- rabatt, och jag hade precis fått 500 kronor av min farmor, så jag tänkte att då blev det ju 395 i slutändan i alla fall... Kanske:P

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

Jag tycker inte om nya jackor och jag tycker inte om jackor för 1500. Men. Jag älskar att fynda. Och om jag hade råd så skulle jag säkert köpa en jacka för en massa tusenlappar till mitt barn. OCH så skulle jag bli sådär superduperjävlaglad som man blir när man fyndar. För någon är 1500 ett fynd. För en annan är 150 det.

Grattis!

Anonym sa...

I går kom vi ut med en Canada Goose till tonåring.... 6 800kr. Dumma beslut visst, men en skit snygg jacka....som hon lovat ha i tre år.