torsdag 21 oktober 2010

När man jobbar med andra än drakar

Vi har ju två olika grossistföretag inom heminredningsbranschen. Ingen har undgått att det ena företaget förvärvades i juni och skall nu (idag påbörjar vi) flyttas till Stockholm från Nyköping.

Så i flera år har jag jobbat med olika leverantörer av varor till oss. Medelstora och stora företag.

I det nya företaget har vi en dam på 80+ som gör så kallade halmhängen, som man kan hänga i ....ja, vad vet jag, granen kanske. Små historier. Jag lägger en beställning hos henne i augusti och först nyligen får jag reda på hennes ålder då jag beklagar mig hos den f.d ägaren om den enormt långa leveranstiden. No wonder liksom.

I alla fall. Igår fick jag paketet. Med en faktura. Och ni som jobbar med ekonomi förstår ju problemet;
Revisorn kommer börja gråta.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Hihihi Den fakturan var snygg. Moms och andra uppgifter är ju överflödig info för en revisor eller?
// Rebellen

Smilla sa...

Men ändå så gulligt :)
Hon står ut i datadjungeln = bra marknadsföring (eller?) ;)

Finnpajsaren sa...

Hahaha. Den slinker nog igenom. ;-)

intern1n sa...

Vilken störtskön dam. Hahahaha, mitt hjärta smälter... Själv skulle jag lagt pengar i ett kuvert o skicka henne och skippa gnälliga bokförare. Jag tycker hon har en poäng.

Anonym sa...

Håller med,skicka pengarna i ett kuvert...älskar sånt där,man blir glad i hjärtat:)

Annika sa...

Sysslar man med ören nuförtiden..?

reneesfotoblogg sa...

Jämna av uppåt, till en tusing typ och lägg i ett kuvert med en hälsning att det är hon värd.

Dehäreja sa...

Jag ler med hela kroppen. OMG så rart! Rama in den "fakturan"!!!!

Chrissan sa...

Skrattar gott åt damens faktura!
:)

Anonym sa...

Så himla fint!
Förresten trodde jag att handgjorda föremål alltid kostade massor, lilla damen är inte så bra på att sätta bra pris på sitt jobb...
Helena

Christina sa...

Hjärtat. Tänker på dig idag. Andas och se framåt. Snart är det över. Loveu.

Ida sa...

Du är väl inte alls upptagen idag så jag passar på att ställa en fråga. Jag vet att du har svarat förut men lyckas inte hitta svaret!

Doftljus! Vilken sort rekommenderade du? Lång brinntid och ljuvliga dofter uppskattas ju.
Kämpa på!

cruella sa...

Men gulletant. Hoppas hon har en liten pension att leva av också.

pangis sa...

Hennes halmänglar slår det kinesiska krafset med hästlängder.

Säger som flera andra, vilken gullig dam.

Men du: sudda över hennes namn på bilden, Det behöver kanske inte outas i din blogg.

Anonym sa...

Så sött. Det är ju så livet ska vara =)

Jessica sa...

Hahhahahaahhaaa, hon har ju fixat det galant!

Fisken sa...

Helt klart så har hon importerat de där för 60öre ifrån Taiwan och sen skickar hon en sån "handskriven" faktura och räknar med att minst 80% av kunderna skickar in en 500:- i ett kuvert tillbaka.
Bästa affärsidén någonsin!
Polisanmäl omgående och ring Sverker på plus!

Natalie sa...

Gulligt och härligt befriande! Tänk om alla fakturor man fick såg ut så där, då skulle i alla fall jag bli lite gladare.. :)

Idpadida sa...

Är den skriven med blyerts? Det ser nästan ut så. Fantastiskt. :D Men jag håller med ovanstående: sudda gärna damens namn. Och vad gäller betalning och revisor...summan motsvarar ju inte ens en flaska vettig skumpa, så...

Skogseva sa...

Så rart!
Jag hade skickat henne dubbla summan ur egen ficka + ett stort fint kort.
Hon är den absolut sista av sin sort - vårda henne ömt, säger
Eva

Anonym sa...

Nääää - lite mer kan hon väl få betalt... Svensk hemslöjd ju.

Fräsigt sa...

Hjärtat!!! Puh!

Anonym sa...

Heeelt underbart! Jag älskar att det finns människor som gör saker by hand fortfarande. Fantastiskt!
Momsen? he he he

Anonym sa...

Jag tycker att fakturan är...underbar. Passar en ängel i halm. Hidur