fredag 22 oktober 2010

Äntligen



Say hello to my new friend!

Fifan vad här ska sovas.

21 kommentarer:

Suzie sa...

Nu hajjar jag inte? Om du somnar av socker så varför knaprar du inte sockerbitar istället ;-)

Anonym sa...

Sov så gott.Hälsningar från Susanne

Kamilla sa...

aj aj,, jo, gott lär du sova, även när du vaknat :-)
men alla påverkas ju inte lika, som tur kanske är!
ha en bra helg!

MonasUniversum sa...

Suzie: för att av socker så sover jag bara nån halvtimme-timme. Jag vill sova HELA natten!

Susanne: tack, ska strax gå upp och ta en tablett.

Kamilla: Va, är det så illa? Ska bli intressant att vakna i morgon och se effekten.

Madde sa...

Du får testa dig fram och se vilken tid som den fungerar bäst att ta, om jag planerar att sova en hel natt tar jag tabletten 2 timmar innan jag skall sova, då blir morgonsegheten mindre :-)

Anonym sa...

Åh fan.. vad säger man till farbror dr för att få sånnadära? Att sova är ju rättså väsentligt har jag hört- å bara så du vet.. hade jag bott liiiiite närmare så hade jag joinat er på utgången förra veckan. Nu bort jag.. eh.. lite.. eh.. typ ocentralt o oglamouröst, men det hade varit kul som fan o hänga på. Jag liksom du har en minitaliban.. OhMYfuckingGod liksom, har fått henne för mina synder el ngt. Men men .. världens goaste mellan varven då givetsvis. HEpp! mvh Sara

Anonym sa...

Eeeeh. Du vet att det inte är ok att göra reklam för receptbelagda läkemedel, va....detta liknar nästan snudd på det...gissar att rätt många läser din sida.

Rijo sa...

Mona, om jag hade bott en uns närmare (sisådär 24 mil typ ungefär nästan)så hade jag kutat över och bett o få en av dig direkt. Här vill oxå sovas en HEL natt!!! Händer mig ungefär 1 natt/månad att jag somnar o vaknar när klockan ringer. Sov gott inatt nu!
Och sista anonym: Ta det lite mer humoristiskt än allvarligt på den här sidan.... =)

Anonym sa...

Du får nog testa dig fram ang sömntabletten. Precis som Kamilla säger kan man bli rejält seg dagen efter (jag blir det). Och du, det var inte jag vid övergångsstället, bara skojade med dig. Så du behöver inte ligga sömnlös för det iallafall ;-). Sov gott! //Gina

Tänkte bara sa...

Fick en sådan en gång, trodde aldrig att jag skulle vakna. Var seg en hel dag efter. Hoppas att det går bättre för dig.

Malin sa...

Får du myrkrypningar och "bentramp" så är det garanterat Propavan som ger det, men den är å andra sidan inte beroendeframkallande så kör du! Om de inte funkar så be nästa gång om något mer rejält, typ Zopiklon. De däremot är beroendeframkallande så ta dem som en kur för att komma i fas och få ordning på sömnrytmen. Det är lätt att ta insomningstablett, vänja sig, försöka avstå, och sen stå ut 2 dar utan sömn för att därefter dra slutsatsen: jag behöver medicin för att sova och sen börja om igen. Det blir lätt en ond cirkel som leder till toleransutveckling osv. Men som kur med medveten avslutningsstrategi och hantering av grundproblemet (stress och oro?) är insomningstabletter fantastiska! Ja ja..Gissa mitt yrke.. och en fredagkväll också; patetiskt! Nu ska jag ta ledigt!

Anonym sa...

Släng hit ett par såna där, tack!
/Småländskan

Tiagirl sa...

Just den typen blir jag helt död dagen efter på...
Jag föredrar enbart insomningstabletter typ Stilnoct. Har en bekant som tar sådana när hon ska sova sen sover hon tills den där dryga tiden runt 04 men då tar hon en till. Funkar inte det(om hon har någon morgontid att passa) så ställer hon klockan på kanske 02 för att inte sova för länge dagen efter.
Det gäller ju att varva ner när man lägger sig, det går inte hålla på här å där och tro man blir sovtrött, effekten kan ju bli helt tvärsom då...
Jag lägger mig, slösurfar eller läser en stund innan jag släcker och inväntar johnblund. Brukar funka bra!

MonasUniversum sa...

Madde: Det verkar som om jag får testa mig fram på flera sorter..

Sara: Man säger till tant doktorn att livet är outhärdligt utan en hel natts sömn. Och ja, trots allt så älskar man de små liven villkorslöst!

Anonym: Ehh, med tanke på att de inte fungerade så nä, ingen bra reklam här inte. Och jag bryr mig inte, är det bra grejer så what the fuck. Livet är alldeles för fullt med barn som dör i cancer, vuxna som inte har arbeten, en jord som går under av miljöförstöring, för att jag ska skita i om jag råkar göra reklam för nån sömntablett. =)

Rijo: som sagt, de fungerade inte. Men jag ska prova igen.

Gina: Jag skrattade när jag såg din övergångskommentar, för jösses vad jag svor åt kärringen! Det står att man kan ta två, så jag tänkte prova det. Är dock livrädd för att bli beroende.

Tänkte bara: Jag känner inte ett skit. Möjligen har jag lite ont i magen, om det nu har något samband.

Malin: åh, vad bra. Att de inte är beroendeframkallande. Jag är nämligen rätt säker på att jag skulle kunna bli tablettmissbrukare på en kvart. Dock tänker jag prova två stycken i kväll. Och du, tack för informationen. Nu tar vi ledigt i helgen va? Eller ja, alla utom jag..

Småländskan: ring doktorn. Jag behövde inte ens komma dit. Gissa om jag blev glad. Recept over the phone liksom.

Anonym sa...

Får du konstiga krypningar i benen så beror det på de tabletterna - jag slängde mina för de funkar ändå inte.
På mig i allafall.
Imovane är bättre. Om inte Propavane
funkar så be att få Imovane 7,5 mg och så tar du en halv sådan.
Det viktiga med Imovane är att INTE höja dosen det är då man kan få problem med att behöva öka och öka. Så länge man tar en halv 7,5 mg är det ingen fara att äta dem ett tag. När man slutar så har man ungefär 2,3 nätter när man sover oroligt och sen är det gjort. Förutsatt då att man legat på denna lilla dos...

MonasUniversum sa...

Tiagirl: Jamen jag har provat Stilnoct och de funkar. Men jag har egentligen inga problem att somna in, problemet är att jag vaknar och vågar inte ta ytterligare en Stilnoct..

Anonym sa...

Jag tar 2 st Propavan vid 20-tiden och då tar det ca 2.5-3 h innan jag blir sömnig. Jag sover då till ca kl 6. Funkar klockrent för mig, som tidigare vaknade 20 ggr per natt. Älskar din blogg!!

Anonym sa...

Zopiklon är för svårigheter att somna ,för tidigt uppvaknande,och för många nattliga uppvaknanden /Fass
mej har dom hjälp pigg och utvilad inte fyllsjuk som man kan bli av andra tabletter.Tjohooo nu har jag vågat kommentera 2ggr Älskar din blogg / Susanne

Suss sa...

Propavan är egentligen inte alls en sömntablett, men skit samma ,
de är Crap !
ger restlesslegs så man inte kan sitta still efter 30 minuter... hemsk ! benen hoppar av sig själva *S*
o nada sömn gav de...

o ja, man blir oftast beroende av insomningstableetter , om man behöver dem flera månder,
inte alls kul.... men whatt to do, what to do ....sucka...

jag är där i insomnia-träsket sen 4½ år tbx, not to funny

p.s , alla ni som har datorn på in i sömnögonblicket, låt bli det om ni vill få bättre sömn !!
2 timmar innan sängdax... :-O skärmens ljus stör hormonet som ska få dig sova, melatoninet, det rimmar illa.... samt skippa kaffe efter 14 OM du har grova sömnproblem, te gör det samma, inte alls som kaffe.. ej choklad på kvällen, det stör det med !

"gör kväll" , släck ner, o mys, sänk ljuden, o ha ritualer ett par timmar innan ,
sånt har vi nog glömt idag ?!
men ack sååå viktigt

Finns massor av tips som sömnforskare kan ge, typ dem ovan jag skrivit ;-P

gå o lägga sig o gå upp samma tid varje dag är oxo ngt att tänka på, det främjar sömnen o kroppens rytm

O så tyst o lugnt o svalt omkring, gamla hederliga tips
Öronproppar !

Lycka till ! //Suss

Suss sa...

o inte gå o lägga sig hungrig som gbp-ad, inte bra,
ät precis innan du ska sova, typ
Bra o sova på är ex.vis havregröt, 1 banan... sånt med tryptofan i sig :-)


Stilnoct o Imovane har ju olika verkningstider oxo, det är att beakta... för din doktor ;-)

/S.

hondjuret sa...

Ett litet tips.. Testa att krossa två stk. Verkar mycket snabbare, du slipper hangover och du kanske tom får sova :) Smakar dock vidrigt!! Min läkare sade dock till mig att typ gömma det i lite banan! (dock rekomenderar jag stilnoct eller zopiklon)