torsdag 21 oktober 2010

Speedy Gonzales v/s EPA-traktorn, en onsdag

Har en kund i USA som vill att jag skickar hennes paket via Posten i stället för med DHL. För att det blir billigare. Jag tänker att jag måste kolla om det verkligen är så, och ringer först Posten, och sen DHL;

Och exakt så här löd det;

-Bla bla....Ann-Charlotte.
-Hej, Mona heter jag. Du, jag ska skicka ett paket till USA, det väger 4 kg och måtten är bla X bla X bla.
-Det kostar 466 kr.
-När är det framme då?
-På tisdag.
-Bra, tack, då vet jag. Hej då.

-Välkommen till DHL bla bla, det här är bla bla, hur kan jag hjälpa till?
Världens längsta hälsningsfras.
-Hej, Mona heter jag, jo jag är kund hos er, kundnummer XXXXXX och ska skicka ett paket till USA, Wisconsin, 4 kg och med måtten bla X bla X bla X bla.
-Jaaadu, vänta lite ska vi se här. Wisconsin sa du, har du ett postnummer?
-Ja, XXXXXX.
-Mmm, ja då kostar det 4.123 kr och är framme på fredag.
-Älskling, Im sorry, men då får det nog gå med Posten för 466 kr och komma fram ett par tre dagar senare.

FYRATUSENETTHUNDRATJUGUTRE KRONOR.

Ska nog fan börja skicka ALLA paket med Posten.

17 kommentarer:

Chris_P sa...

Fick paketet en egen flygstol med DHL?!?! Sjukt dyrt!

Isa sa...

Får man följa med som "paketbärare" då också eller...? För visst ingår flygstol..?! Helt sanslöst!!

Henrietta sa...

Oftast är ju inte posten billigast. Jösses vilken skillnad!!

Karlskronamamman sa...

Det var det djävligaste!!

cesa sa...

DHL= Dröjer Hemskt Länge!
DHL= Den Hutlösa Leveransen!

Tröttmössan sa...

Tyvärr är flyg sändning dyrare... fast iofs det är ju framme på 2 dagar och levereras dörr till dörr. Men hutlöst dyrt är det iaf.

Karin S sa...

Jag har också jämfört paket till usa med både DHL och posten. Det verkar nästan som om DHL i princip inte VILL skicka till USA. Prissättningen känns väldigt vi-kan-men-bara-om-du-absolut-insisterar

Unknown sa...

Gudarna skall veta att vill man hålla nere kostnader i sitt företag så är ens transportavtal något av det första man skall se över.

Fisken sa...

Ah...äntligen ett område där jag är expert!
Om du skickar mycket gods skall du tänka så här som grundregel:

Posten: Utan tvekan bäst på alla standardiserade paket och pallar som är standard. Även bra för paket som skall vara framme innan kl 08:00 (Posten In-night). Lite oflexibla och kör inte gärna specialgods om man inte betalar för In-night.

DHL: Bäst på ömtåligt gods och bra på utstickande, tungt och specialgods. Är ENBART billigast på stora volymer och på en del privatpaket (DHL-Servicepoint).
Har enligt mitt tycke bäst leveranskvalitet.

Schenker: Oftast billigast på pall och paket även på små volymer. Har svårt att hantera specialgods men är bättre än Posten på det som inte är standard. Min erfarenhet är dock att Schenker är kanppast "just-in-time" utan snarare "just-in-case".

DSV: Nej. möjligtvis på bulk och europagods.

Bring: Bra i storstad. Kass på landsbyggd. Inte billigast men oftast snabbast på kortare budsträckor.

Svedski sa...

Hehe, jag gillar den fjärde dimensionen du fick till på paketet till dhl :P

Anonym sa...

Men vad ska du då göra med alla pengar du tjänat?! (min man är ekonom och gråter när jag använder denna fantastiska logik...) Ett par nya skor kanske? ;)

Järnflickan sa...

Oh fy fan! Jag som trodde posten var dyrast... men vad fel man kan ha!

Pihlina sa...

Vi använder FedEx. Skickar varenda vecka runt 4-5 kg och det har aldrig kostat så mycket!

Boel sa...

Om foremalet ar det minsta omtaligt, dvs inte ar ett lakan eller en nallebjorn, sa kanske DHL ar att rekomendera iaf. Posten i USA ar makalosa pa att forstora saker.. Flyttade hit for ett ar sedan och skickade en stor extremt valpackad flyttlada med posten. Nar den kom fram var den RUND, no kidding, och inget forutom diverse lakan och dukar var helt. Sag ut som om dom slappt den fran 10:onde vaningen upprepade ganger och sedan kort over den med en lastbil.

Anonym sa...

Problemet med DHL och TNT är att det är billigt för STORA företag, och vi som kan branschen vet vilka som betalar dom STORA företagens rabatter?? Jo, det gör som SMÅ företagen. När jag var anställd på ett STORT företag 2007 så skickade vi minst en gång i veckan ca 120kg gods till Usa för ca 2000kr. plus mängder med annat över hela världen.

Och det är tyvärr så det är!

MR Martin

Ewa sa...

DHL är svindyrt. Fattar inte varför folk använder dem eller andra sådana firmor överhuvudtaget... Tacka vet jag posten och bussgods! :)

Ewa sa...

*läser MR Martins kommentar*

Jaha. Det är SÅ det ligger till.