tisdag 12 oktober 2010

Maken och hans skills

I love my husband men ibland slår det över.

Vi köpte ett företag i Nyköping i somras. I det bolaget säljer vi bl a egendesignade plädar i ull. Mucho bättre kvalitet än t ex Klippans.

I alla fall. När vi tog över bolaget så var jag lite stressad över det är med att designa egna mönster till plädarna.

Men chefen blev eld och lågor. "Amen hur svårt kan det vara, det där fixar vi själva, vi behöver inte anlita nån designer, de kostar bara pengar."

Härom veckan så fick vi en förfrågan från Solvalla. De vill ha plädar med häst/hästar på. Jag fick magsår på stört, men när jag ikväll kom hem till maken och sa att vi får nog hoppa över den där förfrågan så rensade han matbordet och drog fram penna och papper. "Inga problem, det är väl för f-n bara att rita en häst."


En anorektisk falukorv med hästhuvud
Nu är det så här att maken har en himla massa goda egenskaper och är skicklig på det mesta. Dock tror jag att han ska hålla sig jävligt långt borta från designerbordet.

48 kommentarer:

tina sa...

Haha! Just hästar är ju det svåraste som finns att rita, det har jag aldrig kunnat. Jag tycker makens häst är fin!

Jupp sa...

*hahaha* Bild nummer ett, jävligt mycket kropp och jävligt lite huvud på den hästen.

Bild två. En häst med skepparkrans. Ja, någon häst ska ju vara den första. Kanske skapar trend på Solvalla.

Alltså. Jag påstår INTE att jag kan bättre, för det ska gudarna veta att jag inte gör. Men tack för det asgarvet.

en annan sa...

Jamen förtusan, det var inget större fel på de där hästarna! :-D Ingen som sagt att de måste ha helt verklighetstrogna hästar, väl?

NinaPX sa...

Du, jag tycker de där hästarna passar perfekt ihop med era älgar faktiskt. Det ska ju vara lite abstrakt liksom,hahahaha! Nä, sätt lite pennor i näven på Taliban och be henne designa nåt snyggt istället, kan ju inte bli sämre om man säger så... :-)

Lizbert sa...

Bättre än jag hade klarat av! Fast kanske inte bra nog att ta betalt för..

Maria sa...

NÄÄ fyy du måste verklien få han att hålla sig ifrån att rita hästar!!!

Singel i storstan sa...

Hahahahahahaa! Heter hästen Limpan??? Så skönt inlägg!

wettexvarlden sa...

Jupp. Hästar ska han ge fan i. Sätt honom på något annat! ;-)

EnglandsNina sa...

Hahaha, fasen vad roligt. Önskar jag hade hälften av din mans självförtroende!

Helena m. 4 sa...

Vi hade en bildlärare i 3:an (lågstadiet) som hette Rune, han var världsbäst på att rita hästar (verkligen - inte på skoj alltså) - undrar om han lever och vad han hette mer än Rune, iallafall - honom skulle ni haft nu !
Maken vet att vi kommer att skratta åt detta på fredag nu va' ?

Annika sa...

Aaaaahahahaha! En Belgian Blue-häst..!

Finnpajsaren sa...

åh...
men du, vår äldsta ritar de finaste hästarna i världen på riktigt. Kan det va nåt?

Anonym sa...

Skjut hans teckningslärare:)

Cecilia N sa...

Var det han som ritade älgarna?

Rijo sa...

Men, kan inte Talibanen göra en fin häst åt er? Barnsligt enkel och säkert jättefin!?!? =)

MonasUniversum sa...

Cecilia N: HAHAHAHAHAHA!

Änglar finns dom? sa...

Astjusigt! Mona det är konst! Inse det! Det är konst!

Anonym sa...

Hahahaha! Skrattar mig harmynt! Det var nog de smalaste ben jag har sett på en kuse någonsin! Det finns en anledning till att designers är dyra- de KAN sin sak!

Anonym sa...

Måste bara säga att Jupp´s kommentar säger allt!!
Halloj vilket självförtroende han har din man! / Jenny

Petra sa...

så illa pinkat är det inte för en lekman. Men vete 17 om Solvalla vill ha just detta mönster. ;)

Elin - Bondmora sa...

Till makens försvar anser jag (som eventuellt kan skryta med att ha en viss begåvning i bild) att hästar är skitsvårt att rita. Mina 9-åriga elever är dock fenomenala på det, särskilt de som bor i stallet. De skulle nog nöja sig med ett nummer av "Min häst" i betalning, vad sägs om det?

Anonym sa...

Paketpris för häst och älg på Plattans julmarknad ;)Lovar att det blir det roligaste ståndet med flest besökare på hela julmarknaden.

Beyaz sa...

Men shit!!!! Börjar hästarna se ut så där på Solvalla så måste jag antingen sluta spela på trav eller sluta dricka vi.... :(

Bettan sa...

Inte så pjåkigt som teckning betraktat, men jag vet inte om jag skulle pynta för en pläd med det mönstret...och då älskar jag ändå hästar

Agneta sa...

Morsan till dom älgarna måste nog ha varit på rymmen till skogs och parat sig med nån utvecklingsstörd älg skulle jag tro.
Men vem har sagt att en häst måste se normal ut. Tänk så många designers som tjänar storkovan på att rita konstiga saker som ingen ser vad det föreställer. Gäller bara att muta några kändisar för att få dom att svepa ett par plädar runt sig vid rätt tillfälle och råka synas på bild. Vips kommer era utvecklingsstörda hästar att sälja som smör i solsken.

Karin sa...

Jag tyckte första hästen, den tjocka, var grym! Lite crazy och så gör den en härlig klackspark liksom. Skulle lätt köpa en sån... Dock inga älggrytlappar.

Elina sa...

Alltså, ju mer jag tittar på limpan desto mer gillar jag den. Den har en viss charm...

Anonym sa...

Det är bättre att han skriver häst på filten. Ähum

Maria sa...

Han lyckas myyyycket bättre än mig!

Malin sa...

Men hallåå, så dåligt var det väl inte? Kanske inte så snyggt att det duger åt Solvalla, men inte asgarvar jag inte... hästar är ju assvårt att rita. Lite cred till maken vetja!

Veronica sa...

Utlys en tävling här på bloggen, coolast motiv får dem på en pläd. Plus en pläd. "Hur svårt kan det vara..?", liksom :-)

Pihlina sa...

Men... om ni kan kränga grytlappar med utvecklingsstörda älgar, så kan ni väl sälja plädar med utvecklingsstörda hästar? :D

mille sa...

Underbar man, borde finnas fler som han :)

Johan & Pernilla sa...

Mona! Jag är bekant med en av de mest begåvade designern på marknaden. Kontakta henne och be om en offert - bums!

www.madebyalex.se

Kan ju vara värt att kolla?

Kram P

Åsa sa...

Jag tyckte han var duktig. På riktigt alltså. Kanske ingen pläd-designer-klass, men jag tror att han ligger över medelsnittet i att rita hästar.

Gabriella sa...

Nu ska jag vara lite motvalls: Jag gillar fortfarande inte att älgarna beskrivs som "utvecklingsstörda", snarare tycker jag de var "muterade" med sina inbyggda stövlar (?!). Jag vet att man nog "får" skämta om det mesta, men just utvecklingsstörd används ju om människor, och ett av mina barn råkar vara sådan.

Jag inser också att det alltid finns nån som i alla sammanhang kan känna sig träffad av olika skämt och att det absolut inte var illa menat.

Men älgarna såg onekligen fåniga/dumma/konstiga/freakiga ut, så då blir kopplingen för mig att människor som är utvecklingsstörda ser så ut. Och det gör ju långt ifrån alla, trots "utvecklingsstörning".

Jag kan också reagera på den översättning som ibland används i amerikanska filmer, där skådisarna säger "you moron" (= "din idiot")och översättaren skriver "du, ditt mongo" (mongo = mongoloid = gammal beteckning på människor med Downs syndrom, som förr sågs som "idioter").

*Ja-jag-är-känslig-jag-vet-men-det-är-väl-modersinstinkten*

För övrigt älskar jag denna blogg, som faktiskt är bland det första jag surfar in på när jag sätter på datorn! :-) Och makens hästar är riktigt fina tycker jag!:-) Men på plädar kanske de inte rikigt passar? Tycker också att Talibanen kunde få göra ett designförsök!

Gabriella sa...

Oj, sh*t vad långt det blev ... Ville bara skriva av mig lite och lät väl som värsta moraltanten. Men ni hajar?!

Perny sa...

Tack för ett gott skratt!

msn00b sa...

Men be dem skicka över en bild på designen de vill ha och kalla det för "relationell service" att ni erbjuder den eminenta tjänsten att kunden får det de verkigen vill ha (så sköter de designandet och ni kan ta extra betalt för den "anpassade designen ni stått till tjänst med") tadaa!

Raggoparden sa...

Det där var inte alls dåligt. Allt sitter mer eller mindra på rätt ställe, även om han tagit sej konstnärliga friheter med proportionerna.
Och jag har försörjt mej på att måla hästar, så jag vet ;)

cruella sa...

Fria konstnärer är en utrotningshotad art. Var rädd om honom!

Helene i Sumpan sa...

Hej, hej!

Har ni löst ert designproblem? Jag fick en idé.... :-)

MonasUniversum sa...

Helene i Sumpan: Näpp, har inte haft tid att diskutera det..

Helene i Sumpan sa...

Vill du se, så har jag 2 enkla worddokument med 2 idéer...

Men då behöver jag en mejladress förstås...

MonasUniversum sa...

OM jag vill! monasuniversum@gmail.com

Tanja sa...

Åhhh, jag skulle definitivt köpa en sådan hästpläd! Väldigt.. konstnärligt. Meddela å det snaraste om designen blir satt i produktion, tack.

Madde Hollender sa...

Lämna det till proffsen, Mona. Min kompis Mia ritar de finaste hästar man kan tänka sig. Bara kolla under Art.
http://mialinnman.blogspot.com/

Wayne sa...

Vilket jävla kärringgnäll det är på den här sidan! Maken har gjort ett bra jobb. Så det så!