torsdag 28 oktober 2010

Spännande tillvaro



Äta lunch vid skrivbordet, samtidigt som man måste ringa kunder som inte betalat sina fakturor.

Ja, man kan ju knappast påstå att mitt jobb är enformigt. Inte heller särskilt glassigt.

Och du som klickar på bilden och är uppmärksam noterar säkert urklippet om sömnlöshet. Nu har jag provat de där jävla sömntabletterna 3 gånger, men jag vaknar ändå mitt i natten.

Så nu kör vi en vända till: vad var det jag skulle ha, som INTE är beroendeframkallande. Och det ska inte vara insomningstabletter, för somna kan jag...

22 kommentarer:

Anonym sa...

Vi åt samma lunch idag ser jag... ;)

Så du sitter där borta alltså - själv sitter jag på kontorshotellet... Ska vinka nästa gång jag ska köpa kopieringspapper! ;)

MonasUniversum sa...

Haha, jag gör det. Vi sitter på våning 2. Herrejävlar vilken god mat de har där nere på restaurangen!

Fisken sa...

Sprit?

Anonym sa...

Atarax! Egentligen mot klåda men man upptäckte att de hade en effekt som ger dåsighet. Kan till och med ges till barn och är inte beroendeframkallande.

Du somnar gott (av dig själv), sover gott hela natten och SKULLE du vakna till somnar du genast om igen tack vare Ataraxen.

Helt suveränt. Men 25 mg behöver jag iaf. Kan funka med halva dosen också.

Bad just om något mot att vakna till och vakna för tidigt.

TESTA NU!

Anonym sa...

ja Attarax är bra.
Man kan bli trött av 5 mg oxå... Eller så efter 4 år med dem så sover man inte ens på 100mg !
Lite tillvänjning Kan det vara, Men absolut inget beroende nej.
(på ovana kan det ha en viss hangovereffekt på dock...)
O du, en tanke, vad är GrundOrsaken till sömnproblemen ? Viktigt att fundera på o ta tag i !
Mvh Susa

Anonym sa...

Kolla om du är i klimakteriet.. och börja isåfall ta t ex Femarelle eller Femal Balans.

Sömnstörningar i början av och under klimakteriet är ju mer regel än undantag.

emelie sa...

boll- eller kedjetäcke.

Bitten sa...

Jag tog ett sånt där receptfritt piller mot pollenallergi i våras och sov som en gris. Men det kanske inte funkar på alla. Nästa gång jag behöver sova men inte kan ska jag ta det. Garanterat.

dee sa...

mindre stress i tillvaron?

Medicinare sa...

Propavan är ett antihistamin, precis som Atarax. Funkar inte Propavan (som är bättre) bör inte Atarax fungera bättre. Propavan är en sömnmedicin, inte en insomningsmedicin.

Dags att ta tag i dom jobbiga grejorna, som stress och övriga sömnhygieniska överväganden (kaffe, rökning, sömnmiljön, rutin mm) kanske?

Anonym sa...

Jag skulle nog också tipsa om Atarax. Har även testat Propavan men jag får sådan "baksmälla" att jag inte funkar dagen efter. Atarax är, precis som någon annan skrev, inte beroendeframkallande och är egentligen framtagen för klåda. //Gina

Älvan sa...

Jag har tagit Atarax som ångestdämpare när jag var deprimerad men blev inte sömnigare än vanligt på dem. Jag fick propavan också (för att inte vakna på natten), men tyckte inte att de gjorde någon skillnad på sömnen.

Fast jag har väl snarare det omvända problemet - har iofs inga problem med att somna, men jätteproblem med att vakna! För att inte tala om problemen jag har med att hålla mig vaken i vissa fall. Jag har fått en diagnos, hypersomni, men det hjälper föga med tanke på att den enda behandling som finns är amfetamin.

kryddan sa...

För mig funkar Atarax bättre än Propavan, trots att det som sagt inte ska göra det. Har ingen aning om varför men min läkare var inte överraskad. Propavan gör mig bombad, men jag somnar inte. Skumt.

Annars håller jag med "medicinare". Ditt stressiga liv borde inte göra susen för sömnen. Det gjorde det inte för min iallafall, och nu är den helsabbad eftersom jag lyckats köra den där "vila-aktivitetsbalansen" fullständigt i sank. Rekommenderas inte.

Finns ju annars diverse huskurer just för insomnande, men för vargtimmesvaknande är det nog inte mycket mer än att ta bort orsaken till oron, eller peta i sig en del av en insomningstablett.

Jo, byta säng - det gör jag och det funkar ibland. Jag har alltid gästsängen bäddad och traskar dit. Svala lakan och allt det där.

kryddan sa...

Jo.. ett tillägg. Atarax funkar inte alltid klockrent för mig heller. men det känns liksom lite lättare att inte sova. Medan Propavanet får mig att känna mig som jag har en taskig fylla.

Fast nu var det ju inte det bästa ligga-vaken-pillret du frågade efter.

Ma1in sa...

Testa Atarax. Testa även att krossa propavanen och inta den ihop med något flytande (inte champagne!) utan att smaka på den. Alla reagerar olika på preparat så det är bara att testa sig fram (med läkares rådgivning helst). Och testa att äta något litet innan det är dags att sova, eller ta ett glas varm mjölk.

Håller tummarna för att du får bukt med sömnbristen snart, även om det är så att du behöver lite hjälp av piller.

Gabriella sa...

Jag rekommenderar också Atarax!

Raggoparden sa...

Solljus. På fontanellen, och gärna i samband med en promenad.
Mao ut mitt på dan när det är som (nåja) ljusast tar du en timmes eller åtminstone en halvtimmes rask promenad.
Då får du igång epifysens melatoninproduktion, och slipper piller.

Hårt kroppsarbete 8 timmar om dan funkar oxå, men det är ont om sånt numer..

AnnaViktoria sa...

Atarax har väldigt olika effekt på olika människor, jag har aldrig blivit det minsta trött eller slö på dom medans sambon som i vanliga fall har galna insomningsproblem slocknad på två röda när han tar dom.

Det jag rekomenderar är Circadin! Ej beroendeframkallande, melationinbaserade depåtabletter (verkar hela natten alltså, awsome!). Jag har för första gången på måååånga år fått känna hur det känns att vakna efter att man fått en ordentlig djupsömn (heaven!!!). Tror att det är tänkt att vara en treveckors kur men de skriver ofta ut iaf 3 uttag på dom, och sömnen är även bättre efter man slutat tagit dom, kroppen hajjar lixom att den ska sova på nätterna =)

Anonym sa...

Melatonin (="Circadin") är dessutom kroppseget.

Anonym sa...

...o jag sov inte på 1 månad när jag provade Circadin :-D

helt jäkla olika alltså,
som med allt !!

Du borde prata med din LÄKARE om detta ...hehe.... alt söker du en ny, psykiater som är bättre på sömnmedicin o dyl...

Vänligen //Susa

MonasUniversum sa...

My Godness vad jag älskar er. Seriöst alltså. Jag är så oerhört tacksam för att ni ger mig så bra tips.

Inte alla kanske. Typ inte hon den där som babblar om klimakterie. Jävla kärring. =))

(Fast det skulle inte förvåna mig.)

Sofia - SofiaFj sa...

Jag tror att du behöver stressa av en hel del.
Gubben säger här att sex är bra, då sover man gott efteråt.
Välj vad du tror är bäst, eller prova båda.