torsdag 21 oktober 2010

Om yesterday

I igår gick allt fel som kunde gå fel. Just nu arbetar jag under sjukt stor press. Vi ska flytta ett företag från Nyköping till Stockholm och 90% av inventarierna är smidesprodukter. Väger ton. Och eftersom ton är tungt så måste hyllorna orka, så det är inga Bosse-hyllor från IKEA direkt. Stora chabrak. Som också väger ton. Som ska monteras ned. Och eftersom vi måste spara på utgifterna så är det jag som är Packchef. Med två kollegor. Den ena är tonåringen, som är lika snabb som jag.

Samtidigt så måste de vanliga ordrarna från kunderna packas och skickas i väg. Allt måste alltså klaffa.

Så när dagen börjar med att cepedatorjäveln på lagret lägger ned så får jag ett bryt. Tänker att well, jag har ju min dator inne på kontoret. Och det hade jag. En kvart ungefär. Tills jag ringde chefen, som sa att jag skulle stänga ned servern ett tag för att sen få igång lagerdatorn. Efter det funkade ingenting. Och dessvärre går det inte att driva ett företag utan internet. Man måste t ex skriva ut packsedlar och annat skit till DHL, som kommer varje dag.

Lägg därtill att flyttpackningen måste rulla på. För i dag och i morgon kommer flyttbilen. Jag skall, till att börja med, ha 50 pallar färdigpackade tills den kommer.

Den ena flyttkillen kom förbi för att göra sig en uppskattning och jag blev nästintill gråtfärdig när han spontant säger:

"Herregud, det här är en stor flytt. Det här kommer ni INTE att greja på två dagar."

En kvart innan DHL dyker upp så lyckas jag veva igång den ena datorn. Hinner precis få ut alla papper när vi får en megaleverans av keramik, som jag helst hade velat ha till den nya lokalen hemma i Stockholm. Dessa varor måste ut till kund a s a p. Och det är inga stora saker som fat och sånt, nä, det är små jävla keramikmöss, får och kossor. En triljard. Som måste packas upp en och en eftersom keramikern inte har märkt upp dem. (Inga synpunkter tack, de säljer som smör. Och nä, jag har inga såna hemma.)

En yttepytte del av leveransen.
På kvällen väntar ett styrelsemöte i skolan, och jag hinner precis hem och byta om, ta tvåg tuggor mat från talibanens tallrik, innan det är dags att dra iväg igen.

Hur många pallar jag lyckades med?

8

Så jag har lite att göra idag innan flyttbilen kommer klockan 12. Dock kommer 4 extra personer och hjälper mig, däribland bästa kompisen som vet att jag inte menar något illa när jag pekar med hela handen.

För idag är det Gestapo-varning på mig, let me tell you.

10 kommentarer:

Sus sa...

Satan i gatan kvinna! Du är värd att köpa ett par jävligt snygga stövlar snart igen. Ett par mörka kanske?

AnnikaH sa...

...OCH en snygg vinterjacka. OCH en snygg väska från favoritleverantören. OCH lite champange. Nä förresten mycket!
Jobba på!! Snart är det över!!

Helena m. 4 sa...

Hade jag inte varit så hisklans långt från Nyköping idag hade jag svängt förbi och erbjudit min hjälp... jag har ju liksom inget bättre för mig just nu...

Häxan sa...

Jösses! Min dag framstår som värsta semestern. Men som dom andra sagt...snart är du värd lite tröstshopping :))
Och jag gillar folk som pekar med hela handen.....hm.....kan det va för att jag gör det själv ? :)))

Åsa C sa...

Ja, peka med hela handen du. Det är bättre med personer som talar om vad de vill istället för att man ska behöva gissa sig till det. Underlättar kommunikationen mycket. Kör hårt och lycka till.

Bitten sa...

Herrejisses, min dag i dag är en fjärt i rymden mot din. Fast jag ska till tandplågar'n. Ska tänka på dig ...

Chris_P sa...

fråga - vem f-n köper alla keramikmössen/korna???

Christina sa...

Hmm, med risk för att bli mobbad så gillar jag de där keramikkossorna....

intern1n sa...

Håller med övriga, belöning SKA följa. Regeln är ju: Arbetsinsats ska stå i relation till belöningen. Å du snackar ton o pallar här...

Spärra några lediga dagar för komp också. Var rädd om dig, raring. Kram.

Mimmi sa...

Jag och terroristen hade ju kunnat hjälpa dig. Hon hade också sett till att det inte blivit lika många keramiksaker att packa. ;-)
Ni är helt klart värda champagnen efter det där!