onsdag 13 oktober 2010

Som sagt, det lönar sig att var trevlig

Dottern fick en mobiltelefon i julklapp. Köpt på The PhoneHouse i Alvik/Bromma. Sen i januari har den varit inne på service 4 gånger.

Tredje gången var jag inne i butiken och pratade med en anställd som mumlade något om att de måste skicka den på lagning ännu en gång, innan man kan få den utbytt mot annan telefon. Jag var inte tillräckligt uppretad för att ställa till en scen,så jag nöjde mig med det. Även om jag lät pojkvaskern förstå att jag var jävligt irro.

Den slutade givetvis och fungera igen. Exmaken var inne och hojtade och de lovade att återkomma nu i måndags. Alltså för 4 dagar sen. Och det är ju inte så att man får en lånetelefon under tiden man har en mobil på service, nejdå, så funkar det inte. Men tonåringen har tur då hennes mamma har en byrålåda full med avlagda telefoner.

Idag fick jag nog. Och kände mig på don´t-fuck-with-me-humör. Alltså ringer jag. Nu är det så att denna kedja är rätt stor så man ringer något 0771-nummer för att sen få numret till den butik man vill nå. Så jag ringer. Prick 10.00. Och får sitta i 19 jävla minuter och lyssna på hissmusik. När telefonisten svarar så är jag mycket tydlig trevlig:

"Heeeeeelt otroligt. Jag får sitta här i 20 minuter bara för att få ett telefonnummer till den butik jag ska ringa. Hur vore det om ni lade ut alla butikernas nummer på hemsidan? Vad hände med kundservice liksom?"  I en lugn och sansad ton.

Självklart var det en ung, oerfaren telefonist:

"Dom hade ändå inte svarat" och syftar på att jag sa att jag suttit 20 minuter i kö, och i så fall börjat ringa 9.59. Snorunge.

"Bra inställning där. Skulle jag kunna få numret tack."

Ringer till butiken och har laddat från tånaglarna. Eftersom jag känner till den väl, så förstår jag att det är butikschefen himself jag talar med. Jag börjar bakvägen.

"Hej, Mona heter jag. Du, jag undrar om jag kan få tag i en HTC Wildfire via er?" (den telefonen dottern vill byta till och som de hela tiden sagt att de inte har tillgång till).

"Jo, den kan vi ordna, men då måste du komma hit. Vi får in några stycken på fredag."

"Vad bra. Men då har jag nästa fråga: I julas fick min dotter en W995 som fram till nu varit inlämnad för lagning fyra gånger. Vi har talat om att vi inte är intresserade av att ha den lagad. Hon vill ha HTC:n, men ni envisas med att den måste lagas för att ni har nån policy som måste följas. DESSUTOM så lovade ni att ringa min exmake i måndags. Fyra dagar sen alltså. Jag har varit kund hos er i 20 år, och i flera år har jag handlat i din butik och ni har alltid varit trevliga,  men jag kan säga att jag ruttnat ordentligt nu. I förra veckan ringde jag Allmänna Reklamationsnämnden och de bad mig skicka in ärendet, vilket jag gjorde igår. Hur löser vi det här, för det räcker nu."
Med en ton som inte gav något utrymme för att inte göra mig till viljes.

"Eh, vänta lite här, jag har varit på semester. Jag måste kolla, vad sa du att du hette så får jag titta i pappren här. Det här är inget jag har hört något om."
Vilket jag vet med säkerhet att han har.

Blädder blädder blädder.

"Jaaa, jag ser att det ligger här. Hmm, jag vet ju inte vem du har talat med."

"Den asiatiska killen. Trevlig men inget händer."
För att det är butikschefen som bestämmer...

"Men du, det här ska vi nog kunna lösa så att alla blir nöjda."

"Bra, då kommer jag in i dag och skriver på vad som nu ska skrivas på. Och så får dottern hämta telefonen på fredag."

"Ja, sen får ni ju plocka ut lite tillbehör då HTC:n är billigare än den hon hade."

"Inga problem. Hon vill bara ha en fungerande telefon."

Så kära Karl Niklas Daniel Lindholm, som är vd för Geab The PhoneHouse: vad sägs om att se till att telefonnumren till varje butik finns tillgängliga på nätet. Se till att kundservicen är kortare än 10 månader. Se till att inga ebba-näbbgäddor sitter i växeln.

...så ska du nog se att ni kommer öka omsättningen och kunna återanställa den personal ni fick göra er av med under förra bokslutsåret...

...och därmed slippa haggor som mig.

Tack för mej, hej.

24 kommentarer:

Gabriella sa...

Du är ingen hagga! Du ääääger! *Applåder och visslingar* Så ska det låta!

Ljung sa...

Håller mé... DU ÄGER!!!

Kan inte du ringa lite samtal för mig också??? :-)

Perny sa...

Underbart!! *lyfter på hatten*

Fredrik sa...

GO GIRL! Så ska det låta. Se nu till att få lite tillbehör till din telefon med gratis medans du ändå håller på som plåser på såren.

Bea sa...

du är ju grym! bra jobbat!!!

Karlskronamamman sa...

Grymt bra gjort!! Man ska inte behöva tåla vad skit som helst!
Hoppas hon blir nöjd med den nya telefonen!

Annika sa...

HaHA! Heja!!

NinaPX sa...

Skulle väl tro att även de här system o personal för att skanna av webben, så ditt meddelande är nog mottaget vid det här laget! Bra där!

Soulsister sa...

YOU GO GIRL!!!

Gabriella sa...

Haha, det är underbart! När man googlar på denne vd:s namn är ditt inlägg det första som kommer upp, Mona! Go, go, go! Borde anlita dig för att ställa en strulig kund mot väggen. En som aldrig betalade ...

Anonym sa...

Du äger! Du kan inte tänka dig att hjälpa mig med ett banärende som håller på att driva mig till vansinne?

Ragdoll

Karin S sa...

Har en annan historia pm service i mobilaffär. Min kompis har egen firma = mucho, mucho beroende av sin mobiltelefon.
Tyvärr har hans mobil strulat järnet och varit inne på lagning 1 gång. Utan ersättningsmobil. Nu strular mobilen igen men återigen är policyn att den ska lämnas in för lagning utan ersättningsmobil innan han kan få en ny.
Han förklarar läget för expediditen, han riskerar att missa jobb om han är utan mobil. Expediten tittar på tidigare case, hummar lite och säger:
-Du, jag ser att du har en tilläggsförsäkring(nånting åt det hållet, kommer inte ihåg exakt). Du vet väl att villkoren är att om det händer en tragisk olycka så mobilen är skadad bortom reparerbart skick så ersätts du direkt med en ny?
Kompisen tackar, går ut på gatan, plockar ut SIMkortet, lägger den bakom bakdäcket på bilen, backar över den, plockar upp mobilliket och går in igen.
Expediten beklagar den sorgliga olyckan och de kollar på ny mobil.
The end.

Malin sa...

Jag skulle inte kunna få låna dig i ett par minuter för att få en dagisplats åt min dotter? Varken min trevliga eller bitchiga telefonattityd funkar...
Eller har du funderat på att starta work shops? "Bli som Mona på 5 timmar" ;)

Löööve your blogg btw!

finafrun sa...

inte är du en hagga, rätt ska vara rätt!

Fisken sa...

*tyst av beundran*

Mad World sa...

Tänk om alla var som du, då skulle det vara ordning och reda. Du behövs!

Anonym sa...

SKITBRA! Tack för tipset och Du gav mej energi att strida.... Har också en dotter med trasig telefon för sjuhundrafemtioelfte gången så i nu är det jag som säger ifrån hos Telenor! De kör med att vi ska betala för att få en ny telefon på försäkringen som skulle vara idiotsäker....

Eva

Malin sa...

Mohahahahaha!!!!
Fan om alla kunde ha lite Mona i sig (och hur fan lät det där;)

Härligt!
Kramar från Malin (smygläsaren)

Psst! Såg dig på mässan;)

Åsa sa...

malin, ang dagisplats.ligg på rejält mycket o var beredd att ta " vilket dagis som helst" jag ringde förskolechefen o var fly förbannad, då fick jag en plats o hon började på måndagen efter emd inskolning ;)

Malde sa...

*Gör vågen för Mona*

Jessica sa...

Med andra ord är det inte bara maken som har skills... ;)

Malin sa...

Åsa: Tack för tipset! Jag håller på att ladda för att ringa och vara riktigt jävla otrevlig.
Jag vill ha in dottern på samma dagis som storebror. Men dom säger att förturen bara gäller samma månad man har sökt. Så i princip kan dom ta in 3 nya barn utan syskon på det dagiset jag vill in på den här månaden. Bara för att säga att det är fullt nästa, när jag vill ha in dottern. DET är IDIOTI enligt mig.
Men jag kommer att ringa, och jag kommer att gorma, och det ska vara själva fan om jag inte får som jag vill!! :D

Starlight sa...

Eller så resulterar det bara i att man blir jävligt less på alla "haggor" som ringer med taskig attityd, att man med vilje ställer till med djävulskap?

Jag arbetar med en sorts kundtjänst, och att prata med någon som börjar anklaga MIG för saker jag inte har med att göra, eller som har en taskig attityd, gör mig inte direkt serviceminded.

Du lär ju inte vara den enda som klagar på t.ex väntetiden i telefonkön, är det hennes fel måntro? Nej, det är företagets eget fel, det är deras sak att se till att det finns tillräckligt med personal som arbetar. Tror du tjejen på plats har något att säga till om vad gäller att telefonnumren läggs ut på nätet? NEJ, förmodligen INTE.

Om alla bara kunde mötas med en trevlig attityd så skulle allt gå mycket smidigare.

Älskar din blogg Mona, men sådant beteende gör mig irriterad.

Nu är du i alla fall en sån som vågar/kan bete sig så på riktigt också, face to face, det är det inte många som vågar, utan dom tar ut sin ilska via telefon. Whoppido.

MonasUniversum sa...

Starlight; fast vet du. Jag startade ett call center på Sveriges näst största inkassobolag för hundra år sen, så jag vet exakt vad det handlar om. Jag är ALLERGISK mot otrevliga människor som tar ut sin ilska på oskyldiga människor. I mitt fall härom dagen så var jag oerhört trevlig, men jag sa också "jag vet att det inte är ditt fel". Däremot så vet jag att HON kan vara min röst inåt, och det är det som är det viktiga. Klagar tillräckligt många åp att t ex inte butikernas nummer ligger ute på hemsida, så kanske de får häcken ur vagnen. Och därmed minskar trycket på växeln. Enkel matematik. Mitt samtal med butiksägaren var också bra mycket längre än jag redovisade, men jag var tvungen att korta ned det för att inte bli för långrandig...som jag har en tendens att bli..

Fast jag vidhåller att hon var störig som fan. Och jag vidhåller att jag hade en extremt trevlig ton, men lät henne utan tvekan förstå att jag var irriterad.

Trots allt så finns det människor som jobbar med sånt de inte ska jobba med men det ska väldigt mycket till för att jag ska bli jävligt otrevlig. Men jag kan lika gärna ringa någons chef och tala om att jag har blivit ovanligt trevligt bemött och "tack så mycket för det". Det händer titt som tätt att jag gör det, just för att jag vet hur lite credit de får.

Och du, tack för komplimangen. Det är sånt som gör MIG glad.