söndag 14 mars 2010

Om det där rosa huset

Hmm. Jag har tänkt lite på det där huset idag (kolla länken). Kanske lite föör mycket.

Vi har ju sån himla tur att vi har ett hus ett stenkast därifrån, så skulle man bestämma sig för att flytta, så behöver man ju inte börja fnaska för att få ihop alla miljoner. Tack gode Gud för det liksom.

Vi gjorde nämlisch en smart investering när vi köpte vårt hus, detta eftersom att vi köpte det några veckor efter 11 september, då hela marknaden var stendöd. Idag, ett decennium senare så har villamarknaden exploderat här i kvarteren. Very lucky för oss eftersom vi var rätt bajsnödiga när vi skrev på alla papper.  Eller jag förresten. En kul historia som jag kan dra en annan gång.

I alla fall. Det rosa huset. Jag har tänkt klart nu.

Det känns ju sådär att betala minst 12 miljoner när man måste ytrenovera hela huset, slänga ut oljepannan och tjacka bergvärme. OCH renovera köket. Inte för att det behövdes. Köket alltså, mer för att det var skitfult.

Jag bor nog kvar här en stund till.

Trots mitt eget überfula orenoverade kök.

22 kommentarer:

Agneta sa...

Oooh! Vad kul med bilder! Jag ska på visning där i morgon, just nu är jag för trött och jag hostade precis ut en mun med rödvin över tangentbordet... Råkade sätta i halsen.

Lilla jag sa...

Älskar dina inlägg. Får alltid ett gott skratt och blir på bra humör när jag läser.=)

Pernilla sa...

Okej, det rosa huset var fint men invändigt var det väl itne sååå mycket att hurra för? Sitt kvar där du sitter och ta lite mer champagne. Because you're worth it.
Vi köpte också vårt förra hus precis efter 11 september. Alla andra hoppade av och vi fick börja om budgivningen. He he. Nu var det i en helt annan del av Stockholm så det har nog inte gått upp lika mycket men vi var nöjda när vi sålde.

Kram!

MonasUniversum sa...

Stort och smått: HAHAHA, förlåt, men det det var skitkul!

Lilla jag: Tack kära du. Det värmer i hjärtat!

Pernilla: Jag håller med, men jag gillade planeringen. Plus att källaren var skitfräsch. Jag är en källarjunkie. Kan kanske bero på att vår egen är skitäcklig.

Men jag bor kvar. Om inte annat för att tomten var på 1500 kvm. Vi har 1000 idag och klarar inte ens av det!

Pernilla sa...

Men satanaperkelä så fiiint! Men jiisus. Gimme 12 mille.nu. Pjuh.

P&K/Pernilla

Smultronblomman sa...

Tur att man inte bor i Fjollträsk med omnejd och har så där 20 mille som bara smalar damm.... Skulle kunna tänka mig att fräscha upp lite och ha fantstiska middagar i de där salongerna. Var vekligen alla väggar i olika nyanser av vitt? Lite färg skadar väl ingen? Eller är jag bara såååå provonsiell nu. Smultronblomman från Skogsbacken!

Smultronblomman sa...

..provinsiell ska det vara, mitt klantarschle....

Nipe sa...

Nja, tolv millar var det ju inte värt va? Köket såg ju ut som på ett äldreboende.
Jag håller med dig, en fräsch källare kan väga upp mycket!

Anonym sa...

Håller med Smultronblomman att det är lite väl mycket vitt för min smak. Och det rosa på utsidan skulle jag spy på. För att inte tala om köket, det är verkligen skiiiiitfult.

Finnpajsaren sa...

PAX för huset. Me want! Ska kolla sparkontot imorgon.

Mest för att jag vill bo granne med tant förstås. ;-)

Vilken kändis har bott där då? Tell me!

Monika sa...

Alltså, allvarligt? De som bor där nu har banne mig ingen smak alls. Försöker tänka bort all inredning, och förvisso är ytorna då rätt najs. Men jag får typ ångest av köket, och den skitfula fiskbensmönstrade parketten. Har aldrig förstått hur folk frivilligt väljer att lägga sina golv i det mönstret... är jag konstig eller är det fler som tycker så?

Sus sa...

Men kööööp det! Jag flyttar in! Lätt!

Men byt ut köket först.

NinaPX sa...

Men seriöst; om man går ut o begär 12 mille för ett hus tycker jag nog faktiskt att man får bemöda sig med att stryka dukarna innan visning! :-D //NinaPX

MonasUniversum sa...

Smultron: Jomenjooo, jag älskar vitt, vitt, vitt!

Nipe: Alltså, jag kunde ha bott i källaren, så snygg var den.

Anonym: Ja, Marbodalköket var ingen hit. Men att huset är rosa gjorde faktiskt inget, jag som inte är så mycket för den färgen på hus i vanliga fall.

Finnpajsaren: Haha, tänk så kul vi kunde ha det! Det var ett dödsbo som sålde det.

Monika: I 99% av all fall så är ett sånt golv original. Så det är alltså ingen risk att en "modern" människa lagt in det!

Sus: Ni kunde ha fått källaren. Med egen ingång!

NinaPX: Håller med, men då det var ett dödsbo, så måste någon, mindre kunnig, ha försökt att stajla till det.

Unknown sa...

Vill också ha!!! Köket var visserligen gräsligt men det går ju att ordna.

Sofia sa...

Helt rätt,men det finns ju ett till hus i äppelviken för 12,4 milj som är super duper fint?

/S

Gabriella sa...

Om det skulle duga med en sådan liten stad som jag bor i, så kan jag meddela att det går att hitta ett större hus med lika många rum. för under 4 mille.

As we did.

Gabriella sa...

Tillägg: med flera fungerande kakelugnar.

Chris_P sa...

Det köket var väl inte särskilt snyggt. + att mannen hade fått måla trappan i rosa huset med. Badrummet var snyggt. Man skulle kunna tro att det bodde två olika familjer där för stilen varierade oerhört.

Lisa sa...

OMG vilket läckert hus! Fast.... rosa?? Allvarligt???
Allt utom köket och badrummen var ju riktigt najs, men som sagt, köket var inte min stil och badrummen luktade sjukhus... ;)

12 mille sa du??? Sjukt!

Monika sa...

Oavsett om det är original eller inte, så är det ju nånstans NÅGON som har haft usel smak. Hade sånt golv i min andrahandsetta i en av de norra Stockholmsförorterna, och sååå gamla var inte de husen... vilket innebär att det var en någorlunda "modern" människa som tyckte att "jomen fiskbensmönstrat är snyggt, det tar vi!".
I det området jag bor i nu, som är byggt 1989, så har vi också parkett i vardagsrummet - men jag slipper de jäkla fiskbenen iaf ;)

MariaD sa...

Man undrar ju om pengarna tog slut då man renoverar ett så fint hus- och sätter in ett sånt skitfult kök och inte ett lite snyggare? Snacka om att förstöra helheten.