söndag 28 mars 2010

Om att vinna pengar

Jag fikade med några idag och vi kom att prata om dom här 215 miljoner kronorna, som någon i Skåne vann i går. Om vad vi skulle göra om vi hade vunnit.

Jag funderade länge på det där och kom fram till följande. Helt ärligt.

Jag skulle upprätta en fond på 10 miljoner kronor, där 1 miljon skulle gå till en heltidsanställd, som skulle administrera fördelningen av 9 miljoner kronor till Sveriges samtliga invånare. Eller ja, det blir ju lite drygt 9 miljoner.  Men, vad fan styr jag med egentligen: det blir ju 1 krona per person. Jamen då skiter vi i det.

Sen skulle jag lusläsa om 50 bästa hjälporganisationerna/föreningar, och fördela 1 miljon till vardera ställe.

Och så skulle jag gå in till chefen och säga: "Up yours, I'm gone. Forever."

För att dra iväg på en välbehövd familjesemester, där jag hela dagarna skulle fundera på vad jag vill göra.

Väl hemma så skulle jag går runt i hooden här och kolla ut det hus jag tycker skulle passa mig bäst, ringa på och köpa ut dem för dubbla marknadsvärdet.

Sen skulle jag lotta ut vårt eget hus där 5 års driftskostnader var betalda. Och familjen som vann skulle inte få tjäna mer än, ja, vad nu medelinkomsten i Sverige kan tänkas vara. Kravet skulle dock vara att familjen var händig och kunde färdigställa huset. På min bekostnad.

Och så skulle jag se till att donera en hel jävla säck med pengar till nån organistation som skulle se till att det inte finns en enda hemlös kvar på gatorna.

Sen skulle jag upprätta nåt slags hobbyinriktat företag där sjukpensionärer gratis skulle kunna få utöva deras hobbies, vad det än månde vara.

Sen skulle alla Sveriges ensamstående mammor (och pappor för den delen) som har taskiga inkomster,  kunna söka, och utan problem, få bidrag till semester med sina barn varje sommar. Eller ja, jag skulle på nåt sätt se till att inget barn i Sverige skulle vara fattigt. För det finns fattiga barn.
Och så plenty av semesterresor till mig själv. Och fixa till mitt yttre. Och gå på jätteroliga kurser.

Och må bra som fan.

Vad skulle du göra?

31 kommentarer:

Agneta sa...

Jag skulle betala av huslånet illa kvickt. Sen skulle jag skänka till nära och kära först och främst och därefter till olika hjälporganisationer. Främst de som forskar kring cancer. Och till de organisationer som hjälper utsatta barn.

Sen skulle jag se till att jag själv och alla i min närhet mådde bra... Jag skulle boka in mig på närmsta bästa SPA och inte komma ut förrän jag var lugn och fridfull och snygg.

Sen: Hej New York och London! Och hej bästa fina vinförrådet! Hej egen kock och folk som handlar åt mig!

tigerlilja sa...

Du har flera lysande idéer, men det där att ge oss alla en krona var, kanske inte var den bästa :)

Unknown sa...

Dryga 9 miljoner fördelat på 9 340 682 personer (antalet folkbokförda i Sverige 2010-01-01 enligt SCB) skulle bli ungefär en krona per skalle.

Om du hade velat ge alla personer i Sverige en miljon så hade du behövt avsätta 9 340 682 miljoner, och det överstiger ju den budgeten lite.

Så jo, det tål nog att slipas på lite till... ;)

MonasUniversum sa...

Stort och smått; jag just det ja; jag skulle aldrig mer i hela mitt liv laga mat!

Tigerlilja: Hahhaha, ibland är jag så jävla korkad!

Anonym sa...

Vill inte verka otacksam för det är ju tanken som räknas men "min" krona kan du få ge till någon annan:).

Själv skulle jag också lösa hushållslån, sätta undan till barnen, bjuda hela släkten på en resa och spara resten. Tänk att ha känslan att aldrig behöva oroa sig över ekonomin mer, underbart.

Tack för en rolig blogg.
/Annette

SqZ sa...

Jag skulle också betala av huslånet och sedan skulle jag resa jorden runt flera gånger om :-) När jag tröttnat på det skulle jag jobba ideellt, kanske med att hjälpa utsatta barn.

Mr Lee sa...

Jag skulle se till att ha en Blue-Ray delar jag kunde ringa när som helst på dygnet och sedan stod han på trappen med rätt film 10 minuter senare. Det borde finnas någon liten videobutik i närheten som var intresserad av detta. ;)

Annars skulle jag se till att resa mycket och ordna så Terroristens skola hade bra med material och bra mat. Hon skall gå i vanlig skola och inte bli någon ny Paris H!

En ny klocka skulle jag nog också unna mig, eller två.

Bygga om infarten till kvarteret och sätta stängsel runt om och ha det som en Gated community. Vill inte grannarna vara med på det får man väl köpa ut dem!

(En eller annan BMW skulle det nog också bli plats för på uppfarten.)

Dee sa...

Hm, börja med att få lite lätt panik över vad jag ska göra med alla dessa pengar, sedan köpa huset som vi med våra knappa inkomster försöker spara ihop handpenning till nu, det skulle troligtvis inte kosta mer än max 3 miljoner då vi inte är så mycket för det extravaganta här hemma.
Sedan såklart inreda och göra om huset tills det är precis som vi vill ha det.
Nära och käras önskningar hade jag ju gärna försökt hjälpa till med också.
Säkerligen hade det blivit en resa eller två också, Australien, USA och Filippinerna lockar.
Skänkt pengar till några noga utvalda organisatoner.
Investerat en hel del så att även kommande generationer kan ha glädje av mitt hastigt påkomna överflöd (och jag slipper bekymra mig om vad jag ska göra med just dom miljonerna iaf).

jennie sa...

hmm, trodde din chef var din make? eller så har jag missuppfattat tidigare inlägg. hade verkar något snöpligt att säga tack o adjö till han, menar jag, bara för att du hastigt och lustigt blivit skitnödigt rik.

för att inte ta död på drömmen helt så får jag dock lov att säga att resten av dina idéer är väldigt omtänksamma, även om de nog i längden inte skulle räcka så långt och pengarna nog ta slut snabbare än du trott.

MonasUniversum sa...

Jennie: Du har så rätt: maken är min chef, men då jag försöker skilja på privatliv och jobb, plus det faktum att chefen är en jävligt jobbig typ, så skulle jag göra exakt så som jag skrev. Sen får chefen komma hem och ta på sig badbyxorna, så reser vi ut i världen..=)

Lee sa...

Du är underbar och jag blir alltid glad när jag går in i din blogg.. =)

Jag skulle först lösa våra lån och betala av alla avbet. sen skulle jag ge bort pengar till de i min närhet som jag känner att jag vill ge pengar till. Såna som jag tycker om och som inte tar saker och framför allt pengar för givet. Sen skulle jag skänka bort pengar till div organisationer och jag vill också hjälpa de hemlösa i Sverige. Jag skulle även köpa div hus till de som jag älskar och som jag tycker behöver det. Jag skulle även resa och säga upp mig från jobbet. Sen skulle jag bara gå massa roliga kurser och utbildningar som roar mig....

Ja typ så, ja barnen skulle ju såklart få pengar också. =)

Linda - Krondårarnas ordförande sa...

Jag skulle bli helt jävla sinnessjuk. Och på det skulle väl någon person med fin utbildning ta hand om dom där pengarna åt mig på bästa sätt medan jag satt inlåst och knaprade lugnande,och det skulle han ju givetvis inte göra utan blåsa allt på sig själv. Nåt sånt.

Tanten sa...

Två hundra femton MILJONER kronor. Så mycket pengar kan inte min hjärna räkna. Jag hade gjort som du ang hemlösa och olika hjälporganisationer. Sedan hade jag köpt mig massa med resor, kockar, hembiträde, flygplan, båt, en gammal skånelänga...
Drömde mig bort en stund och när jag kom tillbaka till verkligheten insåg jag att jag tryckt i mig en hel chokladkaka. Ja just det...en hel kroppsmakeover också.

reneesfotoblogg sa...

Skulle växla in en massa i småsedlar och fylla upp spa-badet (utan vatten) sen skulle jag ligga där och vältra mig några dagar eller veckor alltmedan jag funderade ut vad jag skulle göra sedan.
Kanske skulle jag ringa upp George Clooney och fråga om vi ska slå ihop våra pengapåsar.
Och vill inte han så ringer jag Paul Anka, han kanske behöver tillskott i kassan efter att Anna flått honom.

Mikaela sa...

Jag skulle köpt en ö i Västindien där jag kunde gå runt naken och äta exotisk frukt. Fast om någon vill hälsa på så kan jag nog överväga att ha på mig bikini. Eller kokosnötter med tillhörande bastkjol.

Sedan hade jag skänkt pengar till främst cancerorg. eftersom sådant huserar i båda sidor av släkten.

Och familjen skulle ju få pengar också, fast släkten kan ju fetglömma det.

Och en BMW, för det har jag dreglat efter länge.

Dubbelörn sa...

Tycker så mycket om dig, men det vet du redan. Du har hjärtat på rätta stället... :)


PUSSSSSSSSSSSS

Anonym sa...

Jag skulle batala alla mina 6 syskons skulder (huslån osv) Och mitt eget. Sen skulle våra 6 barn såklart få oxå. Resten skulle jag skänka till emelieighana.blogspot.com.....denna underbara 22-åring som gjort/gör så mkt för barnen där.Om det finns änglar...så är hon absolut en. Kram/B-M

Anonym sa...

Brorsan skulle få tillbaka sina 500kr.

Karin sa...

Alla är så ordentliga och ska betala av sina lån. Klokt, javisst. Men efter alla år med taskigt med pengar, betalningspåminnelser nån gång till o med, vore det inte riktigt kul att vänta med nån räkning, som får gå till inkasso, kronofogden, och sen låta skulden växa som hon i lyxfällan, (60 000 i tullavgifter!!!) för att sen bara slänga in pengarna efter ett tag, hehehe, gött mos!

Malde sa...

Betala av alla våra lån, ok, jag kan betala av eventuella lån bror och mor har också. Fixa fonder till Tonåringarna, så de klarar sig. Men inte helt utan att arbeta ;-)

Renovera färdigt huset, och hitta ett nytt hus närmare vattnet. Förslagsvis i Stockholms skärgårds närhet.

Cancerfonden och barncancerfonden skulle få, så även organisationer som jobbar med ungdomar i behov av att komma ur kriminellt beteende, har neuropsykiatriska funktionshinder eller de med självskadebeteende.

Resor med min familj är ett måste! Dessutom en vistelse på något spa eller liknande.

Sedan finns det mer, men jag vill inte bli långrandig ;-)

Jag frågade Maken vad han skulle göra. Han blev stum!

sara sa...

Lösa lånen. Se till att mammas pension blev högre och köpa några hyresfastigheter till mig och min egen pension. Och så skulle jag starta en fond - men inte ensam. Jag har världens bästa fondidé, jag tror nämligen att alla vill ge men inte bekväma sig med att administrera givandet.

Så, men min fond som bas skulle jag kontakta t.ex. L'Oréal och försök få till stånd ett återkommande tillfälligt givande - under 10 dagar runt jul skulle 1 promille av all L'Oréals försäljning gå till en fond. Den fonden skulle sedan användas till att stöda olika projekt som syftar till att hjälpa kvinnor och barn. Men det skall vara hjälp till självhjälp. I Sverige, Europa, Världen. Jag skulle tillsätta en styrelse av kvinnor typ danska kronprinsessan (utbildad jurist) för att få kompetens och visibilitet.

Och som lök på laxen skulle jag börja lägga mossa på (platta) hustak.

Ebba G sa...

plötsligt fattar jag....
jag är rik! Inte ett enda lån att betala av på. Och inte något annat heller som kostar pengar.
Så.... om jag vann en massa miljoner... så ... ämhmjjjlll.
Skulle jag kanske göra en massa dumheter.
Så för min del är det nog bäst att låta bli att spela på lotto... tror jag.

Anonym sa...

Mona for president! ;-)

/Gina

Tänkte bara sa...

Jag skulle göra en Åke.

Malin sa...

Tackar o tar emot dina semesterpengar!

Om jag vann? Barnen och jag är överens. Vi skulle köpa ett eget hus att bo i - ett eget hem där bara vi bestämmer. Och en bil, stor nog för syrran o alla barn att få plats i när vi åker till mormor. Lite presenter och pengar till nära o kära. Sedan pengar till organisationer som arbetar för barnens, stöttar ensamstående föräldrar etc....och ett par snygga stövlar!

Anonym sa...

Jag skulle ge mina föräldrar 15 miljoner. Sen skulle jag ge mina två syskon 10 miljoner var. Då har man kvar 180 miljoner. Jag skulle använda 20 miljoner för att bygga en fet villa på landet och sedan köpa en "liten" trevlig övernattningslägenhet i bra läge i Stockholm. 15 mille hus, 5 mille till lägenheten.

Resterande del av pengarna skulle jag försöka placera till okej avkastning. 2 % inflationsjusterat vore okej. Det blir ungefär 3,2 miljoner att leva på varje år utan att tära på kapitalet och låta det justeras upp med inflationen. Av mina "levnadspengar" skulle jag leva gott som fan och kanske skänka en del till sådant jag tycker är värt att stödja.

Jag skulle dock inte ge bort några stora kontantsummor till andra än nära släktingar. När jag dör vill man ju att barnen ska ärva något och att man inte skänkt bort alla pengar till andra. 160 miljoner i arv vore en okej summa att efterlämna.

Vet inte om jag skulle lita på att barnen har ett sunt ekonomiskt tänkande. Skulle nog upprätta en stiftelse där mina pengar placeras efter att jag dör som ska förvaltas av en expert på investeringar. Barnen skulle vara förmånstagare av överskottet som skulle motsvara min levnadspeng. Annars är jag rädd att någon tok skulle skänka bort för mycket och ångra sig sedan. Bättre att de då får lite pengar pö om pö och aldrig behöver oroa sig om att fixa något arbete.

Anonym sa...

Kom på extra. Jag skulle anställa ett jävligt bra hembiträde som lagar god mat och sköter alla tråkiga bestyr som att städa och tvätta. Skulle nog också betala för allt underhåll av huset och betala någon för gräsklippning. Själv skulle jag som sagt bara må gott. Resa runt som en playboy och försöka finna någon som uppskattar livsstilen.

Läsa schyssta böcker, gå på bra restauranger, bygga upp en konstsamling, ha trevliga bjudningar och fester. Fan vad gött det skulle vara! 215 miljoner är riktigt fint med pengar.

Anna sa...

Jag skulle køpt ett hus till mig och min dotter hær i den snyskigt dyra huvudstaden i landet till vænster. Sen skulle jag køpt mig en helt okej (inga øverklass fasoner hær inte) så det att ta sig de 9 kilometrarna till min skola inte tar 2 timmar. (Jo, då åker jag kollektivt, med dagislæmning på vægen.)

Sen skulle jag investerat i ytterligare ett hus, førslagsvis med 2-3:or i som jag kunde hyra ut, billigt, till andra ensamstående så de slipper hamna i samma skit som jag gjort.

Sen skulle jag betalat av min moders studieskulder - det ær trots allt dem som gjort att jag kunde få nya klæder och ett kørkort nær jag var tonåring.

Sen skulle jag ta mig och min dotter, hennes mormor, morfar, morbror och moster på en månads semester och avkoppling i ett æckligt soligt land.

Jag skulle nog oxå køpt mig ett par vinterskor som var både varma och snygga. Som det ær nu får jag nøja mig med att de ær varma.

Efter det hade jag nog fått undera lite. Någon slags vælgørenhet absolut. Barn som far illa, ær sjuka eller lever i fattiga familjer ligger næra till hands.



Ælskar din blogg! Hittade hit før några dagar sen och læser mig bakåt før att inte missa något guldkorn :)

Anna sa...

Mærkte att ordet bil tappades bort dær i børjan av min kommentar ;)

MonasUniversum sa...

Anna: du är mer lik mig än du anar!

Välkommen! Men du, "läser dig bakåt", herregud, det är några tusen inlägg..!!

karlsson Mehterzail sa...

DU BEHÖVER LÅN
Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2%
EMIAL: (remy.credit111@gmail.com)
Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter Karlson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com
Gud välsigne dig, herr REMY FINK