onsdag 31 mars 2010

Det funkar inte. SonyEricsson suger så hårt. Ujuj, så förbannad jag är.



Vad kul det är när man sitter och mobilbloggar en hel kväll, och först när man kommer hem  konstaterar att alla mobila inläggen har försvunnit ut i cyberrymden.

Kolla på bilden. Det var det här som hände härom dagen. Jag läste sista raden där: "Gör din telefon bättre, uppdatera nu!" Klick, klick och fan vad skitmycket sämre allt blev.

Den som påstår att SonyEricssons Aino är en bra telefon är en fullständig idiot. Och skulle någon, som råkat vara med att ta fram det här söndagsexemplaret, råka läsa det här så är min första kommentar:

Aino är semi-touch, det vill säga: all media (kamera, musik etc, kan/ska skötas via touch). 3 veckor efter inköp (i julas) pajade touch-funktionen helt. Tack så jättemycket för det. Eftersom jag egentligen är blond så trodde jag det hade med kylan att göra.

Och nä, jag har givetjävlavis inte lämnat in den eftersom man på The Phonehouse inte får nån lånetelefon.

När jag kom till kontoret nu på morgonen skulle jag testköra ett mobilt inlägg innan jag ringde och gastade hål i huvudet på vem man nu ska ringa, och se på fan, plötsligt fungerar det.

Kul. Skitkul. Jag som var jätterolig igårkväll.

Och ni tenknikmuppar: om jag köper en iPhone nu, och den nya har fler mexapixlar, kan man uppgradera den gamla då? På hedersjävlaord.

28 kommentarer:

GudinnanT sa...

Jag säger bara HTC! Slår iphone med häst längder!!

Susanne sa...

Ingen aning om man kan uppgradera. Men Mona köp en Iphone. Den är outstanding. Skulle inte kunna leva utan den. Den har ALLT.

Torvaldan sa...

Jag är ingen avancerad teknikmupp så tyvärr kan jag inte svara på frågan men jag har en iPhone som är helt fantastisk. Enkel att använda och applikationer för allt!
Dock är kameran skitdålig och det har ju inte enbart med megapixlarna att göra. Är ljusförhållandena bra och månen står i rätt läge och korna råmar precis just då kan du få till en riktigt bra bild. Annars blir det mesta rätt pissigt. Men det kanske du kan leva med? Pissiga bilder och en alldeles, alldeles underbar mobil som gör som du vill.

Finnpajsaren sa...

Det där med megapixlarna kommer inte göra så stor skillnad för den har ändå inte blixt.

Unknown sa...

Antalet megapixlar har med hårdvaran att göra, och därför kan man inte uppgradera det (om man inte är jääävligt skicklig med en lödkolv). Men värt att tänka på är att t.ex. en 10mp kamera kan vara mycket sämre än en 5mp, högre upplösning är ingen garanti för kvaliteten.

Själv kan jag inte förstå den här hypen efter iPhone, men det är nog för att jag är en sån där nördig datalog. Och för att jag är allergisk mot Apple. Men alla normala användare verkar ju nöjda. :P

Rosa sa...

iPhone har ingen blixt. Blir skitbra bilder i dagsljus, övrigt skitkassa bilder. trust me, familjen har iPhones.
Är det en kamera du är ute efter så ska du köpa sån telefon som jag har. Satio, också en SonyEricsson visserligen (hatar att det är touch men det måste manb vänja sig vid säger folk, nya tider nu), men kameran,,, ooh vilken kamera. Å du, det handlar inte om pixlarna, min fotonördiga Teenage och kollega tjatar hål i huvudet på mig om det. Båda har iPhone. "Mamma, kan du ta bild och skicka till mig, din kamera är bättre".
Blackberry ska du inte ens tänka på, barasåduvet.

Jupp sa...

Hos mig - på landet - funkar det bra med röksignaler!

Man får fram vad man vill (så länge det inte blåser, då kan meddelandet bli lite skevt)...ok, bilderna blir inte riktigt topp, men vad tusan, man får väl tro att jag hänger på ett rökigt innehak och partar varje dag så är den saken löst!

Det enda man INTE kan göra med röksignaler är att ladda hem låtar. Och den har ingen miniräknare som är snabbare än min huvudräkning. Men... man kan inte får allt!

Realisten sa...

Nokia suger ännu hårdare. Men det kanske inte är någon tröst för dig förstås...

Helena m. 4 sa...

Mona - om du vill ha en bra kamera, köp en kamera! I en telefon kommer kamerafunktionen alltid att vara sekundär.
Och ja - jag vet, det är jobbigt att släpa runt på den och det är krångligt att ladda upp bilder (not), men annars får du nog stå ut med lite risigare bilder.

MonasUniversum sa...

Helena m 4. Jamen jag har nu en värstingCanon. Att jag vill ha en bra mobilkamera har bara med att göra att jag bloggar...

Finnpajsaren sa...

Jag tror som sagt inte du kommer få bättre bilder med den senare modellen. Det går bara att fota i dagsljus med iPhonen. Men, det finns en hel del roliga apps att ladda ner till den kameran.

Jag valde ju först en Satio, som jag lämnade tillbaka. Kameran var supergrym med blixt och skärmen stor. Men den var jätteseg och jobbig att "toucha" i jämförelse med iPhonen.

Ha kvar din gamla Aino och fota med den ibland. Jag har kvar min gamla SE och fotar med den då jag behöver blixt. Har i och för sig företagsnumret i den luren...

Okej, hej uppsats.

Finnpajsaren sa...

Jo en grej till.
Talibanen kan ju kolla på barnprogram och sånt i iPhonen. Veran kollar Vintergatan när jag vill ha sovmorgon... ;-)

Jessica sa...

iPhone!!!!
Har haft min i tre veckor, den är helt fantastisk! Jag har guldfiskminne och man ploppar in allt i den, kalender, applikationer för bank, radio, väckarklocka.

Bitten sa...

Jag är jättenöjd med min iPhone, fast kameran är kass. Användarvänligheten uppväger dock detta. Tycker jag.

Mr Lee sa...

3Gs har helt OK kamera, 3G har något de kallar kamera.

Har tatt rätt mycket bilder med iPhonen och det funkar bra i dagsljus. Har jämfört med bla SE med 5Mpx och den får pisk av iPhone 3Gs när det gäller bildkvalitet. Visst, har SE:n blixt, men bilderna blir kassa ändå när det är mörkt och blixten räcker säkert en 20-30cm.

Du kommer inte att kunna uppgradera hårdvaran på något annat sätt än att köpa ny telefon igen, men det viktigaste uppdateringarna har vart mjukvarumässiga på iPhone och det sägs att v4 som är på G är avsedd att funka i nuvarande 3Gs modellen också. (Ryktet säger att multitasking med icke Apple apps kommer med v4)

Jag funderar dock på att ta ut en SE X10 och testa. Min HF i bilen gillar inte iPhone och det skulle vara intressant att testa en apparat som har Android OS.

Mr Lee sa...

Kolla på min eller fruns FB, mycket av bilderna på Terroristen är tagna med 3Gs.

Jessica sa...

Ju proffsigare bilder man tänker ta desto viktigare blir pixlarna. En vanlig foto-människa som jag behöver inte en värsting-värsting-pixlar kamera.

Annika sa...

Jag kan bara skriva under med de flesta föregående talarna..!
IPHONE!! Punkt nu.
Jag blir mer kär i min för var dag som går!
Funkar jättebra att mobilblogga, bilderna blir tillräckligt bra för just detta. Det är ljuset som är problemet - inte megapixlarna. Så köp en ficklampa och ta med dig så är problemet löst. ;)

Dannie sa...

Om man säger såhär. Folk kommer skrika om div saker hit o dit å andra telefoner hit å dit, men du verkar sugen på en Iphone. Köp då en nu å bli glad. det gjorde jag. Öste min jävla Sony E åt helvete fast den hade mer mgpixel å allt va det nu heter. Men Iphonen tar bättre bilder än de du har postat här Med hästlängder o den är trevlig o bra. Den ända skillnaden på den nya som kommer är väl att det är en 4G, den nya G tekniken. men #g teknik, ska ingenstans liksom. Annars köpte jag min 3Gs nu i veckan o den är lajbans. Lättbloggat var ordet. Lägg ner dramat o gör som du känner för helt enkelt.

Dannie sa...

Kolla Maggan grafs blogg, hon lever genom sin iphone o postar bara bilder med den o dom är fullkomligt bra och hon fullkomligt ööser ur sig inlägg o bilder hela jävla tiden. Dessutom tror jag att du kommer ääälska alla Apps (applikationer) till Iphonen.

Gabriella sa...

Jag har en Sony Ericsson Aino, tycker den är fantastisk och är ingen idiot! ;-)

Hade också problem med touchen, men lämnade in telefonen till The PhoneHouse. De gjorde en uppdatering av mjukvaran och nu fungerar den som på räls! Tog kanonbra foton hela veckan på Fuerteventura och många var impade av min fina mobil/kamera.

Gabriella sa...

En sak till: Alla Sony Ericsson Aino som kom sista kvartalet förra året hade fel på touchen. Men nu verkar man ha fixat problemet. Så: uppdatera eller kräv en ny!

Gabriella sa...

En sak till: Alla Sony Ericsson Aino som kom sista kvartalet förra året hade fel på touchen. Men nu verkar man ha fixat problemet. Så: uppdatera eller kräv en ny!

MonasUniversum sa...

Gabbi: jamen jag vet ju att du inte är nån idiot, men här, i storstan, så får man vänta 2-3 veckor innan man får tillbaka telefonen och visst, jag kan nog klara mig utan...dock är det värre för alla som måste ha tag i mig.

Och blir jag förvånad över att min telefon tillhör den grupp det var fel på...!!

Kamilla sa...

Hej Mona, många inlägg och synpunkter här ser jag. Och som alltid är smaken olika. Själv köpte jag en Aino innan jul, två veckor senare bytte jag helt sonika i butiken, jag var skitförbannad, hade läst om dina problem med touchen och hade själv samma problem. Gick in i affären och vägrade lämna butiken förrän jag fått en ny, annan mobiltelefon.

Vilket jag faktiskt fick efter någon minuts tjafs. Jag valde då en Satio som jag är skiiiiiitnöjd med.

Dock måste jag erkänna att iPhonen säkert är en jävligt roligt och bra telefon som fyller de flesta behov och lite till.
MEN och det finns två men, och det första är ATT SKRIVA SMS vilket är ett litet rent skärt helvete på iPhonen, min man lyckas förvisso trots knubbiga fingrar men ofta blir det fel och man får gissa sig till vad det ska stå ha ha,,,, skärmen köper inte heller tryck med nageln, vilket är ett måste om man som jag har byggda naglar. Nu vet jag att så inte är fallet för dig, men ändå....
en andra eller tredje sak är ju naturligtvis kameran, som är SUPERB i Sation.

Summa: AINO är en skit telefon som redan efter en halvtimme gör en besviken. Iphone är säkert en jävligt bra telefon, trots sina få men viktiga brister.
Men jag tror att du hade blivit nöjd med den,,,,,
ha det bra
kram Kamilla

deeped sa...

GudinnanT. Sorry men du bör nog då säga "köp någon telefon med Android operativet". HTC i sig har typ sjuhundrafjorton telefoner med såväl Windows Phone, Android och andra som bara kör deras egna system...

Iphone (och till stor del även telefoner med Googles Android - företrädesvis HTCs Hero, Desire och Tattoo, Samsung-modeller respektive nya SE Xperia) är inte en telefon - det är en liten bärbar dator med telefonfunktion.

Jag kan inte leva utan min. Men kameran är kass, även om det finns en oändlig mängd med coola kameraappar så är det kass. Det är knivigt att ta bilder, de blir sällan riktigt bra utan diverse handpåläggning. Sen är faktiskt taldelen i telefonen sådär. Inbyggd konferensfunktion rockar men många underliga dropouts.

Men skaffa dig en riktig telefon så ska jag bygga ihop en wordpressblogg med riktigt domännamn åt dig. :)

MonasUniversum sa...

Deeped; jag är så jävla trött på mobiltelefoner så det finns inte. Jag vill ha en svinbra telefon, som man kan prata svinbra i, som man kan blogga svinbra i, som är svinlätt att hantera. What's the problem liksom. Och det är tur att du finns.

Anonym sa...

Har sagt det förr, säger det igen! HTC!! Har precis köpt min, htc legend. SJUKT BRA!