måndag 15 mars 2010

Min man, och hans skitidéer

Maken kom hem igår och talade om att har en lysande idé. Han vill köpa en schysst båt ihop med sin ena syster.

"Jamen du vet, det kostar inte alls mycket, och TÄNK vad kul talibanen skulle tycka om det."

"Men du kan ju för fan inte ens köra en båt!"

"Vadå, det är väl bara att gå en kurs!"

Genast flashar följande förbi i mitt huvud:

- Beställa granitskiva till badrummet, så att det, efter 7 år, äntligen kan bli färdigt
- Måla taken i hall, badrum och kök på entréplan
- Renovera färdigt i hallen
- Köpa sig ett litet nytt kök, när man ändå håller på
- Tapetsera om i matsal och vardagsrum
- Vitmåla stora trappan, även trappan ned till källaren

Så nej. Vi ska inte ha nån jävla båt.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Av ren nyfikenhet - Varför väntar du på att din make skall göra allt det där? Det verkar rätt uppenbart att han inte kommer att göra det?

Varför målar du inte och renoverar färdigt själv? Eller tar in hantverkare som gör det så att det blir klart?

Verkar bara så jobbigt att störa sig på att det är halvfärdigt (jag skulle hata det) när det är så lätt att fixa.

Monica sa...

båt hahaha nu ser jag en film framför mig en god gammal svensk film hahaha
Flåt J men jag kunde inte låta bli ;)

Ps Mona nej det var inte skämt inte alls ,men tårtan var mindre en en 20 lapp

Jessica sa...

Tala om för maken att en båt inte är skötselfri. Oavsett vilken båt man nu köper.

Helen sa...

Hahaha, inte lätt.

Men varför inte lyssna på Anonyms råd (det första) och själv se till att det blir gjort? ;)

Mr Lee sa...

Är det så enkelt som att bara gå en kurs kan han väl börja med en gör-det-själv kurs i snickeri och målning. ;)

Jag skulle dock ha påtalat hur mycket Talibanen vill ha en Ferrari eller Porsche. :)

MonasUniversum sa...

Anonym: Problemet är att han ska vara med och tycka i precis allt. Jag gör en hel del utan att blanda in honom. T ex så kommer jag anlita målare för att fixa taken. Dock vill han vara med och välja granitskiva då den kostar dryga 20 000 kr, så där får jag ge mig. But I got your point!

Monica: Du är dum.

Jessika: Du, han lusläser alla era kommentarer, så tack för den infon!

Helen: se ovan.

Mr Lee: Han är en fena på att riva. Det andra, fixeriet, är inte riktigt hans grej. Plus att han lider av svår tidsbrist då all hans vaken tid i stort sett går åt till att jobba. Bra svenska där..

Bitten sa...

Det är nåt konstigt med karlar. De tror att om de köper en båt kommer de helt plötsligt att få hur mycket fritid som helst.

Malde sa...

Maken din har inte lärt sig att prioritera. Tycker att din prioritering är klart vettigare än en båt. Huset bor man i året runt, en båt används några veckor per år, effektiv tid...

Håller på dig!

Tiagirl sa...

Som sagt...första kommentaren är bäst. Det där har ju du som e så driftig fixat på en eftermiddag! Ungefär.

Men...alltså...OM allt det där på listan blir KLART så kan du ju kanske EVENTUELLT tänka om ang båtköperi...att NI(ja, du då...:))pratar om det igen... Som en liten morot!
Du får kanske vare sig granitskiva eller båt i slutänden. Hm...

Sara sa...

Äh ring hantverkare och se till att det blir klart då måste han ju bestämma sig. Har vi inte alla sett på arga snickaren och förundrats över att kvinnorna bara låter mannen riva och totalt sabbat huset? Förlåt men pengar har ni ju och det är väl bara att sätta fart?

Båt kostar massor,vinterförvaring,upp och nedtagning och så en härlig försäkring på det .Men viss säg att om huset blir klart så kan han ju köpa sig en båt? Förhandling kallas det:)
Ha en mysig kväll.

Mimmi sa...

Hur ska han hinna med båten då?
Och sen underlättar det om man är lite händig om man har båt. ;-)

Det Talibanen verkligen vill ha är väl ett färdigrenoverat hus? Du får väl intala henne att börja tjata på pappa om varför det är så rörigt hemma!

MariaD sa...

Eller kanske en båt till maken, och renovering av huset till dig =)) Du verkar ju smart och kan prata för dig så det kan du nog deala till dig ;))

Systern sa...

Men det är en jättebra idé, tycker systern:-) Vill du ha ett namn på en bra hantverkare så kan du få det som fixar allt det du vill ha gjort och sedan tar jag hand om båten och lär maken allt det han behöver. Sedan kan jag se dig sittande på akterdäck med ett glas vin i handen och njuta av solnedgången och fira att ert hus blev klart till sommaren! Nemas problemas! Säg bara till! Kram systern med stor båtlängtan:-)

Åsaiskåne sa...

Det finns två lyckliga dagar i en båtägares liv. Den dagen han (ja, för det är nästan alltid en han) köper den och så den dagen han lyckas bli av med fanskapet. Jag väntar fortfarande på den andra.....

anne sa...

Precis!!! Ingen båt blir det här heller... Ingen jag vill veta av iaf...