fredag 19 mars 2010

När man ska köra bil och väcka alla i finområdet

Som av en händelse så råkar vi ha 4 bilar. Blanda inte in mig i saken, jag är tillräckligt nöjd med min Volvo S60.

I alla fall. Den minsta bilen är en liten leksaksbil. En Citroën C4. Pluttliten. Automatlåda.

I morse hade maken parkerat in mig med den, så jag var tvungen att ta den till jobbet.

Alltså. Jag är inte så bra på det här med bilar, men i min värld så är en automat en automat. Så när jag lägger in spaken, eller vad f*n den heter, på D (som i Drive för dig som inte vet) så förväntar jag mig att den ska köra normalt.

Jag backar ut från infarten och ned på huvudgatan. Märker att det låter satan och att förbipassarende ute-med-hunden-tomtar vänder på sina huvuden. Tittar på instrumentbrädan;

Ni ser att det står en 1:a där under 4:an va? Av motorljudet att döma så gissar jag att jag bränner iväg på 1:ans växel. För det är ju inte så att jag ligger i 30 km/tim direkt. Jag glor ned på spaken och tycker att den ligger finfint där bredvid D;


Ja, jag ser också att det står M som i Manuell intill D:et, och jag provade att trycka där, men det är ingen knapp. Så jag fattar f*n inte hur man gör.

Som tur är så har jag inte långt till jobbet, men alla som låg och sov, sover inte längre.

That's for sure.


13 kommentarer:

pernilla sa...

aaaajajajajaaaaj hahahaha Mona! nu fick jag ettskrattanfall med min nyopererade mage

p&k pernilla

Ebba G sa...

Tur att du inte la in R när du skulle gasa upp i racerläge!

Mr Lee sa...

Roligast är väl att du har full koll på din mobil och kan ta bilder medan du plågar livet ur den stackars lilla fransosen. :)

Dagens Eko sa...

Det är väl en tiptroniclåda och då ska du bara trycka spaken åt sidan för att välja manuell eller automat ?

Gabriella sa...

Skönt att du fick upp folk ur lopplådorna! ;-)

Susann sa...

Jag är mycket nöjd ägare till nämna bil och den spaken ska (märkligt nog) ligga i A. Tror det kan ha med franskan att göra.....avance betyder köra eller nåt sånt!

Mr Lee sa...

Är Mona inte van att dra "spaken" fram och tillbaka? ;)

2barnspappan sa...

Du har redan fått svaret om vad som gick fel...
...så jag nöjer med att säga. Du får väl resonera som mig, får inte jag sova ska ingen annan heller sova!!
Är iofs ett resonemang som inte alltid uppskattas av mina vänner..

Trevlig helg

Natalie sa...

Ha ha, hur långt mer exakt har du till jobbet?

Kassu sa...

Så ovanligt att detta händer dig, du som aldrig får vara med om nåt!

Kisses sa...

Eeehh...köra ut leksaksbilen, befria Volvon, in med leksaksbilen, iväg till jobbet...kanske?
:-)

Juliette sa...

Hahahahahahaha

Jessica sa...

fyra bilar? En bil för varje dag i veckan? Ja typ ;)
Är det en sån där liten pyttpyttbil, två får plats på en p-plats?