söndag 19 juni 2011

När man vaknar av sin egen prutt på ett hotellrum i Hamburg

Igår morse vaknar jag av stank som skulle kunna ha väckt Hitler till liv. Eftersom klockan bara var 5 och vi skulle börja dagens sammankomst kl 10.00, så var jag något förbannad på maken. Tänkte att; "hur jävla svårt kan det vara att hålla igen anus, idiot!" Han sussade förstås obemärkt vidare.

Jag är en tönt som inte gillar att tjejer fiser annat än om möjligt i badrummet. Fina flickor gör inte det serrni. I know, don´t kill me. Och skulle jag mot förmodan göra det, så är det små rosa puffmoln. Det vet jag säkert att det är.

Ett par timmar senare står jag i badrummet och gör mig i ordning. Och precis när jag går ut därifrån, så känner jag plötsligt ett tryck över rektum och råkar släppa ut en överjävligt stor prutt. Lite lätt skakad över den enorma tryckvågen, så lägger jag mig och läser, och tänker inte mer på saken.

En kvart senare briserar ytterligare en bomb fjärt. Vänder på mig och råkar vidga på täcket. Och dör. På riktigt. Inga jävla rosa puffmoln anywhere. Den stanken mina vänner, den stanken.

Så hela dagen igår så fick jag gå och knipa. För varje gång det råkade ramla ut en liten fis så var jag tvungen att andas med munnen. Surströmming är rena Dior-parfymen jämfört med vad som kom ur mig.

Note to self: överdosera aldrig finska tjärtabletter. Hur jäkla goda de än är.

Mellan möten och middag igår så råkade vi boka en resa till Egypten. Vi drar om några veckor, till nåt "Hurgada". Har aldrig varit i landet.  Ska bo på vid Makadi Bay, Saraya Suites....anybody? Och kan man lita på att 4-stjärnigt verkligen är 4-stjärnigt?

Helena m. 4 sa...

Det var bra "råkat" av er, där är det fint...
Hoppas även allt motsvarar era förväntningar gällande boendet.

Riktigt bra hotell. Vi bodde på hotellet som sitter ihop med Makadi bay, men det är ju liksom "allt-i-ett". Jag tyckte servicen var skitbra verkligen! Bra val, även fasstän det ligger mitt ute i ingenstans. Det är bara öken runt om. Men jag gissar att ni ska ha all-inclusive? Maten var super-god. Du som har känsligare mage än normalt ska kanske ta dukoral innan?

Åsa

Jo du kan lita på att det är 4 stjärnigt ;O).

Chris_P sa...

Men det sa jag ju!! Fisarna blir inte nådiga!

Å, på just det hotellet hhar jag bott- och vi skall dit igen till vårvintern :) Jätte- fint hotell, rent och fräscht med underbar mat på de olika restaurangerna. Vi hade all-innclusive och det var verkligen prisvärt. Servicen och personalen var topppen!
Liselotte

Sus sa...

Egypten... but why? Grekland ska re va.

(nä, jag vet inte vad jag pratar om för jag har aldrig varit till Egypten. Dock har Hjärtat det)

Tvillingmamma Lotta sa...

Vi bodde oxå på ett (annat) 4-stjärnigt hotell i Hurghada och det var verkligen jättefint och bra på alla sätt och vis.
Men...
(Jag är GBP-opad sen 2008 och vet inte om det spelade in)
Vi var där 19-26 november och ja, runt den 10 januari var jag av med diarréerna...
Och av med några kilon.
Magen ballar fortfarande ur med oregelbundna mellanrum sen dess, på ett helt annat sätt än den gjorde innan resan, och enda sättet att häva det är att gå på flytande minst en dag.
Jag tog inte Dukoral innan resan, men önskar nog att jag hade gjort det, även om det inte är ett säkert kort.

Ahaa, nu förstår jag....

Me and my dark secrets sa...

Kvinnor fiser inte, aldrig någonstans förutom på toaletten!

Maddie sa...

Var i Nabq - Sharm el Sheik i november och jag VET varför magen ballar ut.

ALlla IDIOTER till turister som inte tvättar händerna när de har varit på toa. Jag tappade räkningen på hur många det var som jag såg gå ut från toaletterna utan att tvätta händerna... Egyptierna hade plasthandskar när de höll på med maten och var supernoga.

Jag tycker inte att du ska ta dukoral, låt bli och mixa med magens egna förmåga.

Ha det så härligt!

/Maddie

Singelmamman sa...

Du kan säkert lita på fyrstjärningt hotell där. Jag var med mina tonåringar i Egypten i januari, fast Sharm el sheik. Fantastiskt bra. Och maten, ät rent kött och käka ngt för magen så klarar du dig säkert.

Vivi sa...

En äldre herre i familjen har alltid rest och inte alltid till de dyraste hotellen. Han har aldrig varit magsjuk men börjar alltid dagen med en Fernet Branca.

Jag vet varför han inte blir sjuk - det är så vidrigt att t.o.m magbakterierna flyr =)

Lycka till!

Aldrig carit i egypt. Mem förstått att hotellen och havet ät fantastiska. Nj vi väljer kreta på omrarna och kanarieöarna på vintrarna :)

Sandra sa...

Tack för varningen om tjärlakritsen! Vi var över till Åland idag och sambon röck åt sig några paket. Jag som aldrig smakat åt med stor förtjusning, som du sa: very smaskigt. Men tydligen very vanskligt också... inga mer idag!

Matilda sa...

Åååh du måste verkligen blogga därifrån då! Egypten alltså, hurghada! Försökt fått med min karl dit, men han är så jädra skeptisk... Blogga och show no mercy! :)

Kamilla sa...

Jag ÄLSKAR Egypten! Kommer alltid att vilja åka dit minst en gång om året! Jag hoppas att du kommer gilla det. Förra året var vi där två veckor i början av juni, 50 grader varje dag så bered dig på att det är varmt! Shoppingen är dock inget att jubla över! Vi har varit i El Gouna tre gånger,, en liten bit från Hurghada.
kramar

Minkamera sa...

Det som gör folk magsjuka oftast på semestern är glasen. Personalen sköljer bara ur glasen snabbt i en balja med mindre roligt diskvatten som stått i timmar.

Tvillingmamma Lotta sa...

Maddie:
Jag hopas att det inte är mig du kallar IDIOT till turist...
Tvättar händerna efter toa gör jag både på semester och hemma - och vi spritade dessutom händerna innan varje måltid.

Som GBP operead har man ju lite andra förutsättningar vad gäller magen och kroppen. Vi opererade är ganska så fort under isen, om det blir magsjuka. Naturligtvis är allmän hygien A och O, och det finns mycket äckel-päckel-turister, men Dukoral kan nog vara bra för en del av oss :O).

PS. Thailand ligger högre upp på listan, än vad Egypten gör i magsjuke statistik.

Jag rekommenderar att ta med handsprit! Efter toa, absolut. Men även varje gång du tagit i pengarna... de är vedervärdiga smitthärdar.

ps. ta med en toarulle hemifrån! Om ni går på en public toa (ej hotellet) så kostar det ofta något pund - och så får man en ruta eller två av vakten... kan bli problematiskt :D

//Matilda

Isa sa...

Jag gillade inte Hurghada alls, vårt fyrstjärniga hotell var nedslitet och med otrevlig nonchalant personal. Vårt avlopp började läcka tidigt på morgon så att det blev översvämning i hela rummet (mina skor blev förstörda) men det kom inte och fixade det förrän sent på eftermiddagen trots att vi var i receptionen och sa till flera gånger. Jag och min kompis blev lockade på som katter "kisskisskiss" av killar, både på gatan och av hotellpersonalen. Egypten - Not my cup of tea ;-)

Smultronblomman sa...

Jag var i Egypten och hade med mig handsprit. Spritade så fort jag tagit i något. Det gjorde barnen och maken med. Inga problem. Vi var i Mar Salam. Jättefint! Jättegod mat. Ingen magsjuka! All inclusive.

Wilda Mathilda sa...

Egypten har en helt annan bakteriekultur än Sverige och vi svennebananer är inte vana vid den.
Ta med handsprit (användes så fort du rört något överhuvudtaget) och dra en redig whisky varje kväll så klarar ni förmodligen magarna riktigt bra. Annars blir det semester på toan...

Cecilia N sa...

Min mage blev galen i Egypten. Jag fick bara uppleva halva semesterveckan. Sen var jag nog inte av med skiten på två år. Fast det blev ju mer och mer lindrigt med tiden.

Dukoral vet jag inte vad det är men jag tänker mjölksyrebakteriekapslar från apoteket. Såna använde jag inte. Skulle jag få för mig att åka dit idag så skulle jag definitivt göra det. Förutom all handsprit alltså.

Jenny sa...

Jag har varit i Sharm el sheik och i Hurgada. Jag blev jätte sjuk första gången jag var i Egypten, magsjuk och feber i en vecka och vätskebrist. Mycket lång väntetid på flygplatsen.
Männen är väldig flörtiga och en del riktigt läskiga. I kairo nöp en gubbe i nattlinne mig i rumpan. Och i Hurgada blev jag förföljd av trädgårds mästaren på hotellet (scary)som ville visa trädgården mitt i natten när det var kolsvart ute..skulle inte tro det gubbe lilla utan framtänder!
De drar dessutom i en och tjatar om att man ska köpa saker både på och utanför hotellet. De har jätte fint och klart dyk vatten men bada inte i havet, de finns hajar där nu (de fanns inte där när jag var där). Ta absolut inte med dig snäckor eller koraller hem till Sverige, fängelse straff på det. Men det finns bra saker också. Om du kan så åk och titta på Pyramiderna + museet, Karnak templet eller Konungarnas dal. Det är varmt och soligt varje dag. Och har god mat.
Hoppas att du får en underbar resa :)

Cecilia N sa...

Asså vadå? Har de fått hajar till Hurghada?

Det häftigaste där var ju att se alla fiskarna som var i (de ganska sunkiga) korallerna nära stranden. ELler ännu bättre: dykbåtsturen där de släppte av en (och stod kvar med båten) i havet med våtdräkt, cyklop och snorkel. Massa häftiga fiskar där nere och delfiner som kom simmandes vid ytan.

Pool kan man ju bada i hemma, typ.

Lilla jag sa...

Det hottellet har vi bott på. Helt ok, även om det inte var "wihooo" . Personalen var jättebra! Inte alls så där "dragiga" i en, utan man fick en känsla av att de blivit "upplärda" på hur vi skandinavier vill ha det. Vi hade all-inclusive och det var helt ok. Vi vaccinerade oss innan och tog oxå sånt där "drickvaccin" som det pratas om här ovan. Den enda av oss som blev dålig i magen, men ändå hanterbart, var maken. Men han åt å andra sidan av allt, och då menar jag allt! T.om sånt det varnas för; majonäs, glass, grönaker sköljda i vattnet etc, etc. Jag skulle ha blivit mer förvånad om han hade klarat sej! Åsså "spritade" vi oss i tid och otid! Ett onödigt, och tråkigt, missförstånd gjorde att vi och minst en familj till fick vårat baggage försenat. Så håll koll på det när ni kommer till hotellet är mitt råd! Har ni tänkt er att kolla på pyramiderna får ni förbereda er på att gå upp och åka i ottan, och att bussresan dit tar låång tid....

Jenny sa...

Ingen haj i Hurgada än så länge (men i Sharm el sheik).

~Johanna~ sa...

Du är viktopad. Dina rosa pufffisar är borta! :-)