söndag 12 juni 2011

Gårdagen, part two

På vägen hem från stan med min enorma shopping så säger maken att jag ska packa två sorters ombyte. Jag tänker att vi bergis ska iväg nånstans. Oj vad kul. Sen säger han att jag ska byta glasögon och ta mina guldiga. (Några av er har frågat: Gucci art.nr GG 2750/Y, vår- och sommarkollektionen.)

Och då blir jag genast misstänksam. Vadå byta glasögon. Vad är det för fel på mina knall-lila Dior? Jag ska bergis bli fotad. Eller nä, han vet ju att det är det absolut i särklass det värsta jag vet. I rest my case.

Vi åker hem till finhooden och jag blir bjuden på god lunch. Packar min väska och noterar att talibanen är väldigt tjusig. Fan, det blir nog fotografering i alla fall. Fast...tonåringen är kvar hemma, så nä..

Jag har av naturen svårt för att slappna av och låta andra ta över kontrollen. Inte min grej riktigt så jag känner mig lite olustig.

Vi blir avsläppta på Vasagatan och när jag närmar mig porten så råder det ingen tvekan längre.
Som sagt, jag hatar att bli fotograferad. Jag kan räkna på tre fingrar hur många foton det finns på mig de senaste 20 åren, så illa är det. Vi kliver in i en gammal lägenhet med högt i tak och vackra kakelugnar. Bakom disken sitter en liten brud på 20 plus och hälsar oss välkomna. En annan går förbi oss barfota och jag undrar vad det är för loppställe jag har hamnat på. Jag har hört både bra och dåligt om det här företaget. Bland annat så blir man sminkad och sminköserna ska vara kassa. Kul, jag tänker att jag hoppas att inte maken lagt ut alltför mycket stålingar för det här kommer inte alls att bli bra.

En halvtimme senare sitter jag i sminkstolen och hon frågar vad jag vill ha för typ av sminkning. Jag slår till med "ehh, gärna sotade ögon". Tar av mig brillorna och låter henne dra igång.

Jag ser dåligt. Nä, jag ser skitdåligt. Och sitter två meter från spegeln. Efter en halvtimme skönjer jag två svarta hål när jag stirrar i spegeln. Och blir jävligt orolig. 45 minuter senare är jag övertygad om att jag ser ut som en hytthora på en finlandsfärja.

Maken, som verkligen inte tycker om mycket smink, kommer förbi och säger: "Åh, vad fin du är!" Jag fattar ingenting. Han måste ha kommit in i en försenad 40-års kris. Vad hände med "amen asså, liiite smink kan vara snyggt"?

Sen kommer fotografen, hon utan skor, och hämtar mig. Jag går in och är sjukt skeptiskt.

Hon ber mig göra si, och ber mig göra så, vrid på huvudet, titta upp, titta ner, sitt där, stå så. Det rasslar till i kameran och nån timme senare säger hon att vi är klara. Vi sätter oss i väntrummet och trummar med fingrarna. Övertygad om att 2,5 timme kunde ha spenderats på nåt vettigare. Under tiden har talibanen fått blodad tand och jag får leka fotomodell en stund till.
Sen blir vi inkallade till ett rum och ska välja ut 10 st bilder av 293 st. Jag får helt ärligt en chock. Det visar sig att barfotafotografen på 20+ var skicklig som få. För första gången i hela mitt liv så blev jag bra på bild.
Vi kan så klart inte bestämma oss så vi köper samtliga bilder. Bäst så.

End of part two.

27 kommentarer:

Helena m. 4 sa...

Gode Gud kvinna - du har ett vokabulär som aldrig upphör att förvåna... "hytthora" liksom...
moahahahaaa....

Monica sa...

snyggingar ;)

Agneta sa...

Wow!!!
Jag skulle också vilja bli proffssminkad och proffsfotad, men jag tror dessvärre inte att någon i hela världen kan få mig att bli snygg på bild :/

Anonym sa...

Superfina bilder, verkligen!
Vad modigt av maken att bestämma det här när han vet att du hatar att bli fotad. :)

Anonym sa...

Fina bilder!
Smart make!
Jag och min 17-åring blev nyligen fotade av ett proffs vi också, eg var det jag som skulle fotas för en bild i en bok och det var inget smink eller något sånt, men iaf så hade jag yngsten med mig och fotografen tog några bilder på oss tillsammans, inte sett dem än men blir kul att ha.
Vi har nyligen varit med om en tragisk händelse där jag fått omvärdera min egen motvilja att bli fotad. Då fotografier i princip är det enda vi har kvar efter denne person som inte finns med oss längre.

Me and my dark secrets sa...

Erkänn att du älskar din make lite? Jag känner själv att jag aldrig blir bra på bild - men tänk vilken grej och vad vackra ni är, både du och talibanen.

Tänk om man kunde fått en sån present!

Tuss sa...

Men himmel så fina! :)

I min värld sa...

wow vilka finingar!!

Cicki sa...

Helt fantastiska bilder. Du får nog lägga till en 11:te sak om vad som är bra hos maken. Han är helt underbar.....:-) Vilken dag du fick. Jag är inte det minsta avis (ljuger som en röd gris)

Jag gillar inte heller att bli fotad. Men en gång blev jag fotad av en riktig fotograf. Jag hade skrivit i Tara och skulle ha ett foto med till artikeln. Det kom hem en fotograf som packade upp massor med grejer i vårt sovrum. Jag skulle posera på sängen.....:-) Korten blev så himla bra så jag blev förvånad själv över hur bra jag såg ut då......:-)

anne sa...

Suveränt bra bild och en så fantastisk dag han ordnat med! Men kanske slutar den inte med detta?

Birgitta sa...

Fina bilder! Men du och Sarah Palin ar nog tvillingar va?

Fräsigt sa...

Fan vad roligt text och lord vad snygg du är. Och världens finaste Taliban!!!
/Ellen

Lotta sa...

Vad fina ni är!

Jag vill jag kan... sa...

Vet du, min mormor har alltid sagt att "vissa kort blir bra, resten liknar"... :D

Anonym sa...

Vad gick det hela på, totalt (alltså fotograferingen med korten)?

Nyfiken och liiiite (eller okrå, mycket) sugen ChÅSA

Anonym sa...

Ni är båda urtjusiga! Lite nyfiken, vad gav du till maken?

Angela sa...

Ja, men jag håller med Birgitta. Mona, du är en supersnygg kopia av Sarah Palin!

Karlskronamamman sa...

Wow så snyggt!!
Önskar att jag också hade kunnat göra mig på bild men det är nog ingen som någonsin kommer att lyckas med =(

Ketchupmamman sa...

Hej snygging!

Tvillingmamma Lotta sa...

Så snygg du är!
Och vilken gudasöt taliban!

Malde sa...

Du är ju hur snygg som helst! Men jag förstår känslan av att inte vilja bli fotograferad.

Jag börjar närma mig ett beslut att vända mig till distriktsläkaren för en remiss till GBP. Var opererades du? Att du är nöjd, har jag förstått. Har andra i min närhet som också är nöjda.

Mathilda sa...

Ni är så fina att jag nästan gråter skvätt.

MonasUniversum sa...

Alltså ni är för söta, tack!

Anonym: vad tråkigt att höra om din tragiska olycka som ni varit med om. Sånt önskar man ingen.

Ni som lirar i samma liga som mig; ful-ligan när det kommer till fotografier: well, nu ser ni att jag är ett levande bevis på att det går att se bra ut på bild!

Champagne-Åsa: Tror att det kostade 3500 kr. Skitpengar om man jämför med att vi för några år sen gick till världsberömda Ugglas-studion och lade ut lika mycket för 5 pappersfotografier. Nu fick vi en cd med nästan 300 bilder.

Malde: Jag opererades på St Göran. Jag TROR att man kan söka på etiketter här i bloggen: sök på GBP så får du upp alla mina inlägg om det. Jag tror att det första skrevs den 1 eller 2 februari 2010. Och du kommer inte ångra dig en sekund för fy fan så mycket bättre jag mår!

Malde sa...

OK, Mona. Ska kolla!

Tack för att du finns.

Anonym sa...

TACK!

Jag är fotograferad på Uggla ett antal gånger... vet att mamma sa att det var DYYYRT men bilderna blev jädrans bra men man blev ju liksom inte stylad eller så. Jag ska övertala syrran - tänker att det är en perfekt present till våra parentos, att ha SNYGGA bilder på oss liksom :)

/ChampagneÅSA

Lisbeth sa...

Vilken känsla att få känna sig nöjd. Förstår dig. Det var ett snyggt foto

Pia sa...

Skitsnyggt foto!!! Jag känner igen känslan.
Blev fotad på The Studio och efter sminkningen gick jag ut och rökte och kände att folk glodde på mig.. Tittade mig ordentligt i spegeln när jag kom in igen och faaaan.. såg ju ut som en hora med turkosmålade ögon.. Herregud, skulle jag se ut så på bild??
Men, vilken skillnad det blev på fotot? Typ 80% av sminkningen försvann ju och kvar blev det braiga. Har en av bilderna i min header på bloggen..

Men vad ska du med 293 bilder?? ;)