fredag 24 juni 2011

När man känner en riktig SÄPO-tomte

Jag har en kompis som är SÄPO-chef. Väry spännande. När han fick jobbet så tänkte jag att; så bra, jag behöver inte ta med mig några böcker när jag kommer till Skåne och hälsar på honom och hustrun. För han kommer givetvis läsa godnattsagor för mig i form av blodiga och smarriga berättelser om Sveriges underrättelsetjänst och skitfarliga herrar på motorcyklar.

Jamenellerhur. Han är skittråkig. Jag får inte reda på nåt. Bara lite allmänt crap som saknar viktiga detaljer. Teoretiska spörsmål. Hur boring som helst.

För några veckor sen så sa han hasta la vista till Sverige för en längre tid framöver. Han är utlånad till ett land långtbortsomfan och jag tror att han håller på och underrättar där.

Den 24 juli ska jag ned till Skåne och hälsa på frun. Som av en händelse så kommer han hem en snabbis just då. Och eftersom jag håller på att spricka av nyfikenhet, och tycker att han borde vara mer aktsam om vår vänskap, än om rikets säkerhet, så har jag nu ett par veckor på mig att komma på hur fan jag ska få karln att öppna munnen. Tips anybody?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hota med en av dina "rosa små hallonmoln" som kan slinka ut från de bakre regionerna :-)
Jag tror att han kommer att berätta allt han vet om han får ett doftprov!
Därefter blir du anställd som Svea Rikes hemliga vapen. :-)

Helena m. 4 sa...

Tror inte att mata honom med sprit i stora mängder funkar, det är han säkert tränad för att klara (plus att du blir plakat tidigare än han) - så det blir till att köpa sig lite sanningsserum via nån' rysk internetsajt...
- typ...

nä Mona, det är nog kört för din del tror jag ;-)

Amonazon sa...

Min svåger är också en SÄPO-tomte, ingen chef utan bara en vanlig data-nisse, (tror jag). Men i bekantskapskretsen vet vad han gör, för alla som jobbar där har skrivit under någon tystnadsed.
Jag tror inte du kommer att lyckas, men försöka duger.
Lycka till och glad midsommar även om du inte tänker skutta runt fallossymbolen i kväll.

Unknown sa...

tazzar in och önskar en bra midsommar Kram

MonasUniversum sa...

inkan8: Detsamma vännen!

Och det här med rosa små hallonmoln ska jag nog fundera lite mer på!

Amonazon: Och om jag fattat det hela rätt så är alltid chefen den ende som är officell. All annan personal är "hemlig".

Anonym sa...

Just. Du får nog leva i ovisshet. Vi jobbar med liknande snubbar fr div mer el mindre hemliga myndigheter. Å på frågan vad jobbar du med blir det tyst. Särskilt spännande när de söker karriärutveckling.... Men vi har våra knep... :)

Anonym sa...

Du kommer aldrig gå veta , då får han sparken om det läcker ut vill du det? Frun vet nog inge hellrt/ monica nacka

Unknown sa...

Blåslampa, silvertejp och avbitartång har ju fungerat på den bäste... har jag sett på tv iaf... Låt fantasin flöda! ;)

GOBLIgobli sa...

Äh, prova med varsin platta bag-in-box ändå så blir det nog bra! :-D

Anonym sa...

Ledsen, men de som verkligen sitter på info säger aldrig ett pip. Och inte heller blir de någonsin på fyllan och "råkar" snacka. Och ja, det är bara cheferna som man möjligtvis kan få reda på namnet på.
Skit-tråkigt men sant.