lördag 11 juni 2011

Okey, då förklarar vi hur det ligger till med sockret för de som tar sig rätten att kritisera

Innan jag skriver ett inlägg om min dag idag, så måste jag förklara lite för en del surmuppar som kommenterat på mitt "sockerinlägg".

1) operationen var i första hand av medicinska skäl och ja, den betalades av skattebetalarna, i n k l u s i v e mig själv. För tänka sig, jag har pröjsat både en och två och femtio såna här operationer..

2) bara för att jag har gbp-opererat mig så betyder inte det att jag aldrig mer ska äta socker. Jag är jääävligt försiktig med socker i normala fall. Just precis idag råkade kombinationen av tre små tuggor på en så kallad Kärleksmuffins tillsammans med en chalatte (som jag inte visste var så söt i sig eftersom jag aldrig druckit den sorten förut) vara förödande och jag hade s j ä l v k l a r t inte beställt det om jag vetat om det. Jeezus

Sen kan det givetvis vara så att om jag är sjukt sugen på nåt sött, typ en efterrätt, så tar jag den smällen. Men jag äter ytterst, YTTERST, sällan upp.

Sen vetefan varför jag sitter här och förklarar mig bara för att ett par stycken hetsar upp sig. Det måste vara nya tomtar som inte har koll på mig.

Så, tillbaka till mitt goda humör. Jag har haft en asbra dag som jag ska berätta om i morgon.

13 kommentarer:

Pernilla sa...

Men GUD förbannat. Jag blir så jävla provocerad när folk ifrågasätter ens livsval!

Du behöver INTE försvara varför du gjorde din operation.

Och helt seriöst skulle det inte finnas såna överviktsproblem i världen om det vore så enkelt som att "gå i terapi" eller "ät mindre och rör dig mer"? Finns inga människor som är så bra på att ge diet-tips som dom som aldrig haft såna problem.

Resan att göra en gastric bypass/gastric sleeve är FAN I MIG ingen jävla semester. Det är riktigt riktigt jobbigt, det tar ungefär ett ÅR innan man är "sig själv" igen. Och om man väljer att äta socker då och då, så äter man socker då och då, utan att nån ska bry sig!

Själv förlorade jag 2 nära vänner efter min gastric sleeve-operation. Dom tyckte jag var dum i huvudet som gjorde den (eftersom jag "bara" hade dryga 25 kg övervikt)Ingen av dom hör av sig längre, men jag mår bättre än nånsin med min "nya kropp".
Kunde jag, skulle jag lägga upp en före-och efter-bild.

Mina bästa jävla 98000:- jag investerat i mig själv.

All cred till dig Mona, du är galet snygg och smart, rolig och en riktig modig människa som vågar skriva och lämna ut dig så mycket för "oss" läsare.

Keep going!
P&K/Pernilla

Anonym sa...

Heja Pernilla bara ge dom jäkla tomtenissarna...
Mona du coool och tack och lov äter du lite socker då och då så vi får lite "bajshistorier"

CAMILLA

Anonym sa...

Tror folk att man bara går in till en kirurg och säger att man vill ha en GBP-operation å så får man det eller?!!
Jag va till doktorn för måååååånga år sedan men fick ingen för jag "va för smal" med mina 30kg övervikt.
Sen den dagen sket jag fullständigt i allt med vikt att göra å bestämde mig för att leva som tjockis :)
Jag har en kompis som har legat på väntelistan i 2 ÅR som KANSKE får en till nästa år.
Det är verkligen ingenting man bara GÖR hur som hellst!
Jävla puckon som yttrar sig utan att veta ett skit! FUCK them!

Charliesprak sa...

Ingen normalt funtat människa tar någon som helst risk att må fysiskt dåligt, för det gör ont.
Och ont vill ingen människa ha. Nä, det hela visar att du gör missbedömningar precis som alla oss andra. Vilket i sin tur (be-) visar att du är mänsklig.
Tack för det!

Karina sa...

Stå på dig Mona, vi som känner dig vet vem du är hjärtat :)

kram i överdossockerkoma :)

Ja, jag jobbar har det lite tårkigt nu ;)

Unknown sa...

Ja, det finns alldeles för mycket personer som medvetet väljer att bete sig efterblivet, inte bryr sig om att kolla upp saker innan de pratar och ändå tror att de vet bättre än alla andra. Men människan är ju i grunden en rätt korkad varelse, så det lär alltid finnas gott om troll, dessvärre...

Du ska inte ens behöva förklara dig inför dem...

Tuss sa...

Well, okej, håller med dig samt hoppas att du inte syftar på min kommentar ... Den var en ärlig fråga. Jag undrade verkligen. Nu vet jag, tack!

MissC sa...

Men att folk orkar hålla på..!? Det kan ju endast bero på att de själva är missnöjda m sina liv eller val..
Det är väl upp till var och en vad man gör av och med sitt liv och sin kropp för den delen!
Fortsätt vara du! :)

MonasUniversum sa...

Tuss: inte du!=)

PGW sa...

Finns alltid så många som vet så mycket så. Jaja. Men jag undrar lite hur man praktiskt gör för att veta hur man ska äta? Det verkar ju otroligt knepigt att veta att lite socker går bra, men allt man blir bjuden på eller handlar på ett fik men man ju som sagt inte exakt vad det innehåller? Hur gör du? Finns det någon mängd sockrig god efterrätt du vet är "Safe" så att säga eller måste du ständigt testa dig fram? Verkar inte helt lätt"

Anonym sa...

"Poliser" finns det alltid överallt som lägger sig i o har åsikter om allt man gör. Ju mindre de vet, ju större och felaktigare synpunkter har de. Dem är det bara att skita i. Det lönar sig inte att försöka förklara för dem heller, de VILL helt enkelt inte förstå... T.ex. en sådan sak som att efter GBP-op, kan det vara olika hur mycket socker man tål från dag till dag. Jag har t.ex ätit en glasstrut med två kulor glass vid ett tillfälle och fortsatte må superbra, för att nästa gång bli fullständigt utslagen av en liiten kula glass... som jag inte ens åt upp hela. Det tar tid och är svårt att lära sig hur kroppen reagerar på olika saker... särskilt när den reagerar olika från gång till gång.

Ninnie

Jenny sa...

Följer dig men har inte kommenterat så ofta men tycker du rockar!!
Skit i alla förståsigpåare som inte vet vad de pratar om!!! Och håller med alla ovanstående kommentarer! Vad fan vet de som inte ens varit med om det eller vet vad det innebär?! Har inte själv blivit opererad men har en mamma som jobbar på en avdelning där de gör just sådana operationer så hon har berättat hur jävla tufft det är och inget man bara gör så där en eftermiddag...
Och bara för att du gjort operationen betyder väl inte det att du inte får ta en fika?!! Absurt!!
Nä heja dig Mona, och ta en kaka till ;o) eller inte, vilket du vill hihihi

Sussie sa...

Tja Mona !

Sussie här (hon som jagade dig på gp-gympan)

Skriver sällan men läser dig och skrattar oftast himla gott. Sen kommer vissa av dina ;gäster; och snackar om vad du inte ska göra pga gb op. Vad är det för fel på folk ??? JAG ÄR OPERERAD OCH JAG ÄTER HUR MYCKET JÄVLA SOCKER JAG VILL !!! ...så ...uhh......så ....nu känns det bätte. Grattis gumman !