torsdag 23 juni 2011

Det här med traditioner

För andra året i rad så har vi hoppat över det här med att engagera oss i midsommar. Av olika anledningar.

Fast nu undrar jag om vi är ensamma i Sverige om att inte ha några som helst planer?

Och saken blev ju inte bättre av att talibanen igår frågade var vi skulle dansa runt midsommarstången någonstans. Jag sa att vi har en finfin flaggstång på tomten, som duger bra, men fick en "ärunteklokihuvetmamma"-blick tillbaka.

Gud vilken bra förälder jag är.

26 kommentarer:

Mr Lee sa...

Vi skall grilla med kompisar, men sedan har jag hyrt en minigrävare som jag skall förgylla helgen med. Nu kanske det också räknas som planer men jag tror inte det är vad Svensson tänker på först för midsommar.

Anonym sa...

Kan meddela att vi inte heller har några planer... Ska äta en sillunch, grilla på kvällen men roligare än så blir det inte. Junior firade midsommar på förskolan igår med dans runt midsommarstången och tur var väl det för här i hålan där jag bor så finns det inget annat firande att åka på.

/Ragdoll

FrökenGunilla sa...

Midsommarstång? inte på 16 år eller nåt... ungarna har inte saknat nån (vuxna nu och bryr sig inte heller).
Grilla? Jamenellerhur... REGN!! Regn tillhör traditionen. Sillunch? äsch - en nubbe och jag somnar resten av em. och då blir det defenitivt ingen dans runt stången.
Nä - det blev klar i förrgår att vi drar till stugan, bara mannen o jag. Softa, ta ett glas vin, sova länge, skita i släkte... DET är min midsommar!

Nina sa...

Storslagna planer inför midsommar: några timmar på äventyrsbadet med förhoppning om att det leder till att avkommorna somnar före oss imorgon kväll. Hoppas kan man ju alltid, för lite egentid på midsommar kunde ju kanske leda till lite trevligheter .-)

ihemmetslugn sa...

Inget firande, blir träning och slappa framför tv:n med några filmer.

I min värld sa...

Haha näe du inget firande här inte, det blir jag o sambon som ska sitta och uggla på altanen om vädret är ok, käka lite sill och ev. grilla på kvällen. Ungarna är ute o flyger o far nånstans men dom bor ju å andra sidan inte hemma heller.
Möjligen ska vi iväg på någon löprunda på morgonen och kanske, kanske ta en tur på motorcyklarna (det vågar jag knappt skriva för du hugger väl huvudet av mig då *flin* )
Ha en trevlig midsommar!

Anna i Malmö sa...

Har inte firat midsommar på år..vi käkar sill, potatis o ägg o sen får ungarna hitta på vad de vill.
Jag o gubben softar framför tv resten av kvällen.

Sus sa...

Gud i skruven vad jag skulle önska att mina barn ville dansa kring stången med mig.

Men nämner jag det får jag en Talibanblick.

Jeanette sa...

Jag sitter hemma hos mina päron och vaktar hundar när päronen är iväg på kuligheter. Blir dans runt flaggatången hos mig med.

Unknown sa...

Älskar midsommar egentligen, sillunchen är min favorit. Enkelt avslappnande och den där stunden då alla lär känna varandra.
Men vi åker på semester på lördag, väldans tidigt. Så i år hoppar vi midsommarfirandet.
Jag skall morgonpromenera Hagarundan med en kompis, sen är det tvättstuga inför resan och så måste vi rensa hemma. För, hör här Mona, medan vi är utomlands så kommer ett gäng hantverkare hem till oss och målar alla snickerier och dörrar. Så kan man också göra, när man inte orkar vänta på att mannen tar på sig blåstället.

Hanna sa...

Jag hade planerat värsta midsommarbalunsen, meny, dans, allt. Sambon åkte före till stugan för att fixa med vattnet. Men. Så blir jag dunderförkyld. Bihåleinflammation. Så det blir inget med något. Jag stannar i stan med sonen som får gå över till grannen där det firas hela dagen. Jag ligger i sängen med Alvedon och sambon som också blivit sjuk, är förmodligen fast i stugan. :(

Me and my dark secrets sa...

Det blir sill, potatis och jordgubbisar hos min kära far. Sen blir det säkert en öl eller två, inget mer än det. Innan det hade jag tänkt att tvätta min bil, fota och lägga ut på blocket... ;)

Sandra sa...

Planer? Midsommar? Här firas inte midsommar, vi tycker inte att det är så speciellt... Jag kanske provar att göra egen glass, men några andra planer finns inte.

Bettan sa...

Vi är så jäkla sega med planering, så alla vi tänkt bjuda in har redan andra planer. En sväng till närmaste stång blir det, men sen blir det förmodligen sill och grill med familjen.

Malin sa...

Du Mona - har man barn så får man nog ta och pallra sug iväg till de lokala midsommarfirandet vare sig man vill eller inte! Tycker jag i alla fall. Fast mina barn är hos sin pappa i år så jag får göra vad jag vill! ;)

Cecilia N sa...

I år tänker jag vara vanlig "civilist" vid en allmän stång.

Förra året gick jag runt med ponnyridningen i massor av timmar. Fast det var kul! Resten av familjen slappade hemma med ingenting.

Sus sa...

Du visar väl Kristinas kommentar för maken va?

Anonym sa...

Vi har inga planer alls. Gubben, jag och dotra på 7 softar hela dagen. Hennes önskan var att cykla och äta glass. Det ska jag nog kunna uppfylla ! Kram och njut / Petra i Kalmar

Anonym sa...

Vi firar i Dalarna, knyter kransar, hissar midsommarstången, knätoft och "små grodorna m m + knytis med sill och grill, jordgubbar och allt som hör till. Folk kommer vandrandes genom hagar eller körandes på motorvägar för att ta sig dit. Vi har sol även om det regnar. Detta går ej att hoppa över eller rycka på axlarna åt, och så fyller jag år!

Glad midsommar;)
Butta

Anonym sa...

Vi funderar på midsommarfirande på Skansen då ursprungliga midsommarplaner frös inne. Allt för att barnen ska få sig lite tradioner till livs. /Monica T

Anonym sa...

Ska som Kristina ta ett fakirplan söderut på midsommardagen så ska bara över till några kompisar på lunch för att se deras "nya" hus de köpte för ngt år sedan... slappa o packa på kvällen... Anne

Anonym sa...

Har tvättstugan på fm, det var lätt att få tid i morgon, så tänker (om ingen bokar em) tvätta lite till. Kanske orka åka buss till kompisen och grilla och mumsa jordgubbar direkt från landet, men det gör jag ofta ändå, så det blir som en vanlig dag./K.

Favoritfinnen sa...

Vi med o det ska bli asskönt! Puss o kram puman!

GudinnanT sa...

Planer...jobba fram till 15 åka hem till lilla mamma ute på landet fika lite åka hem hänga i soffan äta chips och pilla sig i naveln...och hålla sig nykter för att kanske åka och hämta nån av de tre stora...de tre små har vi skickat på en veckas semester hos sin mamma...

Raggoparden sa...

Planer? O ja! Bauhaus för golvköp på morgonen, sen lägga sagda golv.

Cina sa...

Nä. Ni är inte ensamma. Våra planer gick i stöpet å det grövsta så vi skiter i det totalt och det är faktiskt skönt. Ska "bara" hänga hos Bästa Väninnan! Å andra sidan har vi inga yngre barn som kan tycka det är mysigt med dans o så. Tonåringarna klagar inte om vi skippar "små grodorna" precis.....