söndag 12 juni 2011

Gårdagen i bilder part one

(Vi hade 10-årig bröllopsdag härom dagen och jag fyller år i morgon.)

Kliver ur duschen i går morse, när jag får ett sms från maken (som är i köket) om att jag ska vara klar prick 9.25. Jag gissar genast att jag ska ut och färdas via kommunala medel igen (han gjorde ju en sån här grej förra året) vilket både han och tonåringen glatt roar sig åt eftersom jag inte kan stava till tunnelbana. Tycker dessutom att det bara är en vandrande bakteriehärd, så det är inte alls my cup of tea.
Är skitnervös eftersom jag är rädd att inte hinna få instruktioner i tid om vart jag ska av nånstans. Men jag behöver inte oroa mig. Blir ombedd att kliva av vid Hötorget. Där får jag sms om att jag måste skaffa penna och papper.
Ser mig omkring. Klockan är strax före 10, inga affärer har öppnat men torget är fullt av torghandlare som håller på att packa upp. Jag vägrar att gå dit och fråga om de har nåt.
Så jag väntar i några minuter och går in på H&M. Tänker att om jag handlar nåt så får jag ju ett kvitto = papper. Där har jag inte köpt kläder på..ja, lätt 15 år. Hittar en tröja, betalar, böjer mig fram över disken, tar en av alla 50 pennor och säger: "är det okey om jag tar den här?"

I´m so fiffig. Får instruktioner om skriva ned 10 anledningar till varför jag älskar maken. Ehh, det blir svårt. Asså, på tid. Jaja, prova själva innan ni höjer på ögonbryna!

1) Intelligent
2) Givmild
3) Snäll
Här går det lite trögt. Jag måste tänka lite, men fortsätter..

4) Allmänbildad
5) Social
6) Kärleksfull
7) Hög arbetsmoral
Fifan, det är svårare än man tror..

8) Duktig med precis allt han företar sig
9) Snabbtänkt
10) Snygg

Pjuu, I made it. För det är fan så mycket lättare att komma på 100 negativa saker.

Jag får sms om att ta en fika och skriva ned 20 st punkter som maken vill att min bok ska handla om. (Han tjatar hål i huvudet på mig om att jag ska skriva en.)
Går bort till ett fik och beställer chailatte och en Kärleksmums.

Redan när jag såg den här så visste jag att ett par tre tuggor, men inte mer, annars är jag stenrökt. Så jag lämnar 90% kvar. Uppfyller mitt uppdrag och får vidare instruktioner om att gå ned mot Norrmalmstorg.

I höjd med NK hoppar hela familjen fram bakom en pelare och jag håller på att göra i byxorna. Talibanen räcker över en lapp där det står en massa fint och att jag ska få en Pretty Woman-dag med början på NK. Nice, här ska shoppas, tänker jag.

Tar 8 steg in i varuhuset när jag känner att jag håller på att få värsta dumpingen (läs inlägget lite längre ned). Vi går vidare och in på Mathilde. En icke så billig affär. Blir förälskad i den här.

Tills jag ser priset. 6.499 kr. Jamen SERIÖST! Blir skitsur och går in på Indiska. Plockar en massa kläder för provning när hela kroppen börjar skaka och dumpingen slår in med full kraft. Lämnar allt med tonåringen och maken och jag rusar iväg in på NK till toaletterna. Där blir jag sittandes i 30 minuter hej och hå.

Men sen mår jag finfint. Vi går runt på NK men jag hittar inget. Eller rättare sagt så här är det: Bästa Tina som finns här:

Jag gör ofta reklam för den här butiken och det gör jag inte bara för att vara snäll. Nä, de som varit här vet vad jag talar om. De har en miljon prylar som man "måste" ha. Men sen har de även kläder. Och eftersom jag får köpa dessa kläder till sjukt bra pris, så har man ju knappast lust att handla nån annanstans för tre gånger mer.

Så maken står där med snopet fejs och undrar om jag är helt felvaggad. Jag, som aldrig tvekat att handla ihjäl mig i det stora varuhuset, åker ifrån stan med en liten påse från Indiska. Och med löfte om att lägga stålingarna på Syster Lycklig istället.

End of part one.

10 kommentarer:

Jessica sa...

Fi fan, vad du e härlig Mona. Keep up the good work. Du gör ofta min dag, gubben kollar lite konstigt när jag läser din blogg. Sitter då och skrattar HÖGT, ofta. Du är härligt galen.
Jessica

Chris_P sa...

Sån här dag vill jag med ha!! Fyllde år i torsdags! Firar 15 bröllopsår i september. Paketöppning torsdagmorgon - fick ett litet fyrkantigt paket. Såg ut o kändes som en smyckesask. Wow - tänkte jag! Han har tänkt till. O det vill jag lova att han gjort. Det var inte ett smycke! Det var en kontakt! En kontakt! Till ipaden. Kanske kan ha den om halsen...

Skåne-Mia sa...

Pluspoäng till maken!!!

Anonym sa...

Hej Mona! Har läst din blogg ngr månader...Många skratt har det blivit! Bor i dina kvarter o har lite koll på det du skriver. Håller med om att restaurangen på Alviksv inte är den bästa, du ska åka till Kalaset i Abrahamsberg, inte de "finaste" kvarteren men såå god mat!

Jenny sa...

Chailatten på Espresso-house är som sagt livsfarlig. För det är bara skummad mjölk och kryddsirap, inget riktigt te. Synd att du fick uppleva det den jobbiga vägen med dumpning och bra att den inte blev långvarig så att du fick din underbara dag. Det är du helt klart värd. Ser fram emot fortsättningen på din berättelse.

PGW sa...

Hälsa Syster Lycklig så gott! Jag går förbi deras fönster varje morgon och de har verkligen helt ljuvliga somriga skapelser där! Den rosa till höger i bild har jag provat men den var tyvärr inte kompatibel med min figur, men annars är den väldigt snygg. Ska gå tillbaka och kika runt mer nu bland klänningarna, igår såg jag något som såg ut som en underbar sommardessert i klänningsform.

Lisbeth sa...

Vad härligt att det blev en bra dag för just dig.
Makens ansiktsuttryck får du blunda för.
Åter igen Grattis 10 år är en prestation Kan det bero på överrakningarna Ska be sambon läsa bloggen ikväll
Nu jävlar
Ha det gott

Jessica 2 sa...

Glasögonen du har på studiobilden. De var GALET snygga! JAG VILL HA!!

Märke? Eller ännu bättre vart hittar jag de??!

GudinnanT sa...

Jag tror bara det att maken är rädd för att du ska förvandla erat akvarium till fisk spa...men det är ja det...

Anonym sa...

Sååå romantiskt!! Vilken härlig familj du har!!

Mimi