fredag 3 juni 2011

Nu ska vi ha en tävling

Ni som hängt här ett tag vet ju att jag har lite issues med min trädgård. Vid husköpet så lovade maken dyrt och heligt att han skulle sköta om den. Hej och hå vad han glömde det löftet så snart lagfarten var fixad.

Sen vetef-n om han hade klarat av det över huvud taget: första året så frågade jag honom vad vi skulle göra med våra 8 äppelträds alla äpplen. (Jag är allergisk.) Till skillnad från mig så är han uppvuxen i ett hus.

"Äh, låt dom vara, det är lugnt."

När våren kom och snön började försvinna så luktade det satan i hela kvarteret. Man kan säga att 8 äppelträd får ganska många äpplen. Typ jävligt många. Och eftersom vi har sjukt många rådjur här i hooden så kan ni ju gissa om det var party. Man kan säga att mellansveriges alla rådjur festade hårt på våra jästa äpplen den vintern. Och raglade runt halvpackade.

Eh, nu kom jag av mig.

Jag tänker att jag kan ju omöjligt vara ensam om att ha en vanvårdad trädgård. Eller, jag hoppas vid Gud att det inte är så. Och eftersom plenty av mina läsare har småbarn så tänkte jag göra en kombo här.

Jag har ju en kompis som tillsammans med sin mor och bror äger Skandinaviens största företag inom kramdjursbranschen; Teddykompaniet

Låt mig få presentera Snigeln Mona (22 cm). Japp, den heter Mona på riktigt. Och jag tror att min kompis inte är en riktig kompis, för den ingår i kategorin "Garden friends". Eh, what a joke.

Hur som. Jag har tiggt till mig några stycken så maila mig bilder på era vanskapta trädgårdar, eller delar av den, så plockar jag ut de 6 fulaste. Och jag tänker outa dom här i bloggen så ge f-n i att fuska med att fota grannens!

Skicka bilderna till monasuniversum@gmail.com

28 kommentarer:

Tina N sa...

Jag har varken trädgård eller barn, så av mig får du istället några tips på vad du kan göra med din trädgård/äpplen! :)

* Skaffa trädgårdsmästare/trädgårdsintresserad!

* Sätt upp en lapp i din svindyra ICA affär och erbjud Gratis självplockning!

* Hyr ett släpp, engagera Talibanen och hennes kompisar till att lasta upp alla äpplena på släpet och kör iväg till ett musteri någongstans!

MALIN sa...

Nädu - så ful trådgård har inte jag minsann.
Tittar man bara på lite avstånd så har jag riktigt fint :-)

Sen tycker jag att förslaget med musteriet var en bra idé. Antingen cash eller must för äpplena.

Malla sa...

Dettta kan vara världshistoriens bästa tävling! Im in :D :D
KRAM

GudinnanT sa...

Nä nä nä den går jag inte på! outa min trädgård för en snigel vid namn Mona...i don´t think so my dear!

Helena m. 4 sa...

Kan tyvärr inte heller delta, har bara en 10 meter stor Rhododendron att bjuda på som vildvuxet - jag fullkomligt hatar den, men alla andra som ser den äääälskar den...

Ting sa...

Jag kan fota min norrbalkong och ett par snustorra ljung.

XXX sa...

Kan inte heller delta då min trädgård är välskött och om vi ska döma av kommentarerna so far är det bara du och nån till som har fula trädgårdar. Det lär bli tre sniglar var till er alltså :-)
Men tack för erbjudandet!

MonasUniversum sa...

Tvillingjävel!

Monkan sa...

Ha ha det här blir kul ! Tror jag ska smyga ut och fota lite för det finns vissa partier här som inte är av denna världen....
Monika

Ms E sa...

Attans! Jag har ju ingen trädgård för jag bor i lägenhet, och har en stackars tomatplanta som enda gröna inslag på den just nu. Och så grön är den inte särskilt länge..

Rijo sa...

Fan va du är orättvis!! Jag vill juh tävla om snigeln Mona (heter den inte Maken eller nåt EGENTLIGEN???) men min trädgård är juh inte ful.... =( Däremot är 2 av våra gåin-garderober FULLA med skit... Gills det??? ;=)

Anonym sa...

Attans så synd att jag hann ge upp o ta hit en trädgårdskille! Innan det så hade min trädgård varit en stark segerkandidat... katten vet om den inte t.om hade kunnat aspirera på alla platerna mellan 1 - 10.
Bonusbarnbarnsbarnen (jisses vilket långt ord) hade blivit lyckliga över sniglarna...
Ninnie

Mr Lee sa...

Vi brukar ansa våra träd medan de blommar, bara lite. Då får de inga frukter. :)

Annars var snigeln för go. Kan du inte skicka en till Terroristen? Hon avgudar fortfarande prinsesshatten! (Min fru håller för övrigt på att lära Terroristen att singlar gillar att simma i öl och spolarvätska.)

anne sa...

Ok!

Delar av vår sk trädgård lär platsa... Ska ta och se om jag får till det på bild...!

Unknown sa...

Har ingen trädgård men hade lätt vunnit tävlingen om jag hade.
Å andra sidan så har jag rätt många nallar redan...

MALIN sa...

@Mr Lee - det är kanske därför de är singlar? Funkar nog bättre med vanlig tvål :-)

Moi sa...

Jag skulle gärna plocka dina äpplen

Mr Lee sa...

@Malin: Det var naturligtvis sniglar...

Minkamera sa...

Jo men tjena! Kolla in våran fina garden. Sockersöt som en nyfödd bäbis:

http://minkamera.blogg.se/2011/june/flyttar-jord.html

ia sa...

Men för helsicke Mona! Om man nu gillar trädgård men inte har nån utan bara en sketen balkong, kan man inte få delta då?
Det luktar ju DISKRIMINERING!

Äh, jag slänger in mig själv och min mamma som också har för lite trädgård i potten till dig.

Men då vill jag ha en snigel!

Singelmamman sa...

Du kan få foto på mina smultronplantor.

Singelmamman sa...

Och jag hade nog tänkt få med att de står på en balkong.

MALIN sa...

@Mr Lee - givetvis. Men jag kunde inte låta bli. Jag har tydligen en trådgård. Vad det nu är...

Anonym sa...

Ledsen. Min trädgård är tippe-ti-topp just nu. Igår städade jag till och med (med tandborste) BAKOM kompostbingen som står läääänhgst upp i ena hörnet på trädgården.

Har jag försten nämnt att vi ska flytta? Tjoho, visning om en vecka. ;-)

// Jupp

Anonym sa...

Sitter här på fredagkvällen i min lilla ovårdade täppa, ett trädgårdsprogram visas på TV och jag hittar en tävling riktad direkt till mig ;)!!. Nu ska jag ut o plåta den mest ovårdade delen av min trädgård o maila. Hoppas jag får en liten snigel, här finns gott om kompisar (MÖRDARSNIGLAR!) som vi försöker utrota. Men vinner jag en ska jag inte klippa sönder den utan ge den till Sigge-liten (2 år), han sjunger så fint:"Lilla snigel akta dig..." / A-M

FrökenGunilla sa...

Är ju inte hemma just nu, men kan nog matcha din trädgård med några bilder efter helgen. Vad sägs om en hinkodling? Ja, du... Bilder dyker upp på måndag eller tisdag. ;)

-ME- sa...

Vi har 14 äppelträn och hur mycket must och mos och marmelad och Gud-vet-vad man gör av det så blir det ändå äpplen över. Vi plockar minst en bärkasse i veckan och ger till våra talibaners skola. Nu går de dessutom på olika avdelningar eftersom en går på lågstadiet och en på mellanstadiet, så vi blir av med TVÅ kassar i veckan, utan problem. Ungarna där är skitnöjda och äter äpplen så man tror det ska komma cider ur öronen på dem... Och cider är dessutom rätt lätt att göra själv, vi gjorde på gravensteiner som vi mustade och sen körde vinjäst och sånt tjosan i enligt nåt recept jag råkade googla mig fram till. Den blev 14%-ig och GALET god. Biter som en kospark i magen. Då kanske man kan stå ut med en liten allergiattack? :p

Jenny Palm sa...

Bortsett från barnen är allt som växer makens uppgifter. Jag kan ta livet av platsblommor på en kvart och trädgården vägrar jag att befatta mig med.