söndag 9 september 2007

Vore inte solokvist ändå det bästa?

Jag blir helt galen på min man. Varför kan han inte vara som "alla" andra män?!

Vårt kök är från 1800-talet. Mja, det känns så i alla fall. 1989 renoverades det av förra ägaren. Back then så var det förmodligen västra Stockholms glassigaste kök.

Men åren går. Och idag är det inte roligt längre. Vi har med avsikt väntat med att göra om det. Just för att det kommer gå på en förmögenhet att renovera det. Fast nu börjar maskinparken att säga upp sig.

Öppnade diskmaskinen häromdagen och fann att en avgörande del, för att alla glas skall bli rena, hade ramlat bort. Bara så där. Ingen förvarning. Pang tjoff.

Så nu letar vi diskmaskin. Och här kommer min eventuella skilsmässa in. Maken skall ABSOLUT ha en rostfri.

Och det är ju fint. Men inte så fint om man, som jag, lever med tre små grisar.

"Amen, nu för tiden så har dom ju nåt sånt där skydd på. Så att det inte blir några fingeravtryck." Sa maken.

Fingeravtryck, my ass. Sa jag.

Och refererade till exmakens nyinköpta maskinpark. Med just den där superfinishen. Som på ett år har försvunnit.

Själv hittade jag ju givetvis en värsting: Miele för det gentila priset om 15.000 kr. Och jag trodde jag kunde lura maken, som vanligen inte har koll på sånt här:

"Asså, det blir ju lite dyrt det här. En diskmaskin ligger på runt 12-15 000 kr, bara så att du vet". Sa jag. "Och då är den ju miljövänlig." Sköt jag för säkerhets skull in. För det antar jag att den är för 15 000 spänn...

Maken harklade sig, och tog sig för hjärtat. Och bad att få återkomma om saken.

Det tog en dag. Sen tömde han brevlådan, som han aldrig annars gör. Och just i det ögonblicket skickade jag en tankebomb till alla jädra Onoff, Elgiganten etc. För givetvis hittar han en maskin för runt 8500. Men då en rostfri.

Så nu ska vi in i den sedvanligt långdragna förhandlingen sinsemellan.

Men. Precis när han tror att han har övertaget, då ska jag slå till med min vanliga devis, och mitt motto här i livet;

HAPPY WIFE, HAPPY LIFE.

Så det är nog bäst för honom att jag får min vita diskmaskin.

För, var jag inte en gnällkärring innan, så lär jag bli det.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vågar jag säga detta ?

15 Lakan?!! låter jäkligt dyrt! *flåt* Mona! Men plockar diskmaskinen ut och inn disken också då eller för detta priset?

Kolla på media market för säkerhets skuld kan ha pang pris där! / Monica

MonasUniversum sa...

Sitter och letar på nätet just nu, så tack för tipset om Media M.

Med lite tur så ingår det en in- och utplockare i det priset.!

Anonym sa...

haha ja det hoppas jag! du kollar vel på pricerunner okså hoppas jag! bättre med en billager diskmaskin o lite mera smycken o väsken istället hahaha / monica

MonasUniversum sa...

Fan, det har du rätt i!

Monica sa...

ehehe bara så du vet så har jag lånat ut ditt garage :O)

Barasåattduvet

Anonym sa...

Haha, just HAPPY WIFE, HAPPY LIFE är också något jag påpekar lite fint för maken då och då. :o)