torsdag 6 september 2007

Äntligen en lycklig dotter.

Min dotter kom inte in på sitt förstahandsval, och därmed inte på det gymnasium hon sökt till.

I två veckor har hon tvingat sig själv att gå en journalistutbildning, som visade sig mest innehålla webbdesign och photoshop, på en skitskola. Min dotter har begåvats med skrivartalang, så besvikelsen har varit enorm.

I onsdags så bröt hon ihop. Fullständigt. Och jag kände paniken komma. Jag har inte varit en sån närvarande mamma de senaste veckorna. Så hon har hållt sig. Tills mässan var över.

Och det finns inget värre än att se på när ens barn mår dåligt.

Redan i januari så kontaktade jag det eftertraktade gymnasiets syokonsulent. Ville berätta lite om min dotters tragiska bakgrund. Tala om att hon börjat från nästan noll i åttan med betygen. Att hon kanske inte skulle hinna jobba upp dem före avslutningen.

Vi fick en mycket bra kontakt, syokonsulenten och jag. Halva löften utlovades. När det väl var dags visade det sig att detta gymnasium tillhör Stockholms absolut populäraste, varför ansökningarna hade ökat med 30% vid denna intagning. Konkurrensen var mördande. Dottern hamnade på den officella reservlistan med plats 34. Fullständigt omöjligt med andra ord.

Fortsatt mailkontakt. Jag ombads vänta.

I onsdags talade jag om för dottern att hon kanske måste försöka sig på nåt annat gymnasium.

Igår mailade hon runt halva dagen och skickade in panikansökningar.

Ikväll ringer syokonsulenten på den populära skolan hem, och talar om att hon har antagits. Till sitt förstahandsval. Dessutom i samma klass som en av hennes bästa kompisar.

Jag är en mycket lycklig mamma just nu. Och det är bara ni andra mammor som kan förstå mig.

6 kommentarer:

Pihlina sa...

Wow! *tjoar* Vad kul!!
Jag gick INTE på mitt förstahandsval.. .jag gick på min mammas förstahandsval för mig. Det SÖG.
Heja din dotter!

MonasUniversum sa...

Tack! Den här skolan verkar grymt bra, och sen påminner den mkt om hennes högstadium. Plus att ett gäng av hennes kompisar går där.

tanja sa...

Jag förstår precis hur lycklig du/ni är, stort grattis till J!

Anonym sa...

Grattis, vad kul för henne! Vilken oerhörd lättnad. För er alla.

Malin sa...

Fantastiskt! Underbart - förstår att lyckan är stor därhemma. Garttsi till både dig o J.

MonasUniversum sa...

Tack snälla ni! Hon har fortfarande inte fattat det. Fick mail från syokonsulenten idag, och det börjar bra: bio på måndagkväll med alla i klassen..

Och Malin: har du lyckats hitta hem nu? Virrpanna.