tisdag 25 september 2007

Engelska versus svenska

Jag måste få berätta. Min bästa kompis är amerikanska. Hon pratar inte särskilt bra svenska. Hennes man är bortrest. Så hon måste hjälpa sina barn med läxorna.

För en stund sen så ringer hon och säger att yngsta dottern, 8 år, har en svenskaläxa. Hon säger att en massa ord ska rimma på djur. Och så ger hon mig exempel;

Gathörn, Kräkas, Stubin. Och frågar vilka djur som rimmar på detta.

Jag frågar om hon möjligen har rökt något olagligt. För jag är hyfsat bra på svenska, men inte f-n kan jag komma på några djur som rimmar på dessa ord. Jag ber dessutom att få prata med 8-åringen, som bestämt hävdar att det inte alls behövde rimma.

Mamman är stensäker på att dottern har fel. Jag hör dem argumentera. Jag talar om att jag faktiskt inte kan hjälpa till. Och jag är brydd. För jag kan verkligen inte komma på nåt djur som rimmar på gathörn. Eller så måste läraren varit packad.

Efter ytterligare en stund ringer hon tillbaka, och är desperat. För hon vill verkligen fixa det här. Vanligen sköter maken detta, men hon vill visa honom "that he for sure is wrong when he sais that I can't help them with homework".

Då ber jag henne att läsa exakt vad som står i instruktionerna, eftersom jag hävdar att hon måste ha missuppfattat. Något stött så läser hon dem för mig. Det står att; I VARJE ORD GÖMMER SIG ETT DJUR!

gathÖRN, kRÄKAs, stuBIn.

Ja. Det är inte alldeles enkelt med det svenska språket.

Fast jag fick ju skratta så det räckte i alla fall!

Rösta på mig

5 kommentarer:

Monica sa...

hahaha<*asg* den va bra hahaha . undrar om hon berättar det till den borträsta maken hahahaha

Anonym sa...

Honey baby ... ring mig. Du har mitt nummer ;)

✿Ewa sa...

himla kul! haha!

tanja sa...

Tack W för ett gott skratt!
Innan jag läst klart satt jag och började rimma; björn, räka(s), men sen tog det stopp för rubin är väl inget djur?!?

Anonym sa...

Det känns kul att sitta här och småskratta, men samtidigt tycker jag synd om W.
:)

Kram Carina