fredag 31 juli 2009

Om att inte ha koll på mat.

I helgen skall jag servera 35 personer mat, så jag drog i väg och storhandlade.

Jag tittar aldrig på priser. Har till exempel ingen som helst jävla aning om vad en liter mjölk kostar.

Inte för att är fispruttförnäm, utan mer för why liksom. Jag ska ju ändå ha det, så vad spelar det för roll vad det kostar.

Av en händelse så råkade jag titta på hyllkanten, där prislapparna sitter, och jag fick en smärre chock.

Jag är fyrtiofyra år (visst ser det inte lika farligt ut med bosktäver, visst, visst, visst?!) och fick just idag reda på att en vanlig jävla frukostost, Grevé, kostar 70 spänn.

Alltså, har den gjort det länge, eller?

NU börjar jag fatta varför det är sån hallå om matpriserna.

Fotnot: Bara för sakens skull så kollade jag kvittot nu: jag köpte även en Västerbottensost.

Till det facila priset av 141 kr. What the fuck!

32 kommentarer:

Ofelia sa...

gjorde oxå dendär upptäckten nyligen och fick en shock. så nu är det typ färdigätet ost för min del.

Chrissan sa...

Usch ja!
Det är svindyrt med mat!!!

wettexvarlden sa...

Här duger bara cheddar och den kostar över hundralappen...
Mannen vill helst handla tretton gånger i veckan eftersom han får en mental kollaps när vi storhandlar. Han tycker inte det går så mycket pengar då. Bra tänkt där.

Osloskånskan sa...

Jaha. Välkommen efter.

Helena m. 4 sa...

Mona - apropå frågan i mataffären häromdagen:
*********************
Tack för ditt mail!
Nej,det är ingen skillnad mellan kycklingfilé och kycklingbröstfilé.
Med Vänlig Hälsning
Camilla Johansson
Konsumentkontakt
Kronfågel
*********************
... så nu vet du tills nästa gång :-)

MonasUniversum sa...

Helena m 4: Men du, fatta att det ena är dyrare. På CityGross i alla fall. Jävla tomtar.

Wettex: ehh, alltså, jag hade förstått om det var JAG som tyckte så! Cheddar, hmm, men är inte den lite smaklös, eller är jag ute och cyklar nu? Jag vill ha lite drag i osten serru!

karibien sa...

Jo, billigosten har kostat kring 70 spänn ett bra tag nu. Vill du däremot ha en frukostmacka med lite drag i blir det att slanta upp det dubbla för en bit Västerbotten.

Jag gjorde förresten farmors kött till middag igår. Det heter farmors kött i vårt hus för sån grytstek i sky med potatis och ärter & morötter fick man alltid när man kom hem till farmor & farfar. Alla fick det. Alltid.

Köttbiten på 1,1 kilo kostade 175 spänn! Och först igår slog det mig - hur fan hade farmor med sin lilla folkpension råd att bjuda alla på det?

Och jag skäms lite för att jag som barn ratade köttet och bara åt potatis mosad i den dyrbara skyn...

Wayne sa...

hur jag än vrider och vänder på det så är 44 lika gammalt oavsett.
kram

Helena m. 4 sa...

Det var inte olika producenter då ?
(ja - jag vet här kommer jag med små detaljfrågor som du säkert inte kollat... suck )

MonasUniversum sa...

Helena m 4: mycket möjligt, kollade inte det..

Wayne: Du kommer ALDRIG att jobba som säljare i ditt liv. FEL SVAR FÖR FAN! Trots en kram.

Karibien: läs mitt tillägg i inlägget. Det är ju helt vansinnigt. Och jag tänker också på alla pensionärer. Inte så konstigt att de är så tunna, de har ju fan inte råd att äta!

Wayne sa...

Tur att jag inte tänkt mig en karriär som nasare då. Men är jag på rätt humör skulle jag kunna sälja på dig det mesta. Det lovar jag. Ställ dig i köket nu, seså.

wettexvarlden sa...

Mona du cyklar.
Det ska vara vällagrad whiskycheddar. Yummie. Det är det enda mina bortskämda slynglar har ätit sedan de började tugga.

MonasUniversum sa...

Wettex; är jävligt glad att talibanen och tonåringen låter sig nöjas med Grevé!

Wayne: sitter du i buskarna utanför eller?! Jag står ju i köket hela jävla tiden. Och springer fram till datorn för att kolla recepten..

Helena m. 4 sa...

... och den där lilla Västerbotten-uschlingen var säkert ungefär lika stor som ett frimärke va' ?
Tur att jag har en välavlönad man så vi har råd att köpa mat ;-)

Charmhäck sa...

Ost är för fett! Finns inte i mitt kylskåp! (De lät ju inte präktigt!)

reneesfotoblogg sa...

Nu går jag igång så det gnistrar.
Varför får inte mat kosta?
Jag blir vansinnesförbannad, bara så du vet!
Inte på dig alltså, utan mer på människor som gnäller och säger sig inte ha råd med än det ena och än det andra men glatt plockar ner läsk, chips, cigaretter i varukorgen.
Djävla puckon!
mvh R

MonasUniversum sa...

Renée: I do agree. Och det är just därför jag inte har koll på priser. Just för att jag ändå ska handla.

Men sen får man inte glömma att alla har olika förutsättningar; har en väninna som t ex inte har råd med för mycket grönsaker då det kostar för mycket.

Å andra sidan så känner jag igen det du beskriver: om att klaga på priser men ändå fylla vagnen med skitgrejer man faktiskt kan vara utan. Jag reagerar i synnerhet på rökare om jag ska vara ärlig.

tizzie sa...

Visst är det häftigt på nåt vis, när man vaknar upp o det känns som man varit i dvala i typ 10 år.
Fick dåndimpen när jag upptäckte vad 1 liter mjölk kostade!!
Tycker det är lite kul jag, hur avskärmad man kan va:)

William Witsman sa...

Västerbottenost. Det är hårdvaluta det...

Inna sa...

Jag har stenkoll på priser.
Men det beror på att jag försörjer 4 personer på en medioker lön, så jag måste jaga extrapriser och snåla.
Min dröm är att kunna handla mat oberoende av hur mycket det kostar och att aldrig behöva kolla kontot. Bara handla det som är bra och som vi behöver.

Håller med dig om att det ska vara riktig ost! Västerbotten, brännvinsost eller extra lagrad prästost... Hellre n eliten bit riktig som kostar än en stor billig smaklös ost.

TEDDEN sa...

Reality checken är jobbig; jag vet.

Där jag bor just nu (Tokyo, världens dyraste huvudstad 2009) kostar en (jävla) liter mjölk 25 kronor. Och då är den inte ens god. Ett paket FLÄSKfärs (vem fan äter fläskfärs in the first place) på 200 gram går loss på 150 kr. Gissa om det är heaven att komma hem till Sthlm och handla på Hallen för en tredjedel av priset- och anse att man har fyndat! ;-)))

Välkommen till Tokyo! /TEDDEN

Karina sa...

Men Mona...vaknade du upp precis eller i 2000-talet ;)

Fredrik sa...

Jag håller med om osten, ostpriset har fan gått i taket.

Sus sa...

Wayne är dum.

Dessutom ska du köpa Ockelboost för fan!

DDT sa...

Äsch, fyrtiofyra är väl ingen ålder. Om man inte är en ost, förstås.
Annars kan man alltid utveckla sina ev. schizoida sidor och istället välja att vara två 22-åringar.

Pangbruden sa...

Alla matpriser har gått upp i år och det rejält..Allt beroende på världsmarknaden tydligen.. Att basmat som mjölk, bröd ocst och ägg är hutlöst dyrt tycker jag är skamligt.. Vi ska kunna ha råd att äta i Sverige men idag finns det faktiskt ganska många som inte har det...Inte konstigt att konsumtionen går ner

Thereze sa...

Mat är dyrt och i synnerhet när man har en laktosintolerant dotter. En liter mjölk kostar 20:-, dvs dubbla priset mot vanlig mjölk. Man får flytta upp till norrland. Där är faktiskt maten billigare (fast där är lönerna lägre så det jämnar väl ut sig)

Marie sa...

Ja du! Min mor är likadan, ska jag ha en gurka så ska jag väl! Jag fick lära mig det motsatta som student (och levde på bar bidraget). Till henne hör historien om när hon var på StorICA och skulle köpa bastrams (sallad, mjölk etc, alltså inget extravagans) och tjejen i kassan börjar ifrågasätta om hon VERKLIGEN skulle ha sallad. Min mamma har gärna samma vokabulär som dig och började fråga sig inombords om bruden var trög på riktigt eller bara dum!
-Öh, ja jag har ju lagt den på bandet?
-Tänkte bara kolla, för det har varit snöstorm i Spanien och salladen kostar dig 250kr idag.

Mamma kom hem utan sallad! Men du kolla kvitton är bra, särskilt på CityGross i Bromma. DE HAR FAN NOLL KOLL! Det är en gammal yrkesskada att kolla kvitton, satt i kassan under studietiden och sällan blir man så blåst som på CityGross. Likförbannat handlar jag där och går sällan tillbaka för min tid är jävligt dyr den också så egentligen är mitt råd; ge fan i att titta och var lyckligt ovetande!

Suzie sa...

Har förstått att du har något sämre koll på matpriser än jag. Men den stora frågan är har du koll på vad som händer på onsdag den 5 augusti??

Deccati sa...

Hahaha! Vara schizofren två 22-åringar och inte en 44-åring... Den måste jag komma ihåg =0)

Annars så kan man alltid (om det inte känns pinsamt och man mer eller mindre nyss flyttat hemifrån) överlåta just ost-inköpet på päronen när de ändå ska handla. För ost är nog det dyraste av allt jag handlar. Kött är i en helt annan kategori faktiskt.

MonasUniversum sa...

Suzie: tänkte just på det. What time? Jag måste ta med mig talibanen.

Suzie sa...

Mona, jag som verkligen sett fram emot detta läser precis på deras hemsida att de har semesterstängt v. 32!!!