måndag 27 juli 2009

Om att gifta sig. Annorlunda.

Innan du klickar på den här länken, (som jag lånade hos Bühlmanns) så tänkte jag berätta en av detaljerna på vårt bröllop. Ett väry annorlunda bröllop.

Som gick av stapeln för 7-8-9 år sen. Ja, maken undrar om min hjärna är en Schweizerost eftersom jag aldrig kan komma ihåg..

Vi hade tidigt bestämt oss för att ha ett så annorlunda bröllop som möjligt och nyckeln till en del av det, var att hitta en präst som skulle gå med på vår galenskap. Senare visade det sig att prästen inte har så mycket att säga till om när det kommer till musik...så vi fick smörja upp organisten rejält kan jag säga.

Nåväl. Jag ringde nån ansvarig på Ulriksdals Slottskapell och bad om tips på en galen präst, vilket jag också fick. En snubbe med hår i en tofs långt ned på ryggen, som kom glidande på en Harley Davidson. En mycket bra präst för övrigt.

I alla fall. Han var involverad i det hela och när alla gäster suttit och väntat en stund så säger han plötsligt, med adress till maken: "ja, han har bett om lite extra betänketid".

På videofilmen kan man notera att gästernas anletsdrag är något spända. Att alla samtidigt har samma tanke: "men för helvete, IDAG är inte rätt dag att ha nån jävla betänketid."

Alla kompisar är väl medvetna om makens exceptionellt dåliga humör, som ibland poppar upp där det inte är lämpligt.

Så på videofilmen ser man att en kris är förestående. Alla börjar skruva på sig och i en kyrka så känns sekundrar som minutrar.

Sen drar bröllopsmarschen igång och dörrarna öppnas. In kommer jag. Ensam. Går sakta fram till prästen. På filmen ser man hur gästerna får panik. Ögongloberna är som tefat och alla undrar var i helvete maken håller hus.

Och inte blev det bättre av att prästen demonstrativt tittar på sitt armbandsur.

5 sekunder senare så drar den inhyrda DJ:n igång. Musiken dånar samtidigt som maken kommer in genom dörren. Och går till tonerna av Lill Lindfors: "Han går som en karl".

Jag kan säga att det var i särklass det häftigaste jag har varit med om. Den, i vanliga fall, stelna atmosfären var som bortblåst och alla asgarvade.

Jag kom att tänka på det när jag såg denna film. Och som vanligt så kan jag inte länka ordentligt, men håll till godo, och glöm inte att med kärlek kommer man långt.

Även fast jag just idag är mycket nära att ha ihjäl min man. För femtioelfte gången i år.

http://www.youtube.com/watch?v=4-94JhLEiN0&feature=player_embedded

33 kommentarer:

Singelmamman sa...

:-) Tror det är bra att kunna ha ihjäl varandra lite då och då! Grattis i efterskott till alla gifta år.

Anonym sa...

UNDERBART!!! Hade själv ett något annorlunda bröllop, och ett gott skratt förlänger både liv och kärlek! /Johanna

Heltriktigt sa...

Fast det var väl jag som tipsade dig om klippet i ditt inlägg "Om mig % säpo"? :D

Pernilla sa...

UNDERBART!

Smultronblomman sa...

...som fanns på Silverfiskens blogg...

✿Ewa sa...

*ASG* åh så kul!!!

Det här ska jag spara och läsa och se på en regnig trist höstdag då jag behöver få mig ett gott glädjefyllt skratt.

Tack!

reneesfotoblogg sa...

Kan någon människa förklara för mig varför jag grinar? T o m när det är ett skitroligt bröllop.
mvh R

Dubbelörn sa...

Underbart bröllop!! Och då menar jag ERT!! Helt fantastiskt... nån dag kanske jag ska berätta om mitt, inte heller ett vanligt Svenssonbröllop ;).

Elenore sa...

Vilken häftig idé ni hade, helt underbart! Och klippet var bra det med, hittade fler roliga - lätt att fastna på den där tuben...

Mamma P sa...

Men åh, det låter ju som den präst som vigde oss (och som sedan även fick vara med på konfirmation, begravning och dop inom familjen för att han var så himla bra, men sedan flyttade han söderut i Sverige)! Kan det vara så? Stefan G.

fjortisensmorsa sa...

Det är något speciellt med bröllop man blir lite rörd/glad....;-)Kul med ngt annorlunda, har även kikat på paret som gifte sig på One foot island (?) MYSIGT!

Frida sa...

Till Renee,; jag frågade mig själv EXAKT detsamma!!

Som jag bölade. Visst är det häftigt med sådan kärlek?

MonasUniversum sa...

MammaP; nej, Mats G Furemalm...

Frida sa...

Och Mona. Fy fanken vad coolt gjort. Mitt bröllop... ja det var fint. Men så efterlängtat att jag tog vad faen som helst.

En annan historia...

Elwa sa...

Vilket otroligt bröllop man ser här... vem gifter sig? när? med vem? Ok, jaså dom... Härligt i alla fall!
Jag har frågat min man om han vill gifta om sig med mig, eftersom vi firar 40 år snart... Men han verkar inte tycka det är nödvändigt! Annars hade jag gillat att göra om det, så här annorlunda - typ!

Zakko sa...

Wow... wow!

Anonym sa...

WELL DONE !!!!!


xoxo Lollo Down Under

Farbror Blå sa...

Kul!

Mamma P sa...

Men wow, då finns det minst två långhåriga präster som är lite extra (bra och roliga och går med på galenheter) som kör motorcykel. :)

Mamma J sa...

Så jäkla coolt!!!!!!

PGW sa...

*rullar runt i soffan och asgarvar så att tårarna rinner*

:-)))

Anonym sa...

Det var riktigt lyckat och vi som känner maken sedan gammalt var inte förvånade över att han kom sent snarare hade alla förvånats över om han var först....Prästen tog efter vigslen en cigg utanför kyrkan och släckte den mot kyrkväggen innan han med sin svarta rock drog iväg på sin Mc.... Maken och Bloggaren kom däremot i helikopter till festen RESPEKT!!!

MonasUniversum sa...

Men va fan! VEM är du??

Nu blir jag nyfiken. Som satan!

och så även prästen som sa...

kul att vigseln blev så uppskattad och att ni fortfarande minns er präst...

prästen (som ser och hör allt..)

MonasUniversum sa...

Det är ju helt jä....oj, tänkte svära lite, OTROLIGT att DU är här inne!!

Hehe, det är nog din förtjänst att vi fortfarande är gifta!

Lev väl!

Anonym sa...

Anonym fortsätter: blev du så nyfiken??? Lite avslöjas ju i mitt inlägg. jag var påert bröllop både i kyrkan och på festen, jag känner maken sedan tidigare, dig träffade jag dock för första gången (revligt), men vi har setts igen....nu får du gnugga dina små grå igen!!!

MonasUniversum sa...

...det känns som om fru T har varit i farten!! Och antingen är du M, eller C!!

Anonym sa...

Forts: Du närmar dig! Fru T tipsade om din blogg ja.

Din blogg är super, här i skogen gillar vi speciellt inläggen om maken/chefen då skrattas det rejält.

MonasUniversum sa...

Amen vafan, tell me!!

Och det förstår jag att ni gör! Det gör alla som känner honom. Men de tycker att jag är för snäll!!

Anonym sa...

Men maken tappade väl iallafall inte ringen? :D

Anonym sa...

Långhåriga präster???? 1 Kor 11:14 "Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår"

Anonym sa...

Även min man och jag vigdes av Mats G Furemalm... Sååå nöjd! Jag råkade bli 15 minuter sen, (krångel med tärnan, påklädning, och ringar och jag vet inte allt!)men han höll alla på gott humör och så många har sagt att han var den bästa prästen ever! Sen att han är typ 2 meter och min man fick titta upp på honom (mannen är 192 cm och inte van vid det) var underbart! Så vacker vigsel! Kan verkligen tänka mig hur bra er var!! Kram Åsa

MonasUniversum sa...

Åsa: Åh vad roligt, han fick döpa talibanen sen. Och begrava en nära anhörig. Så jag tänkte "använda" honom resten av livet!