tisdag 28 juli 2009

Det är dags att sluta deppa nu därute.

Alltså.

Jag håller på att förbereda en fackmässa som går av stapeln den 27 augusti. En mässa som alltså inte är för allmänheten.

En mässa där vi som håller till i present- och inredningsbranschen ställer ut. Och leksaksbranschen. (Ja, vi jobbar i två olika branscher; inredning och videofilm.)

Jag var nyligen på en inköpsmässa i Frankfurt och köpte in nya saker för den svenska marknaden. Denna, världens största, mässa går dessvärre sämre och sämre. Det jobbiga är att den brukar vara en god termometer för hur våra mässor kommer att bli försäljningsmässigt.

Man kan säga att finanskrisen vi befinner oss i, som vi noterade redan i februari förra året, håller på att sänka Sverige totalt.

Butikerna vågar inte köpa in någonting, och de få kunder som handlar tycker att utbudet suger.

Självklart, eftersom inga nyheter köps in av butiksinnehavarna. Som är livrädda. För att inte tala om hur många det är av dem som har gått i konkurs. En kollega till oss i USA berättade att 23% av alla hans kunder (butiker alltså) har gått i konkurs. Vi är alltså långt i från ensamma.

Men nu tycker jag att det räcker. Nu tycker jag att ni därute tar och rensar lite i skåpen och gör plats för nya prylar. Vi kommer aldrig att få igång ekonomin om inte vi börjar konsumera. Många har forftarande inte råd, men många har råd men avvaktar.

Sen tror jag faktiskt att om man går omkring som en hängbjörk och tycker att livet suger fetpurjo, ja då suger livet fetpurjo.

Jaha.

Det var ju ett jävligt kul inlägg.

Måste nog kamma till mig lite tror jag.

Och ja, jag är fortfarande osams med chefen.

15 kommentarer:

Farbror Blå sa...

shit alltså!

Magica de Hex sa...

Jag tycker att det låter bra att du tänker kamma till dig lite.

Osloskånskan sa...

Jag konsumerar ju för helvete allt jag orkar!!!! KÖP KÖP KÖPER ju som bara faen! Allt möjligt! Så skyll inte på mej! Jag gör mitt! (och nej, jag är inte arg, bara bestämd)

MonasUniversum sa...

Osloskånskan: haha, I hear you baby!

Magica: I know, jag ska. Jag har extremt mycket att göra och extremt lite barnvakt. Så hjärnan kokar över av stress just nu.

AM- utan klack sa...

*visslar*
Juli iår är bättre än förra året,,, kollade preciiiis siffrorna. :)
Det vänder snart för alla, jag lovar.
Och blir bättre för oss, folk har lite dåligt med cash hemma, stannar i sängen och leker nakna lekar. Snart kommer fler bebisar.
Boom-boom-booom-boom-babyboom,,, lalla lalla laaaa.

Fredrik sa...

Jag kan inte köpa mer grejer nu, nu får det fan vara nog med grejer på ett tag. Däremot har jag ångest för att jag har överkonsumerat...

AM- har stängt av mobilen sa...

En annan sak, du har ju ditt på det torra med den där sura chefen du gett dig i tidelag med.
Och du har ju jävligt många läsare.
När ska du hjälpa en hångeltörstande väninna att få napp? Jag är ju varken ful eller tråkig. Tror bestämt att det här är det nya sättet att hooka upp med nån. ;)

MonasUniversum sa...

AM: du är fan störd! Men du har en poäng. Helvete att du redan är störst i din bransch!

Och vad bra att du stänger av telefonen, kan vara nyttigt. Vem vet, du kanske dessutom träffar nån singlare därute i skogen!

Tack för senast förresten!

AM sa...

DU kan vara störd!! Du har ju precis utannonserat maken! När komemr min annons. Visste inte att vi tänkte liknande tankar vid samma tidpunkt, trodde bara att vi hade samma begär efter dyra saker och bling-bling.

reneesfotoblogg sa...

Förlåt dem ty de veta icke vad de talar om, men nu blev det väl i mesta laget!
Tidelag? Snälla AM, Monas gubbe är väl ingen hund eller?
mvh R

AM sa...

R: nej det vete gudarna att han inte är! Han är utav den smartare typen faktiskt. Inte den typen jag är ute efter "som har otur när han tänker". Asså, ute efter, leka lite bara sa jag.

Anonym sa...

Jag gör vad jag kan, jag lovar! Jag handlar o handlar på både längden och tvären, vi som fortfarande har jobb har väl aldrig haft det så bra ekonomiskt som nu så jag anser det vara min skyldighet att hålla igång konsumtionen. Jag bidrar med mer än min beskärda del och smyger in både skor och saker mest varje dag (måste smyga in dom i huset då maken inte är lika övertygad om min samhällsplikt som shopaholic.. :-S) Några kilo lördagsgodis i en viss videobutik bidrar jag också med! ;-) Må gott! //NinaPX

Ewa sa...

Ja, jag tycker finanskrisen mest liknar en stor masspsykos. Ingen har råd med någonting. Vare sig de har förlorat jobbet eller inte. Svammel är vad det är...

Andreas sa...

Jag måste hålla med om det som skrivits tidigare.
För min egen del har den här krisen inte märkts, förutom det som skrivits i tidningar. Jag tjänar bättre och konsumerar mer än förra året. Så ja, jag bidrar också en hel del!

Hej svejs!

Thereze sa...

Jag handlar för fullt och semestrade bara i Sverige denna sommar så jag har gjort mitt för ekonomin :-)