onsdag 15 juli 2009

Giljotindags. Who, who, who?!

När vi gifte oss maken och jag, så lade vi ner en smärre förmögenhet på fotograferingen. Vi hade två olika fotografer, varav den ena var/är en mycket känd och skicklig fotograf, och därmed sinnesjukt svår att boka. Så jag bönade, bad och mutade för att få till det med honom.

Den ene fotade före vigseln, och den andra efter.

Vi "fick" två olika album av dessa herrar. Den ena i färg, och den andra i svart/vitt.

Han, den där som var så skicklig, gjorde det svart/vita albumet. Det har också kommit att bli mitt favoritalbum.

Dessa två ligger under varsitt bord i tv-rummet.

För en stund sen så tar talibanen favoritalbumet och frågar om hon får bläddra i det. Hon har aldrig gjort det förut så jag säger okey, "men var försiktig". Varje sida har en avskiljare av tunt, skirt papper för att skydda fotona.

En sekund senare hör jag:

"Mamma, det ser ut som det är kaffe i albumet."

Behöver jag säga att jag studsade upp från stolen och kastade mig över albumet?!

Och konstaterar att NÅGON i familjen (jag har åtminstone TVÅ läskunniga som är här inne och läser) förmodligen har tappat ett glas vatten (tack gud för att det inte var kaffe) över bordet, och det har sen runnit ner i albumet. Och givit fula, mörka ringar på varje sida. Och fått några av fotona att klistras ihop med avskiljaren.

Behöver jag säga att samtliga familjemedlemmar i detta nu, kan skatta sig överjävligt lyckliga över att de inte är hemma?!

Satan vad lack jag är.

24 kommentarer:

Mr Lee sa...

Äh! Det var ju du som skulle skilja dig för 5 inlägg sedan. Så det är väl bara att boka en ny herre och ny fotograf så får du ett nytt fräscht album. (Med ny fräsch karl också!) ;)

MonasUniversum sa...

Haha, eller hur! Nä, löööv of maj lajf serru. Så jag måste nog behålla honom.

Diverselådan! sa...

Det är säkert mr Universum som har drällt med vatten. Häng upp honom i kedjeanordningen. Det kan du göra vare sig han är den skyldige eller ej.
Tingeling från Annette

Z sa...

Men du försök bara ta ut bilderna ur albumet och lägg dem i vatten en stund. När de är blöta torka försiktigt av kladdet på dem och häng sedan upp dem försiktigt med en ren klädnypa på en torklina inne(så det inte fastnar gräs eller skit på dem). Det kan gå. Vem var den kände fotografen? *nyfiken* Jens Assur?

Mr Lee sa...

Svart/vitt, då går min gissning på Ugglas.

Assur är väl inte direkt förstavalet när man skall ta sin bröllops serie. Han är väl bäst på att plåta lik i krigs-zoner?

Z sa...

Vill man ha bra bilder så går man väl till en bra FOTOGRAF. Assur tar BRA bilder. Jag å andra sidan är inte den som gillar traditionella härstårviraktuppochnerisåfinasomvialdrigmerkommervaraochserheltlöjligtstelaut-bilder.....

Wayne sa...

Jag tycker att det är en väldigt ensidig rapportering från den Monska diktaturen. Jag kräver att maken startar en egen blogg, eller i alla fall får publicera ett öppet brev här!

Jag har påbörjat en namninsamling. I nuläget finns två namn, Wayne och Nilsson, men den lär växa.

Med vänlig hälsning

En vän av frihet och demokrati

Jupp sa...

Har inte mannen med den gyllene kameran kvar sina negativ? Det svider säkert satan i makens plånbok att beställa ett nytt album.

:-D

MonasUniversum sa...

Fotografen är mest känd i Sverige för sina bröllopsfoton: Ian Johnson, en importerat engelsman:
http://www.stockholmweddings.com/weddings_in_sweden.html

Har inte varit inne på hans hemsida på flera år, och nu upptäckte jag MIG själv där. Eller oss, kanske jag ska säga.

Jupp: Du, den halva dagen med honom och hans assistent var så dyr så jag har fanimej inte råd en gång till. Har gått igenom fotona nu och det är lyckligtvis bara ett som är helt förstört, resten är okey, men det är själva albumet som är sabbat. Gudskelov.

Annette: jag undrar om jag ska skicka frun kedjeanordningen, du verkar ha större pli på din man och kan hitta på skojsigheter med den. Min man är ju aldrig hemma!

Wayne: Nu tar vi och lugnar ned oss lite här va. GLÖM inte att du fortfarande är en ensam man. Jag är bra på voodoo, så om det ska piskas i ledet så kan jag nog ordna ett livslångt ensamskap.

Diverselådan! sa...

Min man, mr Darcy, är heller aldrig hemma. Och jag har semester och är hemma själv. Det är därför jag bara hänger runt på bloggar, fast mest din, den är roligast och där det händer mest.
Skulle vi få tid till att leka med en kedjeanordning här på Hallongränd 4, så är min man rätt händig och fixar till en sån lätt. Han kommer hem på fredag. Jag ska visa bilden på er. Men iofs så gör han som jag säger utan kedjor, han törs inget annat, stackar'n.
Tingeling!

Kristiina sa...

Jag skulle också bli ledsen- jag har en likadan album från samma fotograf. Jag vågar inte ha den framme som man ska (det är väl hela poängen att man tittar på den). Själv har jag mitt (vårt förståss) inlindat i fint tyg. Garanterat kaffefritt, men inte så roligt.

. sa...

Undrar om någon av dom vågar komma hem efter detta inlägg. :)
Tips om the cherryproblem finns nu.

Anonym sa...

det råkar inte vara du som har spillit litegrann....

Jupp sa...

.. och först NU reagerade jag på att du skrivit "Dessa två ligger under varsitt bord i tv-rummet"

Aha, är det DÄR man lägger finheterna i finförorten. Hos oss ligger det mest chipssmulor och en och en annan strumpa under bordet. Men det är ju på landet dä. I staaaaan lägger man tydligen apdyraste fotoalbumet där. Jahaja.

Och jag menade inte att DU ska betala.*hehe* Och jag menade inte att NI ska ta nya kort med kameramannen och hans assistent. Det skulle ju inte gå för sig, maken har ju blivit äldre och rynkigare sedan dagen då det begav sig.... ;-)

Och for the record, jag gillar rynkiga män. Får jag fortfarande komma och hälsa på för herr make?

tigerlilja sa...

När maken och jag gifte oss på en söndag fanns det endast en fotgraf att tillgå, och han var inte helt nykter. Men så har ingen spillt nåt vatten på det albumet heller.
Är du säker på att din man inte nån gång i ensamheten, när du är på resa, av pur längtan suttit och dreglat? Det vore väl nästan lite rart?

Karin sa...

Jag måste bara säga att du är en av mina topp-5 favoritbloggar! Du skriver så otroligt bra och jag älskar varje rad jag läser!

Keep it up! :D

LillaBarn sa...

And who was it??? Väntar med spänning på fortsättningen...

MonasUniversum sa...

Efter många, långa förhör visade det sig att det "nog är jag mamma, förlåt, men det var inte min mening."

Och då kunde man ju liksom inte göra nåt...

Jupp: still welcome!

Kristiina: Hmm, DET borde jag ha tänkt på, mycket bra idé!

Tigerlilja: jag har varit gift förut, då på en söndag, då fotad av en så kallad bröllopsfotograf. Som var packad. Måste ha varit samma!

MonasUniversum sa...

..och du Juppalainen: du lär förstå varför vi har två bord i tv-rummet. Jag säger bara: make-köper-soffa-på-egen-hand...

Anonym sa...

ååå 2 soffor har ni:)

MonasUniversum sa...

Karin: TACK! Jag blir jätteglad över din kommentar.

Helena m. 4 sa...

Åååhhhh jag skulle också säga Ian Jonson (men jag har varit på semester i 10 dagar och sitter här först nu och läser ikapp).
Jag hade också sagolik tur och kunde boka in honom på vårt bröllop för 7 år sen och jag fullkomligt ÄLSKAR vårt album (dock är det lite blandat s/v och färg).

Helena m. 4 sa...

... men kan du inte göra nya bilder bara - du eller Ian borde väl ha negativen ... eller ?
Vet att det inte ersätter albumet - men iallafall ...

Z sa...

Då blir man ju nyfiken.... Var finns du på bilderna som för övrigt är jättefina!