söndag 26 juli 2009

Plenty av vuxenpoints. Eller snarare idiotpoäng.

Jag står vid köttdisken i dag när en man vänder sig till mig och frågar:

"Ehh, alltså ursäkta; vet du vad skillnaden är mellan kycklingfilé och kycklingBRÖSTfilé?"

Jag, som förvisso kan laga rätt god mat, men är ett efterblivet miffo när det gäller just sådana saker, kom med ett tvärsäkert och högst intelligent svar;

"Jomen, bröstfilén är den finare delen, från bröstet liksom, det andra är andra filéer."

Han lät sig nöjas och jag gick vidare.

Och jag undrade hur många hål i huvudet jag har.

...."det andra är andra filéer..."

10 kommentarer:

Wayne sa...

men nu är väl ändå innerfilén finare än bröstfilén. så det så.

Linda sa...

Men seriöst här nu va. Vad är skillnaden? Kycklingfilé är väl bröst? Vad annars, var sitter kycklingfilén om inte på bröstet. Har jag ätit röv utan att veta om det. Va va va va va?

Wayne sa...

Varför ska du blanda in röven? Och varför ska filén prompt komma från bröstet? Själv vet jag inte. Inte just nu. Återkommer med svar imorgon.

Smultronblomman sa...

...köpte lårfiléer i går. Det var avtrimmade bitar från låret, men kalla det för filé....!

MonasUniversum sa...

Alltså, jag vet inte men uppenbarligen är det skillnad. Och dyrare. Brösten alltså.

Linda sa...

Ja men VAR annars kan dom där bitarna sitta, har du sett en kyckling herr Nilsson? (Haha, herr Nilsson. Som apan)
En kyckling är ett bröst och ett stort hål i bak. Kycklingfilé kanske är hålet där bak?

Smultronblomman sa...

...tror vi är blåsta... Har någon en bra förklaring till vad ytterfilé är i förhållande till "vanlig" filé (jag menar nu fläskfilé. Den första var några spänn billigare en dag och den var seg och hårdtuggad...

Helena m. 4 sa...

@ Smultron...
Ytterfilé är äckligt och definitivt inte prisvärt oavsett pris (som du även själv upptäckt) - vet tyvärr inte var den är karvad från på djuret
Vanlig filé är mycket bättre - om dock lite dyrare.

Helena m. 4 sa...

@ Mona - tror det är samma sak faktiskt ... Har dock för din skull mailat Kronfågel och frågat - återkommer när jag fått svar, så du kan leta upp karln och klargöra :-)

Unknown sa...

När du köper vanliga filéer brukar dessa tydligt bestå av två delar. En större "inre" del och en liten mindre "yttre". Tror att kycklingbröstfilé är när man bara får den mindre av dessa bitar...