onsdag 8 juli 2009

Att fylla 18 år. Och vara lite allvarlig här.

I morgonbitti vid 7-snåret så fyller tonåringen 18 år.

Och jag blir om inte annat påmind om hur GAMMAL jag är.

Och för någon sekund så avundas jag henne, men ändå inte.

Fast jag förstår inte.

Från att ha varit osedvanligt smart och förnuftig så skall det plötsligt ut och festas. Och det ska ut och festas i kväll. För att invänta tolvslaget så att man kan få beställa alkohol.

Och genast känner jag att åren av alkoholopolitik och dess regler, med medhåll från unga fröken, rinner ut i avloppet.

Och man vet inte om man ska skratt eller gråta när man får höra: "amen va beredd på att jag kommer vara bakis", när jag talar om att familjen kommer påbörja uppvaktningen early birdy i morgon.

Jag kommer med förmaningar och ifrågasättanden. Men får till svar att jag inte ska säga nåt. "För du var värre än jag."

Häpp. Vad svarar man på det. "Just därför", kanske.

Jag kontrar med att hon åtminstone kan gå ut imorgon, istället för att sitta och vänta på att klockan ska slå midnatt idag.

"Men mamma, INGEN går ut på torsdagar!"

"Eller hur! Vad pratar du om! Klart att hur många som helst går ut då!"

"Mamma, det är onsdagar som kallas lill-lördan, DÅ går alla ut! Det är liksom annorlunda nu än på din tid förstår du."

"Du, det hette jävlarimig lill-lördag på min tid också!"

Hur som så är diskussionen meningslös.

Och jag kan bara hoppas på att man mår tillräckligt dåligt i morgon för att ta det jävligt lugnt med alkohol under lång tid framöver.

Never the less så blir jag besviken. Hade aldrig i livet kunna föreställa mig att hon skulle sälla sig till ska-minsann-bli-full-när-jag-fyller-18-gänget. För det säger mer om mig än om henne.

Ska nog sätta mig och göra den där Regler-när-man-har-fyllt-18-och-bor-hos-mamma-listan. Och lägga den bland presenterna.

Inramad.

Fotnot: ovan skriver jag idag. Och lägger i Utkast-lådan. För att det egentligen inte är något roligt inlägg och jag kunde inte göra det roligare heller. För jag var så besviken.

Nu efter maten tar jag upp det igen. Och talar om att jag har skrivit det här men inte postat det. Tonåringen säger då: "Men mamma, fatta'runte att jag bara skojade?! Det enda jag vill är att sätta mig på en uteservering och ta en öl. "

Och jag blir genast lugnare. Och mindre besviken. Men jag tycker fortfarande att en öl, är en för mycket.

Måste bara försöka komma ihåg att jag var 100 resor värre när jag var 18. ETTHUNDRA.

Så med det kan jag konstatera att jag inte är en alltför jävla dålig mamma.

Jag har lyckats bra. Ändå.

Och jag är så otroligt stolt över henne.

12 kommentarer:

Singel i storstan sa...

Klart du ska vara stolt! Tillochmed jag är stolt trots att fröken kom hem väldigt sent (eller tidigt) på sin 18-årsdag här om dagen... Och du har en sen kväll att se fram emot, för du lär inte somna förrän hon kommer hem.

Det kommer nog bli några sömnlösa nätter den här sommaren, trots att säkert din liksom min är ganska skötsamma fröknar. Och jag vet, jag var också hundra om inte tvåhundra resor värre. Och jag var dessutom yngre.

wettexvarlden sa...

Såklart att du inte är en dålig mamma!
Ungen är ju hur klok som helst. Hon kommer antagligen inte ens att dricka upp den där ölen.
Jag har en som är skitskraj för alkohol (Lillebror, som är 19) och en som gärna festar då och då (Långa Barnet, som är 24). Och de har samma uppfostran.
Så sträck du på dig, det är mycket kärlek mellan raderna när du skriver om barnen. Och det är BRA och FINT.

Den hemska tvillingen sa...

Ja, klart att du ska vara stolt, klart att du gjort ett bra jobb. Och du, hon har mer vett i skallen än du kan föreställa dig. Sen har de den dåliga smaken att retas med sina uråldriga morsor och för det skulle de ha spöstraff, men man får inte slå dem, (so the say) man måste älska dem ändå. Skitungarna!

Och vadå gammal?

Magica de Hex sa...

Att du bryr dig om en ynka öl! Om man har lyckats hålla ungen hemma tills hon är 18 och hon har gått i skolan hela tiden och inte knarkat och supit särskilt hårt så får man f-nimig vara nöjd.

Anonym sa...

Hallå!!
Vad jag känner igen mig...min son är nu 20 år (fast jag är naturligtvis lika ungdomlig som vanligt). När någon i hans gäng fyllde 18 så skulle kompisarna fylla den som fyllde år, hjälp vad stressad jag var och förmanade varenda jävla kompis vad som skulle hända om de gjorde det med min son!!!!!!! Det gick inte överstyr kanske tack vare att jag brydde mig eller var hysterisk morsa hahaha. Här har vi regler så länge barnen bor hemma det betyder ju att man bryr sig om dem så tycker jag! Tex blir det att han inte kommer hem så är det bara att skicka ett litet sms så blir mamman glad =) Lycka till, jag läser hur det utvecklar sig...Lottelis

MonasUniversum sa...

Jeanette: med tanke på att hon läser min blogg, men inte kommentarerna, så tyckte jag att hundra räckte bra. Jag började bra många år tidigare, vi pratar BRA många år, så jag är nöjd. Väry nöjd med henne. Hon är min luft.

Wettex: Är det inte konstigt hur det kan bli med samma uppfostran? Det där är något som intressera mig på allvar faktist. Ska bli högst intressant att se hur talibanen blir..eller inte..

Till er andra: tack. Jag är som sagt stolt och egentligen inte särskilt orolig. Nu har ju ändå de absolut värsta åren passerat. Och tack gode Gud för det!

Tizzel sa...

Jag vill hemskt gärna ta del av din lista på kraven till din dotter när hon väl har fyllt!!!! Min dotter fyllde 18 i slutet på maj, och jäklar vad ofta jag har börjat få höra "Du - det har du inte med att göra nu för jag är 18 och gör som jag vill!"
Jag blir så paff så jag helt kommer av mig att säga något smart tillbaka!

Dubbelörn sa...

Du ska vara sååå stolt över henne! Du är en fantastisk mor o får självklart de döttrar du förtjänar *asg*... Nääää jag skojar!!!

Vår son snackade också på samma sätt o jag blev kallkårar. Men så förstod jag att han provocerade o när han blev 18 tog han inte ens en öl!!

Nu när han är 19 så tar han alkohol måttligt. T o m under studenten!! Gissa om jag är stolt??!!

Du är bara så bra Mona... Problemet är detsamma hos mig, jag var topptunnor värre än någon annan i tonåren o är så lycklig över att ha lyckats så väl med min son. Han säger t o m att jag bara är allra bäst ;). Betydligt coolare o mer uptodate än någon av hans kompisars föräldrar. Han t o m läser högt mina SMS för de är så cooliga *generad*

Bamsekram till goaste mamman

tizzie sa...

Du vet ju som jag att man kan gå igenom saker som är mycket värre så var glad att hon pratar om det, det är jag med mina tjejer.
Vet ju att det finns dom som absolut inte säger ett smack hemma!
Du är så jävla bra Mona!:)
Vad menar du med gammal?? Förstår inte:), va? va? va?

California Swede sa...

Ja visst var vi sju tusen resor varre. Jag tittar pa mina ungar och ibland gor de mig galen for de ar sa slarviga. Men de ar inte ute och festar och brakar pa nan javla tunnelbana. Gavin fyller ju snart 19 och om han gar ut sa tar han en ol eller hogst tva. Fia och Paige ar nastan alltid hemma med pojkvannerna hemma hos oss, och Megan ar ju 20 nu och visst hander det att hon festar, men inte mycket. Sa, med tanke pa vad vi gick igenom Mona, sa har vi lyckats riktigt bra med vara ungar. Sa ge dig sjalv en klapp pa axeln for att du kunnat erbjuda dina ungar en mycket battre start pa livet an du sjalv fick.

Emma sa...

Jag tycker att du verkara vara en alldeles utmordentligt bra mamma, det är intrycket jag har fått av dig utan att egentligen veta vem du är :/ ha det så bra.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack