söndag 7 juni 2009

Och var jag inte gråhårig innan...

Vi har dragit ut på det här med att dränera runt huset. I flera år. Men nu måste vi.

Så maken hookar upp sig på internet och surfar runt.

Efter 20 minuter så kommer följande:

"Asså, det är ju inte precis frågan om nån jävla rocket science här. Det är ju bara att gräva, skrapa sig lite, lägga i nån sorts duk och fylla igen. Hur svårt kan det vara!"

Jag stelnar till.

Alltför färskt i minnet har jag när han skulle borra upp finskåpet och det blir snett. Men "äh, det är bara att ta en liten kartongbit här och sätta under den här skruven och hänga skåpet på serru, kolla, nu blev det rakt!"

Eller sätter upp kabelgömmor och förlitar sig på att de ska sitta fast med den förklistrade tejpen. Trots att frun säger att man "nog måste spika fast dom också." Men nejdå, och nu hänger dom hej vilt just eftersom klistertejpen slutat fungera.

Eller att han endast kan jobba i två-timmars pass, sen ska det vilas och fika sig lite.

Och så tänker jag på vårt övre badrum som "det bara tar hantverkarna tre veckor att bygga, fan vad du tjatar", och som nu, sex år senare, fortfarande saknar granitskiva, dörr- och fönsterfoder. Och badrumsskåp.

Eller när han, härom helgen, lade två dagar på att gräva upp en liten stubbe. Och sen var fullkomligt jävla ledbruten.

Vi har ett stort hus. Det är alltså väldigt många meter att gräva. Och eftersom han dessutom inte kan göra något utan att ha sin hustru ståendes intill, som sällskap, kombinerat med hans kan-bara-jobba-två-timmar-i-taget och hans för övrigt mycket pressande arbetssituation på kontoret, så kan detta inte sluta annat än i katastrof.

Missförstå mig rätt, han har många goda talanger. Så länge han har ett tangentbord under händerna.

Men nån Martin Timellski kommer han aldrig att bli.

Så nu återstår det för mig att få dessa tankar ur hans huvud. Jag tror att jag ska be honom om ett enkelt jobb; plantera en ny häck. Efter max tre plantor lär han ringa första bästa företag för dränering.

H e r r e g u d vilken tur han har, som är gift med en sån otroligt jävla smart kvinna.

9 kommentarer:

Helena m. 4 sa...

Psst - du Mona ...
Bättre att förekomma än förekommas - ring efter proffs själv snabbare än han kan nå telefonen på måndag. Jag menar, du lär ju vara uppe med tuppen iallafall, eller hur ?

Andra 19 sa...

Hoppas att badrummet saknar granitskiva :-) Tack för att Du delar Ditt liv, eller iaf valda delar.

MonasUniversum sa...

Andra19: HAHA, sorry, jag kollar sällan stavningen när jag postar ett inlägg. Kanske dags att börja göra det! Granatskiva. Jojo, man kanske skulle satsa på det istället! Och tack för kommentaren!

Helena m 4: Du, skulle inte tro det. För när han väl bestämmer sig för det så skall marknaden dammsugas och undersökningar genomgås. Så lagom till nästa höst blir vi väl klara!

sussilull sa...

Å shit...*chock*.
Du kan hälsa honom när vi skulle dränera runt huset så var det en grävmaskin här i två dagar och "bara grävde". Nu har ju vi källare och jag vet inte ifall ni har det men fy fan vilket skitjobb det var. För att inte tala om hur vårt "vita" mexitegelhus såg ut efter firman som var här och sanerade bort all tjära efter den gamla "dräneringen". Lovely work efter det ...not.
Och sen när skiten skulle grävas igen....det tog iofs "bara" en dag men även det med grävmaskin. Hälsa lycka till från mej! :-) och ring
entreprenör...ett litet tips bara.
;-)

MonasUniversum sa...

Sussilull: PLENTY av källare. Plenty!
Jag hör bara horror-stories så jag lutar mig tillbaka och avvaktar hans beslut. Skulle tro att det blir ett företag som fixar det. Men som du vet så blir det ju en dominoeffekt; altan ska rivas, för att sen ritas om och byggas.

Måste börja spela på Lotto igen tror jag visst.

Mr Lee sa...

Du får kolla om inte avsnittet av Timells lekstuga när de dränerar grunden finns på nätet. Det tog säkert 2 avsnitt för dem (typ 2v) och det blev ändå underkänt när huset besiktigades inför försäljningen.

Kan du inte ställa upp din fina hammock som läktare och ha servering? Då kan vi komma och titta när din make gräver ut grunden. Med lagom inträde tror jag du skulle kunna finansiera mycket av dräneringen.

Scraphönan sa...

Vi Dränerade om vårat hus för 10 år sedan och jag kan bara säga, TA HJÄLP!
Jag har en händig man och händiga svärföräldrar, men med grävhjälp som tog ett par dagar med grävmaskin, så tog projektet ändock 5-6 veckor när de var 3 personer som jobbade. Riktigt skit göra!

fjortisensmorsa sa...

Finns ett smart sätt att övertala..nej, jag menar inte sexstrejk, siffror.
Vad drar han in i timmen.
Beräkna tid det tar för honom att gräva och svära.
Vad kostar en hantverkare i timmen.
Beräkna tidsåtgång för proffs med maskin.
Dra av ROT avdrag.
(Dra av kostnad för skilsmässa)
Siffrorna vinner- man "tjänar" på att hyra in hantverkare.
Funkar varje gång ;-) Alternativt låt honom gräva..efter några dagar kommer han känna som om han gräver sin egen grav..speciellt efter glada tillrop som "nuharubara 3åenhalvhussida kvar älskling!!;-)
Mwoahaha

nikki sa...

Hahaha. Igenkänningshumor med hög faktor. Sambon min kom hem från jobb i förra veckan en dag och uttryckte med ett stort stolt aha-upplevelse-aktigt leende att hans kollega själv dränerat huset sitt. Och det var inte alls så svårt. Man bara grävde, la ner plast och rör och så pling klart!Så att det serru - det ska jag nog fixa!

Jaha, var det samma kollega som med framgång själv renoverat hela sitt eget hus från scratch undertiden du monterade ihop en hörnsoffa från IKEA som det i sin tur var fel på - så mycket fel på att du sågade av en hörna?