måndag 29 juni 2009

Synvillor.

Efter många års missbrukande med kontaklinser så har jag under ett par år varit tvungen att använda glasögon.

Som är ungefär det fulaste som finns. Sen spelar det ingen roll om det står Dior, Prada eller whatever på dem.

Nu har ögonen läkt men under tiden har jag "förärats" med progressiv syn, dvs det klassiska med att skjuta tidningen längre och längre i från sig när man ska läsa. Ja, ni som är gamla fattar!

Och för människor med progressiv syn så finns inga varje-dag-linser, utan man får ha en lins i ena ögat med styrka så att man kan läsa, och en i det andra med styrka så att men kan se på håll. Hjärnan skall tydligen vänja sig på ett par veckor, och därefter ser man ingen skillnad.

Imorse är jag hos optikervännen och får ett par sådana här linser. Det känns något konstigt, men jag lovar att stå ut dessa två veckor.

Problemet är att jag jobbar vid en dataskärm hela dagarna och när jag nu skriver mail så tror mottagaren att jag är packad eftersom jag har femtioelva stavfel i varje mail. För jag ser inte så bra utan det hela blir mest på fingertoppskänsla.

Och jag kan inte heller läsa så bra. Får mail från en tillverkare och börjar asgarva;

MJK Exports
Hardware Bathroom Accessories Home Design OEM
Ashrafi House,
Mufti Tola
Moradabad UP 244001
India


Jag ser inte först att det står Mufti Tola. Jag läser MULLTOA och undrar vafan dom pysslar med därborta i Indienlandet.

Jösses, det blir 14 jobbiga dagar det här.

9 kommentarer:

monica nacka sa...

kan du inte operera ?

MonasUniversum sa...

Nä, har fått en lång föreläsning om hur det egentligen fungerar med operationer. Ska man operera så ska man göra det före 25 års ålder, då slipper man ålderssyntheten. Alltså KAN jag operera nu, men kommer aldrig komma ifrån läsglasögon. Och whats the point då. Däremot så går jag och hoppas, om man nu får säga så, att jag får grå starr. Då kan dom nämligen operera ögonen utefter den styrka jag just nu har i båda ögonen = jag behöver aldrig läsglasögon.

Det är mycket med det där vettu!

Anonym sa...

ja så klart du kollat det hehe :)
men du svara aldrig på den andra frågan om tatuering :)och J

Idag ska jag infinna mig på east kl 17,00 skitpirrig i magen *sssccchhhhyyyy*

Och hur går det med barnledigheten, harni tråkigt?

MonasUniversum sa...

Det gjorde jag visst det. Kolla.

Vadå East? Ring mig nu!

Anonym sa...

Men man kan göra en synoperation som är samma sak som vid grå starr, d v s
byta ut linserna i ögonen. Då kan man välja att få inopererat exakt det du har på linserna nu. Om du nu vänjer dig vid det sättet att se...
Kostar ca 30-40 000 kr och själva operationen tar ca 10 minuter per öga. Jag har gjort den själv men valde av olika skäl att trots allt ha läsglasögon. Vilket funkar bra, jämfört med att växla mellan skavande linser och glasögon, att inte kunna läsa med linser i ögonen, att försöka få fast solglasögonen utanför glasögonen etc etc... du vet säkert vad jag pratar om...

Monica sa...

det där såg jag nu sorry redan hemma;) ska du tatuera dig? elle dottern? presentkort kanske?

Inna sa...

Men det finns progressiva endags och månadslinser!
Jag har flera vänner som använder det. Em bekant använder en typ som sitter inte flera dagar i sträck.
Själv har jag inte blivit så gammal än =)

MonasUniversum sa...

Inna: nä, det finns bara progressiva månadslinser och det kan inte jag ha. Jag är en sån som har missbrukat linserna. Vid ett tillfälle hade jag samma linser i utan att ta ut dem på sex månader...så man kan säga att jag var tvungen att vila i två år.

Progressiva endagars kommer om ca år...

intern1n sa...

Efter att Mona misskött linsbärandet tidigare o fått överkänsliga slemhinnor kan hon inte sova i linser längre eller ha månadslinser. Dagens progressiva engångslinser ger för dålig synskärpa-inte aktuellt. Mona är egentligen för ung för progressiva(åldersynthet) men blev uppskörtad av lokaloptiker som sålde svagaste progressiva glasögon för 8OOO:- för tidigt, så nu har hennes ögon slutat anstränga sig på nära håll. Hon testar nu monovision (ett avståndsöga o ett näröga) Det sabbar djupseendet men är en bra o billig kompromiss om/när det funkar. Det kräver tålmodig tillvänjningsperiod (håll ut Mona!) o ev efterjustering av styrkorna men ger då bättre synskärpa (tydligare seende) än alternativen när det funkar. Ingen idé att operera sig eftersom synen kommer ändra sig rejält mellan 45-55 års ålder (ALLA får åldersynthet med styrkeändringar vartannat år) När bra progressiva engångslinser kommer är Mona först med att prova dem...