torsdag 25 juni 2009

Att bli bestulen.

Jag vaknar väldigt tidigt på morgnarna. Vardag som helg. Därmed inte sagt att alla vitala delar fungerar som de skall. Hjärnan t ex.

I morse kliver jag ut på uppfarten och upptäcker att min bil är stulen. Jag går ut på gatan för att se om maken möjligen parkerat den där. (Vi alternerar bil, den som åker först tar den som står parkerad närmast utfarten.)

Bilfan är borta.

Och jag får panik.

Här måste jag flika in en annan historia;

För några år sedan så fick jag en väldigt fin bil av min man. En sprillans ny, svindyr värstingbil med turbo.

Och eftersom jag är uppvuxen under enkla förhållanden så blev jag överlycklig för min bil. Jag har alltid varit sådan att jag tar hand om mina saker ordentligt. Jag är med andra ord skitpetig.

Så när jag haft min nya bil i ett par dagar (bodde då i lägenhet) och kommer ut på parkeringen så är den borta. Stulen, snodd, gone. Jag ringer maken och är helt hysteriskt, grinar som en jävla 5-åring "min biiiiiiiiiiiiiiiiiiil, huäääää!" Jag hulkar. På riktigt.

Maken har cp-humor. När jag hulkat klart så kan han inte hålla sig och berättar att han föregående kväll använt extranyckeln och flyttat på bilen. Skoja sig lite.

Och än i dag kan samma förtvivlan och panikkänsla poppa upp när jag tänker på den gången.

Så när jag i morse konstaterar att bilen är stulen så kommer exakt samma känslor. Och jag känner att jag inte har tid med en massa meck om polisanmälan, vara utan bil osv osv. Kutar in i huset för att hysteriskt väcka maken.

I trappan upp till övervåningen kom jag på det.

Grannarna är bortresta och jag lovade dem att parkera på deras uppfart.

Jag säger ju att jag är slut i huvudet.

19 kommentarer:

Mr Lee sa...

Underbara Mona...

Var på ganska pissigt humör efter en massa skit i en motorklubb jag är aktiv i.

Nu är jag glad igen! :)

Ann sa...

Å jag dör av skratt. Du är sagolik :)

Karina sa...

Du är oslagbar :)

Gabriella sa...

Undeerbart att läsa. Som vanligt!
*Skrattar fortfarande*

Anonym sa...

Du är såååå underbar

Inna sa...

Underbara Mona vet hur hur hon ska gøra dagen glad før oss andra tråkiga typer =)
Tack før att vi får en del av ditt liv!

ps. Nær somnar du på kvællarna? Med tanke på hur tidigt du vaknar.

MonasUniversum sa...

Inna: vid 23,24-tiden!

Z sa...

Hahahahahahahaha!!!!! Fy fan vad roligt om du hade polisanmält och så hade snuten kommit och hittat bilen direkt.... Hahahahahahahaha!!!!!

LillaBarn sa...

Hahaha. Åtminstone var du i rätt hus... Jag var ute en gång när jag inte var lika gammal och klok som jag är nu, och absolut inte lika nykter... Iallafall så däckade jag jag i hallen och sov gott hela natten, för att på morgonen gå ut och hämta nåt ur bilen. Bilen som inte längre stod utanför... Shit! Vände på klacken och sprang in igen för att använda telefonen, och sprang rakt på en pensionär som nästan ringde polisen. Visade sig att jag knallat in hos grannparet och sovit i deras hall (Vem lämnar dörren olåst liksom...) och bilen fanns kvar, fast några meter längre uppför gatan...

Sockiss sa...

fan vad bra du är. jag tycker det är starkt att du kom på det tillslut ändå! =) hade nog inte jag gjort.

Gunilla sa...

Dags för semester kanske??

Pia sa...

......... ursäkta, men jag kan f-n inte sluta skratta!!! ;o) Tur att du inte hann ringa polisen.. :o)

Hosanna sa...

Teflonhjärna kanske? Den åkomman drabbar oss alla mellan varven. Då behöver man vila och mycket choklad har jag hört ;)

Marie sa...

Det är inte lätt! Att du inte slagit ihjäl din man (för skojjet) är nåt som går mig förbi! Jag hade varit skitsur, än! ;) Hämd?

Osloskånskan sa...

Hann du väcka Maken?

Mamma J sa...

*asg* Du är helt och hållet obetalbar!!!!!!

Anonym sa...

Kan inte göra annat än att hålla med alla, du är för underbar :-) och rolig. Har du varit med om att parkera bilen utanför typ Ikea eller liknande när det är knökfullt och glömt var du ställde den? Det är också en härlig känsla :-)
Kram på dig!
LiSe

Vea sa...

*asg* får ont i magen.. ha ha

Farbror Blå sa...

*asg*..får mig utsökt att tänka på senila panschisar som stöldanmäler bilen när de i själva verket glömt var de parkerat den ha ha ha...måste blogga på de där nångång:)