lördag 27 juni 2009

Ensam i solen.

Maken börjar dagen med att fråga vad som står på agendan.

Efter många års samvaro har jag lärt mig att göra min egen agenda på helger. Eftersom han annars anklagar mig för att stressa honom och "jag får aldrig vila ordentligt, du bara tjatar om saker som måste göras".

Så jag svarar att på MIN agenda står gräsklippning, buskansning, vattna grannens trädgård och eventuellt slipa ett bord.

Maken är blixtsnabb och greppar gratischansen direkt: han meddelar att han tar med sig talibanen och åker ut till sina svärföräldrar i skärgården.

Det pratades om att bada, åka båt och njuta av sommaren. Och köpa sig lite jordgubbar.

Så hustrun är således kvar i hemmet och ser till att gräsmattan klipps med en gräsklipparen som håller på att balla ur. Ett ljud som påminner om en motor som inte får tillräckligt med bensin. Något är uppenbarligen fel och halva fina förorten noterar det högst märkliga ljudet den avger.

Sen har man en make med ett antal lösa skruvar: innan han åker vill han "titta på gräsklipparen", eftersom jag råkade klaga lite vid frukostbordet.

Min fullkomligt otekniska man pillar lite på den och utbrister: "VAD har du gjort? Du måste ha kört på nåt!" Jag svarar att jag borde väl för fan ha märkt det, i så fall.

Och nu är jag jävligt uppretad. Inte bara över det faktum att han anklagar mig utan även för att han inte ens haft en tanke på att sjäääälv klippa vår gräsmatta. Det har plötsligt blivit kvinnogöra för "jag har så mycket att göra på jobbet." Han avslutar den tekniska undersökningen med att informera att gräsklipparen är kaputt. Att det inte går att klippa med den.

Fast hustrun är en envis jävla kärring och gräsmattan ska bara klippas. Så i samma sekund han rullar ut på uppfarten så drar jag igång eländet. Och den normala, dryga timmen det brukar ta, utökas till 2,5 timme. I 27 graders värme. Och ett halvt hjärtstillestånd.

Men satan så fin gräsmattan blev.

10 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Så paff han kommer att bli! Eller?

Helena m. 4 sa...

Kanske dags för en ny ? För det vore väl skönare att ligga på en solstol och dricka nåt' kallt än att dra runt på den där timme ut och timme in?
Bauhaus eller K-rauta - det är frågan
(eller Järnaffären vid T-banan)
Eller ska ett nytt inköp analyseras in i minsta detalj av maken innan det sker (typ som grundgrävning - var det väl ?)
Äh - åk iväg och lite på att de som jobbar i affären kan vad de talar om !

Monica sa...

hahaha va skön du är;) är ni hemma i morgon efter 15?

MonasUniversum sa...

Japp, han lär bli paff.

Det här är klippare nummer två som säckar ihop. Och det är inga cheapklippare....

Näe, imorgon ska vi på kalas. Typiskt!

Pangbruden sa...

Hyr en ung snygg och vältränad man som klipper..så kan du sitta i skuggan läppja på ett glas rosé och njuta av utsikten,., du ska se att de blir fart på gubben då:-)

Pernilla sa...

Men HALLÅ! Har ni inte hört talas om SJÄLVGÅENDE gräsklippare? Då slipper man mäta tid och få hjärtstillestånd.

Monica sa...

men va fan!!

Charmhäck sa...

Min gräsklippare har också ballat men då knackar man på sin shyssta granne som precis köpt en ny värsting som dansar nästan ovan mark.

Harru ingen shysst granne dårå?

Farbror Blå sa...

Så din gräsmatta blev fin? Regnar det mer hos dig? Nähä, du har råd att vattna...

Karina sa...

Fan samma här...gräsklipparen kaputt och det är inte kul när vi har 3000 kvm att klippa. Försökte få igång den vi kör för hand...men nu får det bli en ny åkare istället...hmmm
Finns roligare saker att slänga pengar på ;)

Kram