fredag 5 juni 2009

I detta nu.


För 30 min sen passerar jag en korsning här hemma i Bromma. Tredje bilen framför mig kör på ett litet barn. Barnet ligger livlöst på marken. Folk ringer ambulansen. Jag kör en bit fram och måste stanna bilen eftersom jag skakar fullkomligt okontrollerat. Ringer maken och gallskriker. Och känner att en bit av mig dog just precis då. Hur får man reda på om hon överlevde? Jag kan inte andas.
Fotnot: Eftersom jag kommer förbi olyckplatsen bara sekunder efter att det har inträffat och då ser förarna till bilarna framför mig rusa ut, en kastar sig över flickan, de andra trycker upp varsina mobiler mot öronen, så förstår jag att jag inte kan göra något. Ambulans och polis är tillkallade. Och det var lika bra det för jag bryter ihop fullständigt.
Efter mitt ärende åker jag till närpolisen. Som givetvis har stängt tidigt dagen före helgdag. Jag ringer sjukhuset, som givetvis inte kan lämna ut uppgifter. Jag ringer någon, som får reda på att flickan har avlidit. Denna uppgift korrigeras senare.
Hon överlevde och jag kan börja andas igen.
Fy fan i helvete. Är det enda jag kan säga.
Och tack Linda.

34 kommentarer:

Fredrik sa...

Men gud va hemskt...jag är mållös. Åh, vad jag hoppas att hon mår bra!

Suss sa...

Ring polisen och fråga. Det är vanligt att de får frågor om utgången från vittnen till olyckor.

Och var beredd på reaktioner från dig själv. Du har fått en chock och har vad jag förstår ett barn i samma ålder.. - det räcker för att få en kraftig reaktion.

Majsanochmalla sa...

Andas Mona..

Pok

Mallafasansfulltbralla

LillaBarn sa...

Usch, fy fan.
Det skär i hjärtat.
Just detta inlägg önskar jag att jag inte hade läst... Jag hoppar medvetet över att läsa nyheter osv om det är barn inblandat, för sånt klarar jag inte av. Då håller jag lite extra hårt i mina barn och ber att det aldrig ska hända dem något.
Hoppas det gick bra, och att du får reda på ATT det gick bra (för det förutsätter jag att det gjorde...) så du kan må lite bättre du med. Det måste ju ha blivit en chock för dig med. Usch, hemskt.

Amy sa...

Herregud. Förstår att du blev tvungen att stanna. Hoppas bara den lille klarade sig. Håller tummarna stenhårt.

wettexvärlden sa...

Åh HERREGUD!!!

Osloskånskan sa...

men så hemskt att uppleva! håller med Suss, ring polisen.

Karin sa...

Men herregud, hoppas hon klarar sig. Håller med lillabarn, man vill inte veta när något hemskt händer barn... Hade nog reagerat på samma sätt som du.

Fredrik sa...

Enligt tidningen så var hon vid medvetande när ambulansen kom till platsen...
Väldigt obehagligt, och jag förstår att du blir chockad. Vem skulle inte bli det? Herregud, jag skulle börja lipa tror jag.

Mr Lee sa...

Usch! Finns det något värre än olyckor med barn inblandade? Hoppas det går bra!!

Chrissan sa...

Fy! Jag ryser! Otäck!

Gabriella sa...

Så fruktansvärt!!!!!! Måtte, måtte hon klara sig!

Maria sa...

Har du fått fatt i polisen? Stannade bilen som körde över flickan? Fy fan vad obehagligt!! Måtte hon överleva!!!!

✿Ewa sa...

Stackars lilla barn och stackars dig...jag förstår din känsla.
Kramar

Mimmi sa...

Fy vad jobbigt! Det känns alltid extra när det är barn inblandade.

Cicki sa...

Fy så otäckt. Förstår att du är skakad. Det är inte roligt att behöva uppleva en sådan sak.

Jag frågade sambon om han visste hur man fick reda på hur det gick för barnet. Då sa han att han läst på Blocket om en olycka i Bromma och att flickan var vid medvetande när ambulansen hämtade. Jag ser att Fredrik skrivit samma sak, så vi får väl hoppas att det gick bra trots allt.

Singelmamman sa...

Stackars barn, och vad hemskt för föräldrarna. Det är min mardröm att något händer kidsen.

Anonym sa...

å herregud ;( ring polisen ? sös eller jag vet inte usj va hemskt!!
Monica

Maria sa...

Jag pratade med Lasse i Afrika, han sade att du skulle ringa sjukhuset. Polisen vet inte så mycket om vad som händer på sjukhuset. Hoppas du får veta...

Inna sa...

Åh så fruktansvärt!
Jag hoppas verkligen att det gick bra.
Som Malla säger andas Mona.

Melkers Mamma sa...

Usch, jag mår riktigt dåligt över vad jag läser. Det är det värsta som kan hända - att ett barn far illa på något sätt! Förstår helt och fullt din reaktion. PS. Gnällkärring ska inte särskrivas - hälsa din man det ;) DS

Mr Lee sa...

Puh! Verkar ha gått rätt bra för henne:

http://www.dn.se/sthlm/tioarig-flicka-pakord-av-bilist-1.885369

pangis sa...

Men vad är det jag läser! Man blir chockad och oerhört påverkad av dylikt, även när man sitter på 20 mils avstånd och läser. Det verkar som det gått bra i allafall.. Var rädd om dig i kväll.. du behöver andas och hämta dig från den här upplevelsen. Kram Mona!

fjortisensmorsa sa...

Usch,fruktansvärt så fort ett barn är involverat. Skönt att hon verkar ha klarat sig bra. Tyvärr är det ingen idé att ringa sjukhuset eftersom vi har tystnadsplikt. Otäckt att uppleva..kryp upp i soffhörnet med din familj och krama dem lite extra ikväll. Kram!

Pernilla sa...

KRAM Mona. Förstår att det var riktigt riktigt jobbigt och otäckt.

Anonym sa...

Hej,
hon går i min klass och hon är 10 år. Hon har brytit lårbenet och är på Astrid Lindgrens sjukhus.

Kram Cassandra (gm Annica,pappas flickvän).

MonasUniversum sa...

Cassandra (och Annica): TACK för att du skrev. När hon låg där så såg hon så yttepytte liten ut, som minlilla dotter, så jag var tvärsäker på hennes ålder. Och så skönt att hon mår bra, efter omständigheterna. Jag var så himla ledsen under så många timmar, så att se din kommentar gör mig verkligen glad.

Men HUR hittade ni in hit?

MorsanMia sa...

Himmel vad otäckt
Hoppas du mår bra.
Kram

smultronpaj sa...

åh nej. Hela kroppen knyter sig på mig när jag läser, vill nästan spy. Säkert att hon mår bra?

Anonym sa...

(Annica skriver)
Av en slump hittade jag din blogg via en annan blogg, som jag i sin tur hittade via Expressen, om en tjej som försöker bli gravid mha IVF. Hon skrev om din blogg i sin, nyfniken blev jag och hittade hit.

Läste ditt inlägg om olyckan och hajjade till, eftersom vi bor i Bromma.

När jag kom hem från jobbet berättade Cassandra att det var X i hennes klass som blivit påkörd!
Då trillade poletten ner hos mig, att det var samma olycka som du skrivit om..

Cassandra lovar att hålla dig uppdaterad!

mvh,
Annica och Cassandra

Mamma J sa...

Åh, fy så otäckt! Vilken evig evig tur att det gick så bra ändå!!

MonasUniversum sa...

Återigen tack Annica. Och håll mig underrättad. Jag trodde hjärtat skulle gå i bitar när jag först fick höra att hon dött.

Och så bra att du hittade till tokdåren Linda. Fortsätt att följa henne för hon är helt galen. Men som tur är så är hon bra. Och har ett varmt hjärta.

Torvaldan sa...

Tack för fotnoten! Har varit orolig hela dan!

Pia sa...

Åh fy f-n så hemskt att bli vittne till något sådant.. Förstår ju på de andras kommentarer att det ändå gick bra, hon överlevde.

Håller med de andra.. andas! Kram!