torsdag 4 juni 2009

60 saker om mig. Bara sådär.

Tänkte publicera den här listan för några veckor sen, men Uppsalas största bloggare hann ju givetvis, ovetandes, före mig, så jag fick avvakta ett tag.

Nå. Här är lite värdelöst vetande om mig.

1) Jag är en källar-knarkare. Dvs, jag går igång på fräscha källare.
2) Jag kan inte sätta mig och äta middag om inte alla kastruller, och allt annat i köket är rent och snyggt.
3) Jag har varit baddräktsmannekäng. Hade en gång en snygg kropp...
4) Jag är svinblyg och avskyr att träffa nya människor.
5) Min största dröm är att åka till Japan och gå på en Sumobrottar-turnering.
6) Jag småpruttar ibland. I min ensamhet.
7) Jag är en gnällig fru.
8) Jag är avundsjuk på människor med intressanta utbildningar/jobb. Dock aldrig missunnsam.
9) De 15 första åren av mitt liv har visats på tv. Hundra jävla gånger. And I hate it. Och trots det gick jag med på en inspelning i vuxen ålder. För att jag var ett jävla pucko.
10) Jag är en svinbra kompis.
11) Jag har äckligt dåligt självförtroende/självkänsla.
12) Jag är asrolig.
13) Jag har grymma problem med matematik. Varför kunna liksom...
14) Jag har mycket svårt för korkade människor. Alltså, på riktigt korkade människor.
15) Innan jag har fyllt 50 så kommer jag ha gjort cirkus 5 plastikoperationer. I love it.
16) Jag ser alltid fram emot narkossprutan.....sover aldrig så bra som då!
17) Jag tycker på riktigt att min man borde ge min frikort på Mikael Persbrandt.
18) Han får givetvis ett på den däringa Tone Bekkestad, eller vad hon nu heter. Varsågod och klicka.
19) Förresten, han kan få 1 frikort om året på henne. Så är det lugnt sen.
20) Jag är en god hustru.
21) Jag har, anonymt, anmält en människa för något olagligt. Och en hel bransch fick en chock.
22) Jag har stora tuttar. Som alltid är i vägen. Men ganska snygga.
23) Jag läser aldrig artiklar om barn som far illa. Det skulle bli mördarvarning då.
24) Jag tycker på allvar att diamanter och briljanter är självklara presenter till en god och trogen hustru. Just för att det är jobbigt att alltid vara god och trogen.
25) Jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå omkring med en fejkväska. Även fast jag inte stör mig på att andra gör det.
26) Jag är avundsjuk på att min dotter, med vänner, har hela livet framför sig.
27) Jag tycker det är extremt avtändande med människor som petar sig i näsan offentligt. Extremt.
28) Jag har levt ett mycket spännande, roligt, annorlunda, och för en del; ett chockerande liv. Jag borde skriva en bok. Faktiskt.
29) Jag ångrar mycket. Tyvärr, för det är ju inte politiskt korrekt att göra det.
30) Jag tänker skriva åtminstone en bok innan jag dör. Troligtvis under pseudonym. För allas bästa. Om inte så för mitt eget...
31) Jag skulle kunna flytta till Las Vegas på en sekund, om tillfälle gavs. Och nej, jag spelar inte. Det finns annat som lockar.
32) Jag kan inte äta frukost om jag inte har duschat först.
33) Jag är den perfekta kandidaten för att vara stenrik. Skulle klä mig bra under det epitetet.
34) Jag har personalansvar och jag avskyr det. Trots att jag är bra på det. Bara problem.
35) Om en vara är för liten/stor/trasig, så skulle jag aldrig drömma om att gå tillbaka med den. Way too feg för det.
36) Jag blir oerhört förlägen vid beröm. Vill bara sjunka genom jorden. Även i min blogg.
37) Jag har många fördomar och en del mindre smickrande egenskaper. T ex så dömer jag alltid folk på förhand. Fast jag hävdar det motsatta om folk frågar. Jobbar på det.
38) Jag blir på allvar rädd för mig själv vid kombination PMS och köra bil. På riktigt. Försöker hålla mig från bilen då.
39) Jag och min chef/man bråkar ibland så att tapeterna krullar sig. Det är farligt nära mellan kärlek och hat. Jävligt nära.
40) Jag tror på riktigt att jag är en bra mycket lyckligare människa om jag har obegränsat med pengar och är smal. Men jag låtsas att det inte alls har någon betydelse. För jag orkar inte ta diskussionen.
41) En av mina stora "drömmar" har alltid varit att i någon form jobba med hemlösa. Problemet är att jag nog inte klarar det mentalt eftersom jag är en sån som tar med mig jobbet hem. Och så många sängplatser har jag inte. Men vore jag snuskigt rik så skulle jag göra nåt åt problemet.
42) Som alla andra föräldrar så skulle jag med lätthet dö för mina barn.
43) Jag skulle aldrig dö för min man. Det finns alltid andra.
44) Jag låter medvetet folk tro att min man är utbytbar. Det är han förvisso, men jag vill nog helst ha honom kvar.
45) Ingen annan skulle någonsin kunna stå ut med min man. Det har till och med en expert sagt. Alltså är jag värd Bragdmedaljen varje år.
46) Jag kan vara en riktig jävla hagga. Bara reta mig vid rätt tidpunkt i månaden.
47) Folk kan bli förvånade över att jag är så genuint snäll. Vilket kan få mig att undra ibland...
48) Jag släpper ytterst sällan in någon innanför min "mur". Just nu finns bara en människa där.
49) Jag gillar att höra skvaller. Dock gillar jag inte att skvallra själv.
50) Jag är gift med någon som mer än gärna skulle prenumerera på Hänt i Veckan, om det inte vore för att jag tvärvägrar.
51) Jag gillar att folk har förutfattade meningar om mig. Jag gillar att de har noll koll. För jag är en jävel på att skådespela, utan att för den skull vara falsk.
52) Jag skäms inte en jävla sekund över att jag sover i 8000 krs-lakan. Det finns annat jag drar ned på för att kunna göra det.
53) Jag har ständigt dåligt samvete över att jag inte tar hand om mina vänner ordentligt.
54) När jag åkte fast för fortkörning en gång, och konstapeln bad mig kliva ur och följa med till hans bil, så lovade jag maken att "neka, bara neka för fan", och i samma sekund jag satte mig i polisbilen så sa jag: "Okey, var ska jag skriva på någonstans?" För jag höll på att bajsa på mig. Maken förlät mig aldrig för det. Han skulle hellre velat att jag bajsade ner hans BMW.
55) En gång gjorde jag och en arbetskompis ett moraliskt inbrott på vår arbetsplats. Och även om vi juridiskt aldrig skulle ha torskat så var det rätt blött i brallan på oss efteråt.
56) Jag berättar gärna för allt och alla att min man bajsade på sig på ett flygplan en gång. Till och med nu när jag skriver det, så skrattar jag lika mycket. Och det är 10 år sen. Talibanen älskar att höra den historien. I'm evil.
57) En gång tvingande jag min man att ha sex med en uppblåsbar docka. Bara för att jag var nyfiken och inte har en snorreborre själv. Det var i särklass det roligaste jag varit med om. Ever. Han var dock mindre imponerad kan jag säga. För att inte snacka om hur ont han hade.
58) Den uppblåsbara dockan knölades efteråt in i en påse i en garderob, i vårt sommarhus. Som vi nåt år senare lånade ut. Det var inte alls pinsamt. Inte alls.
59) Jag har haft en enda könssjukdom i mitt liv. Och då trodde jag att jag skulle slå ihjäl avsändaren. Men han var för bra i sängen för att jag skulle dumpa honom. Och det var ingen allvarlig relation, bara en så kallad k-kompis under ett par år.
60) Jag har en gång öppnat dörren helt näck, i tron att det var min dåvarande kille. Det var det inte. Det var hyresvärden. Och jag var glad över att jag åtminstone inte behövde skämmas över min kropp. Då.

55 kommentarer:

Linda sa...

Nu tycker jag, om möjligt, ännu mer om dig.

Fredrik sa...

Fan vad det händer saker i ens liv va?

Jenny E sa...

Vilken härlig lista. Brutal och fantastidkt rolig. =)

FrkU sa...

Amen att ja inte dööööör!!

Vilket liv..... SHit vad du e bra!!!

Chris_P sa...

Din blogg är guds gåva till mänskligheten!

Osloskånskan sa...

Får man vara avundsjuk på ditt liv?

Anonym sa...

På fråga 45. har du en vass konkurrent - du lär få kämpa.
På fråga 56. skrattar jag fortfarande, tror jag pinkar på mig....

Anonym sa...

Punk 54 kommer jag ihåg... Maken var sur som satan hela vägen till Stockholm..

MonasUniversum sa...

Anonym: du borde väl komma ihåg 55 också...

Och Osloskånskan; Är det lilla Barbara du avundas?!! Kan varmt rekommendera det. Fyll maken ordentligt med alkohol först!

Anonym sa...

Skulle precis kommentera den ...
Fnisss

Karina sa...

Skriver du inte en bok så ;)
Punkt 9...den får vi allt sona för, resten av livet ;)

Kram du är bara bäst Mona

Tack för att du delar med dig av dig själv så mycket, blir alldeles varm i hjärtat nu :)

Osloskånskan sa...

varför är jag inte förvånad...?

Gabriella sa...

Dödligt kul och intressant! You rule!!! (Som vanligt.)

Men nu döööör jag av nyfikenhet! Utveckla det där med dina första 15år i tv!!! Har du varit barnskådis?
Om du inte vill svara här, så mejla!!!

Anonym sa...

Den första "anonym" var jag - fick inte till det med namnet bara.
Hls. Erica

Anonym sa...

Mona kommer aldrig tala om vad hon gjorde dom 15 år...
Det kommer hon ta med sig i graven.. Men jag är kanske mutbar eller vad säger du Mona?

Monica sa...

hehehe det vet jag med dom 15 första ;) lalalalalala nån som vill veta???

21 skulle jag veta du lovade och skriva om det i ett senare inlägg?

57??? ååå va poppis du ska bli hos J i kväll :o
Hur sjutton kommer du ihåg allt?? denna skulle jag aldrig klara!!

Gabriella sa...

Anonym och M: Kom igen nu, ska ni hålla oss andra på halster! *Stirrar med mord i blicken* (Man blir lite mordlysten när man hänger här ... hehe ...)

Pia sa...

Vilken sanslöst rolig lista!! ;o)
Sätt igång med boken!!

Mr Lee sa...

Förstår om det blir 8000kr lakan i lekstugan några nätter. Tur att det är sk sommar nu!

Tack för ytterligare ett lövley inlägg!

:D

nikki sa...

Nästan så att man blir lite som kär.
Och väldigt mycket nyfiken.
På tv-visningen tex. Inlägg? Inlägg? Inlägg?

Maria sa...

Du e galen!

Anette Lefwander Kalaitzi sa...

Du håller dig till sanningen som vanligt, boken vill jag gärna läsa, ska oxå skriva en, men vad gäller mannen så är du nog inte ensam om att förtjäna en bragdmedalj, kram

Finnpajsaren sa...

Men shit. Fatta att man måste googla järnet nu för att komma på vem du är på riktigt. Hejdå sömn, jag ska googla.

fjortisensmorsa sa...

Känner igen mig i mycket,
gapskratttar,
blir nyfiken och tänker att det aldrig kan bli långtråkigt för din omgivning!!Kan tänka mig att mannen ligger i sängen och läser Hänt i veckan nu!? ;-)

nikki sa...

Häpp häpp. Nu så. Var tvungen att vänta hem sambon. Han är hjärnan när det gäller tv. Nu kan jag sova. Du var favvo redan då.

Unknown sa...

Du är fantastisk Mona, livet skulle vara så mycket tråkigare utan dig! Tror ganska säkert att jag älskar dig ♥

Sjukt nyfiken på 9 & 21, ser fram emot 30 och kommer fnittra väääääldigt länge åt 57+58

Kram

Anonym sa...

Bara å hålla med...
du é bäst! Säg till när boken är klar.
Kram, kram
LiSe

Elin sa...

Mona sluta aldrig blogga!!!!
haha du är as bäst!!! =)

Anonym sa...

Tack för dagens skratt! Brutalt kul!
//Linda

Malin sa...

Saknar en del intressanta saker som du har glömt att skriva om. Men de kanske kommer i boken????

Tror banne mig att jag ska ta och försöka ringa dig idag....Vem vet - du kanske t.o.m. svarar!

Karina sa...

Tänk vad nyfikan ni är på de 15 åren....jag vet och jag var faktiskt med :)...Men jag kommer ALDRIG avslöja nåt. Det vet du Mona också :)

Kram i massor

Herr o fru Lundin sa...

Du äger, du är underbar, du slutar aldrig att överraska!

Men snälla, ge en vink om vilka inredningsbutiker du har så jag kan komma och shoppa! Behöver massor till våra nya hus!!

Kram bejb!

Gunilla sa...

Punkt nr 58: Vad lånade ni ut? Dockan eller sommarhuset??
:) :)

MonasUniversum sa...

Gunilla: Tänk att jag VISSTE att någon skulle reagera!!

Lisa sa...

Kul! Tack för att du delar med dig!
Och punkt 24. SÅ självklar. Behöver man ens påpeka det?? JO det måste man visst, så länge man e gift med en man!. *s*

Hannah sa...

om du någonsin (och jag hoppas att du gör det) skriver en bok kommer jag att se till så att alla vettiga människor jag känner köper den. den vore lovely att läsa :)

Anonym sa...

2. Men hinner inte din mat kallna då?
4. Vad synd, annars skulle jag gärna bjuda dig på en fika nån gång!
6. Det gör ALLA, den som påstår motsatsen ljuger.
9. Aha, uppväxt i Rotebro?! :-)
28. Vi väntar otåligt, kommer bli en kioskvältare!
30. Vi trogna bloggläsare kanske kan få ett insidertips, så att vi vet när vi ska välta kiosken? ;-)
Riktigt roligt att läsa din lista, både saker som kändes självklara samt en del överraskningar!Må gott //NinaPX

MonasUniversum sa...

NinaPX:
2) Nej, faktiskt inte!
4) Jamen ibland går det bra. Gärna i andras sällskap. Så att jag kan "gömma" mig. Linda verkar vara ett bra offer!
6)Jag vet, det var därför jag vågade skriva det! Men det kändes läskigt
9)Inte en siffra rätt. Fel sida om stan!
28)Den kommer. Någon gång!
30)Vet inte var jag ska börja bara!

Och alla ni andra: tack för era kommentarer! Jag tvekade länge om att skriva inlägget!

Anonym sa...

4. Jamen då bokar vi det, jag bjuder dig o tok-Linda på fika (ok, om vi tar det efter semestrarna?). Vem som blir ordförande i ASS (Anonyma Stördas Sällskap) får vi väl slåss om. ;-)
9. Känner mig total-fintad nu, helt säker på att jag hade listat ut det. :-)
30. Börja från början, det brukar vara det bästa.
//NinaPX

Anonym sa...

Ahmen herregud, bro som bro, jord eller rote, tangenterna hinner inte med hjärnan ibland! :-D (så jag hävdar åtminstone EN siffra rätt!)/NinaPX

Klanka sa...

Jag tror fan jag skrattar ihjäl mig!

Mia i Luleå sa...

Men om du är den Mona som jag tror att du är, så har jag sett den serien om dina 15 år. Tror också att dom visade ditt första bröllop och när du väntade din tonåring?

Gissade jag rätt?

MonasUniversum sa...

Kära Mia.
I rest my case...=)

Lennart Pettersson sa...

Saknar punkt 61...

Anonym sa...

Jag har älskat att läsa din blogg från första gången jag fick tips om den, men nu, efter att ha läst detta tycker jag bara om den mer! :D Och du är bara FÖR go alltså :D

MonasUniversum sa...

Anonym: Tack så jättemycket för otroligt fin komplimang. Verkligen!

Hanna sa...

Jag gillar din blogg!

Är du från Jordbro?

MonasUniversum sa...

Hanna: Tack. Och ja, tyvärr.(Utan att låta förmer. Om du vet vem jag är så vet du också vad tv hade för betydelse i mitt liv. Därav min enorma avsky för Jordbro.)

Anonym sa...

http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=16667&type=MOVIE&iv=Story

Är det rätt? Skulle dock vilja se filmen eller vad man säger, verkar dock inte gå!

Älskar din blogg!

Johanssonskan sa...

Detta var nog årets roligaste läsning haha. samma sjuka humor som denna kvinnan hehe ;-)
Jag lägger dej på min läslista så jag inte missar nåt ;-)
/Åsa

MonasUniversum sa...

Jphnssonskan: Tack så mycket, och välkommen!

Mita sa...

Helt underbar läsning, dig följer jag utan vidare!

Agneta Lundbäck Sjölin sa...

men shit vilken rolig blogg....

MonasUniversum sa...

Tack Agge, och varmt välkommen!

Unknown sa...

Du verkar vara en riktigt härlig och rolig person! Jag är däremot nog inte lika rolig men jag har startat en blogg om vetenskap med fokus på Universum. De som vill får gärna titta förbi, den är inte så massiv än eftersom jag nyss började.

http://awsomegeek.blogspot.se/