söndag 14 juni 2009

Att inte ha koll.

Nästa helg, midsommarhelgen, så skall jag och maken åka bort.

Nä, ingen romantisk nu jävlar ska det bankelibankas-helg.

Vi ska på en viktig bissniss-tripp....

...eftersom ingen i hela världen, förutom vi, firar midsommar, så har givetvis arrangören noll koll. Så det är bara att tugga i sig och åka.

Och då 2009 är åtstramningarnas år, så pratar vi Ryan Snik-Air.

Skavsta är en liten skitflygplats. Så liten att den kan liknas vid en enkel bussterminal. Inga som helst tjänster utöver restaurang.

Typ, inga som helst luckor för "Mitt-Pass-Har-gått-Ut-Fixa-Ett-Temporärt".

Makens pass gick nämlich ut häromdagen. Upptäckte vi igår.

Och nej, Schengenavtalet suger fetpurjo, för det står att man "bör" ha pass. Och med min tur så lär väl maken få stanna tills ambassaden löser ut honom. (Förresten, kanske inte så tokig idé ändå...)

Så just nu ser det ut som om det är frun i huset som på fredag lunch landar i Lûbeck och med bil, utan GPS, skall ta sig till Hamburg.

Jag som lyckas med fenomenet att åka fel i min egen näjburhood. MED GPS.

Jamen vi ses i Turkiet.

Eller nåt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så åker ni idag till Arlanda, fixar ett temporärt pass för 1000 spänn och tar med det till Skavsta...

Pangbruden sa...

Jag tror t o m polisen hinner fixa ett i veckan.. men åk ut till Arlanda ni.. vill ju inte ha en förvirrad mona ute på Autobahn nästa helg.

Osloskånskan sa...

Man får köra styggfort i Tyskland, det är trevligt. Hoppas du får en bil med "litta klös i".

Anonym sa...

Tror visst skavsta flygplats kan fixa pass numera.

Farbror Blå sa...

de finns värre flygplatser Mona...beliv mi...

In på stora polisstationen och hör med dem, går o fixa på några dagar ibland...

Stella sa...

jag tror det också går att fixa pass på skavsta these days. jag flög därifrån och en snubbes sjätte hade gått ut och han satt bannemej på planet sen..

borde finnas någon man kan ringa annars tycker man.

Sara sa...

Mona, du är bara så jäkla underbar!!! Älskar din blogg!

MonasUniversum sa...

Sara: Tack! Och NI är så bra!

Jag har mailat polisen därborta i Skavsta. Problemet är att det är ju midsommarafton. I värsta fall får han åka på sitt gamla pass, så låtsas vi som det regnar. Om vi inte hinner ut till Arlanda...

Osloskånskan: En gång för många år sen, så körde jag från Tyskland hem till Stockholm. Jag var duktigt bajsnödig på Autobahn...

nattvinge sa...

Jag har kört på frifartsträckorna på Autobahn en gång. När det öste ner. Man såg en meter runt bilen i alla riktningar. Det gick inte fort. Tre dagar senare parkerade det ovädret över vår lilla kommun och slog ut vår källare i ett år. Yippi-kai-ei eller nått sånt... ;-)

/Nattvinge