onsdag 21 oktober 2009

När bopparna anar ugglor i mossen.



Idag ska jag på den vartannat-årliga mammografiundersökningen, och det är ungefär det värsta jag vet.

(Näst efter gyn.)

Och tydligen känner bopparna på sig att något är i görningen för jag har ont som attan i dem. Liksom ont i förskott. Ni kvinnor vet ju vad exakt vad det handlar om.

Så för att ni män ska förstå vad jag snackar om så kan ni ju försöka föreställa er att lägga fram snorreborren på en kall platta, för att sen se en maskin, med en motsvarande platta, sakta åka ned och trycka till utav bara helskotta. Och vi pratar TRYCKA TILL!

Men eftersom ni bara har EN drule så behöver ni bara stå ut med två tryck: en uppifrån och en från sidan.



Så efteråt känner man sig helt mörbultad. Men ändå tacksam för att man får göra det här.

På förkommen anledning;
Det är INTE mina boppar. Herregud, vad tror ni?! Jag har snygga boppar!
För övrigt var det FÖRRA onsdagen jag skulle ha varit där. Bra jobbat.

24 kommentarer:

Trillingmamman sa...

Men herregud, vad är det för foto? Vad föreställer det?
Synd-tycker om dej, aj det gör ont. Jag hade ont i en hel vecka efteråt!

Sus sa...

Jag är ju för UNG för det där ännu, Tant Mona.
Men du får ju leka med oss ungdomar ändå nästa fredag. För då ska jag vara frisk.

wettexvärlden sa...

Ja fy fan, det känns som om de ska sprängas! Kanske lättare om man har taxöron?

Mr Lee sa...

Skall inte du vara glad över att någon vill klämma lite på dem? ;)

Åsa sa...

Nej, det är inte lättare om man har "taxöron" för då är det svårt att lägga upp något på plattan. Istället får stå så nära kanten som möjligt så att maskinen skrapar av framsidan på väg ned för att få med det lilla man har...

Anonym sa...

jag var förra onsdagen... hatade det första gången - andra gången och denna gången.. går hellre till gyn. Vad sägs om en len mjuk men lite sugande pälspåse med kamera i som kan fota varje bröst bara en gång.. ellervarför inte två sugande påsar på en gång i päls... måste uppfinnas åh det snaraste. Det enda bra med eländet är när plattan släpper och man får brevet hem att man är ok

annan :o) - som flyttade sin tid 3 gånger innan

Gossipmom.se sa...

Aj, aj, aj... kan bara instämma det där tillhöra till en kategori som är allt annat en skön.

Jupp sa...

Håller med det som skrevs 11:04.

VAD är det.

Resten hållerjag inte med om.... för jag har aldrig gjort det. Hur gammal ska man vara? Mossgammal? Då får jag ett brev i lådan i morgn i sånt fall

Magica de Hex sa...

Vad i h-e är det på bilden? En j-igt kort arm?

Hosanna sa...

Själv ska jag till gyn nästa vecka och det är inget jag ser fram emot. Fast... mina yttepyttebröst kommer aldrig att gå in i en sådan maskin...

Katarina sa...

Och så kommer en med raka motsatsen av upplevelse. Jag har bara varit iväg en gång. Den sköterska som tog emot mig berättade att hon jobbat där 100 år...och att hon funderat när hon cyklade till och från jobbet. Så kom hon på att om man "säckar ihop" med kroppen, som när man cyklar och hänger ner med axlarna mot kroppen när armarna är på styret..hänger ni med..så gör det inte lika ont. Och faktiskt, det fungerar!!! Så alla tjejer, nästa gång tänk på att säcka ihop lite och inte sträcka på er..Kändes nästan inte alls!!! :-D

reneesfotoblogg sa...

Den där jävla apparaten kan ju bara vara konstruerad av en karl.
Sedan anser jag att pappografi ska ske med halvårsintervall. Inte av hälsoskäl men av rättviseskäl. Och vill karln inte lägga upp televinken på den kalla plasten (krympmånen kanske gör sig påmind) så kan han lägga huvudet istället. Spelar ingen roll, inget av dom här ju till de vitalare delarna.
mvh R

Anonym sa...

Det är väl inte en bild på dig i apparaten, eller??? Har nåt minne av att du beskrivit dina boppar som välmatade och tillfixade.

Anonym sa...

Första kommentarn, från anonym = "Har nåt minne av att du beskrivit dina boppar som välmatade och tillfixade." innebär det att du har opererat dig? Jag undrar av den anledningen att jag är 26 år och har inte varit på mammografi ännu (jag vet, jävla dumt och skita i kallelsen men det känns så jävla... "det händer inte mig" så jag har helt enkelt skitigt i det) Men hur som.. gör det ont med inlägg? Jag är själv opererad och är livrädd för att den där jävla apparaten ska ge mig "a flat tire" på kuppen och att det ska göra så förbannat ont!!??

Smultronblomman sa...

Gnäll inte!! Man kan mamografera män också! Jo då de kan få bröstcancer de också!! Trodde ni inte va? Klämmer hellre brön'a än får dödlig cancer. Tycker ni det gör ont?? Det är värre att dra ut tänder!!!

MonasUniversum sa...

Seezs: Det jag har gjort är att jag har hissat upp dem ett par våningar, ett bröstlyft med andra ord.

Men jag vet att det inte gör nån skillnad på inlägg eller inte, det gör lika jävla ont ändå! Men nåt flat tire lär du inte få!

Och jag tänker anamma Katarinas trick.

Och slå Sus på käften nästa fredag.

Zuzikins@hotmail.com sa...

Till Seeezs (udda stavning det där...) och för den som ev är nyfiken ändå:

Har klämt tuttar både före och efter "justeringsoperation" av desamma - ingen skillnad, tro mig! Gör fortfarande ont, även om jag misstänker att det gjorde MINDRE ont på mig, som hade ganska stora redan innan. Kan tänka mig att den som inte har så stora får mer problem eftersom huden är ganska spänd då...min hud var ju liksom redan uttöjd... Gjorde dessutom min första "mammo" redan för 25 år sen - DÅ hade jag inte så mycket att skryta med! En liten knöl i bröstet, provtagning med G R O V nål å sen...garanterat mycket bättre med lite större boppar, så det så!

Min sköterska uppskattade däremot att jag talade om innan att det fanns inlägg i dem. Tror inte det egentligen gör nån skillnad, men eftersom de förra bilderna ser annorlunda ut kanske det har betydelse.

Hursomhelst - låt inte den eventuella smärtan hindra er - better safe than sorry!!!

therese sa...

Det var ju inte så länge sen dom kom fram till att resultatet på bilderna blev detsamma utan att man mosade tuttarna utav helvete.

Finnpajsaren sa...

Det är ju inte som att det kittlar till där nere när man ser såna där bilder direkt...
Slarvig du är förresten. Hehe.

Emelie sa...

H e r r e d j ä v l a r vad hysteriskt ont det där ser ut att göra. Jag får vara "lycklig" över att jag än så länge är tillräckligt ung för att gå runt och oroa mig för första cellprovstagningen. Isch!

Karina sa...

Men hallå...vem´s "boppar" är snygga i den maskinen ? ;)

Du tyckte det bara kittla när jag gjorde det sist..haha
Konstig jag eller ?;)

Kram

Veronica sa...

Nej.. jag är 39 år vet inte hur det känns. När gör man mammografi???

cesa sa...

Hahahha ser ut som du fotat lilla snoppen där...

Anonym sa...

ok så här ligger det till, tyvärr, vilket jag fick mig till livs två onsdagar sen då det ju var dags för stora klämningen. Visst kan det vara bra att slappna av men det är inte det som gör den stora skillnaden. Om man ha en helvetes massa mjölkkörtlar i bopparna gör det ont. Om man har fett i dom vilka dom flesta får när dom närmar sig 50 så gör det mindre ont. Jag har en helvetes massa fett på kroppen men ta mig fan inte ett uns i tuttarna och dessa körtlar var inte till nån nytta för jag har adopterat. Pappografi absolut bara som re rättvise grej!!

annan - way to less fat in the boobs