torsdag 29 oktober 2009

Det här med lastbilar som kör i Alaska

På TV4 finns en serie som heter Ice Road Truckers. Man får följa ett gäng olika chaufförer som kör mycket tunga transporter i Alaska. På livsfarliga vägar över sjöar. Och man kan bara köra under två månader, sen spricker isen. Lägg också till en himla massa stormar där man inte kan se en meter framför sig, och laviner...och bergskedjor. Väry farligt alltså.

Varje gång det går så kan jag inte låta bli att titta.

Det finns inget som helst glamour i det, inga Louis Vuitton eller Schlossberglakan, ingen champagne, inga diamanter och briljanter.

Jag pratar hål i huvudet om detta program till alla tjejkompisar.

Have one guess om en enda av dem tittar.

Mitt senaste tjatoffer var Linda-dåren på Innan du fanns. Men hon påstod att hon hellre tillbringade kvällen med Språka på Serbokroatiska.

Alltså. Är det JAG som är störd här?

42 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har sett det ett par gånger. Kan inte påstå att jag tycker att programmet är bra, men på något konstigt vis så fastnar man...

Helt galna är dom enligt mig iallafall!

/Ny kommenterare.

Miss Tree sa...

Det är INTE du som är störd! ;) Jag kan förresten tipsa om att the Deadliest Catch är ännu vassare i samma genre!

Gafflan sa...

Nej, Mona du är inte störd! Jag har sett det men har ett annat favvoprogram med andra "matchomän"
...Dödlig Fångst. Krabbfiskare i Berings Hav. Jag är nog också störd för jag har fasen sett vartenda jävla program!

Gafflan sa...

Miss Tree hade också sett det så vi kan ju vara störda tillsammans!

Kristin sa...

Deadliest catch är beroendeframkallande. Alaskatokarna låter som det är något liknande, så kan tänka mig att jag skulle bli lika fast av det. :P

Gabriella sa...

Haha, jag är också störd i så fall. Jag går i gång på raketuppskjutnigar och countdowns:
"T minus fifteen seconds and counting ... ingnition sequence starts ... all engines running ... we have a lift off!*

Och jag dog av excitement! :-)

Gabriella sa...

Och jag skulle LÄTT åka med i en raket om nån bad mig. Minns inte Challenger, nejdå ... lalalalala.

Wayne sa...

Ni är båda dumma i huvet, du och lindafanskapet.

Ting sa...

Jag kollar också.
Fast jag borde somna kl nio.
Sjuuukt fascinerande!

Dubbelörn sa...

Näää inte störd det minsta! Här finns en till som gärna tittar på dessa galningar. Och jag är inte det minsta störd! :D

Anders Jacobsson sa...

Ja, du är störd. GRATTIS o välkommen till min värld!

Åsa sa...

Tyvärr får jag väl säga att jag också kan fastna i det. Inte så att jag sitter och väntar, men om det börjar kollar jag nog.
Min andra mörka hemlighet är väl kanske att jag alltid kollade på en väldigt arg pappa och hans söner, när dom byggde motorcyklar...
Kollar också deadliest catch, uj vad spännande det är!

Malin J sa...

Älskar Ice road. Vilka galningar! Deadliest Catch har jag bara sett ett par ggr men det verkar vara samma typ av helgalningar där med. Titta på du, du är inte ensam. :P

Anonym sa...

Det var det sista programmet jag såg innan jag la mig igår. Brukar även se på Dísco-very ;) om Ice truckers i Kanada.

Jenny sa...

Jag kollar oxå.. igår var det. No shit där... 32 minus och bilhe....et skiter sig och man ska ut..

Facinerande -i like!

Så är du märklig.. så är jag oxå med i den sälla skaran.

Trevlig helg!

monica tycker du ska kika över till mig ? sa...

? har du blivit galenpå riktigt? vad ser maken på GLAMOUR eller?

Anonym sa...

Men herregud, menar ni att jag inte är ensam om att knarka främst Deadliest catch men även Ice road truckers?! Kan vi bilda någon typ av förening kanske?

Anki sa...

Här är en till som gärna tittar på programmet + även Dedliest Catch. Liksom Åsa kollade jag också på American Chopper. Me like!!!

Anonym sa...

Deadliest Catch/Dödlig fångst (heja Time Bandit!), Ice Road Truckers, Doctor G, dysfunktionell mc-familj - give it to me, baby!

MonasUniversum sa...

Och herrejävlar så många nya kompisar jag har! Trodde fan jag var ensam.

Men de här krabbfiskarna har jag också hört talas om, men missat. Måste kolla!

Och ni nya här; varmt välkomna!

Anonym sa...

Haha, skrattar högt här - krabbfångarna och isgalningarna är ett måste även hos mig! Sen har vi ju den där dåren på Discovery som kör "överlevnadsprogrammet", han som kastar sig ut för stup, äter snorgröna iglar och sover på en trädgren; honom tittar jag också på... :-) /NinaPX (också störd!)

Annica sa...

Vi verkar vara rätt många Ice road truckers och Deadliest Catch fans här. Undrar hur många av oss som har män som inte hugger upp en vak i isen och sedan brottar ner en grizzlybjörn som vill fiska i samma hål...

Skulle vilja göra en enkät hur många kvinnor i finförorter som har samma böjelser

Anonym sa...

Ha ha! Jag tittar också!

/Anne-Sophie

Sus sa...

Men SÅG du när bruden krängde på snökedjor i minus 32 jävla grader! Fy fan asså!!

Öh..nä..jag kollar inte.

Catten sa...

Jupp, och jag är EXAKT lika störd! Och skäms inte ett dugg för det......

LykkeLive sa...

vaddå ?! Det är ju en dokumentär ;-p
fastnar vid det ja, o kul o se en tjej oxå !

Sally sa...

Mannen min jobbar på Scania och kvalitetstestar dessa lastbilar på hemmaplan, i det här fallet Södertälje.. Jag lovar, hur jag är försöker kommer jag inte ifrån dessa program. och när de inte visas på tv då pratas det om det med kompisar eller andra som inte hinner stoppa honom. Tack och lov så har han slutat försöka "frälsa" mig om deras (lastbilarnas) förträfflighet ;-) Det berömda dövörat slår till allt som oftast hos mig nuförtiden.. ;-)

//Sally

Mimmi sa...

Nädå!
Jag brukar se både Iceroad Truckers och Deadliest Catch. Perfekt att slötitta på i sängen. Man ligger och har det varmt och gott och tittar på galningarna som håller på att frysa ihjäl.
Ungefär som att se Biggest Looser eller Du är vad du äter med godisskålen under hakan, har hänt det också.

karibien sa...

Men herregud vad är det med er som kollar på galningar i extrema situationer? Jag förstår helt ärligt inte vad som lockar. Jag har kollat på både krabbgalningar och alaskagalningar. Jag förstår faktiskt inte.

Extreme survival eller Survivorman visar åtminstone en galning som riskerar livet i ny miljö varje gång och visar nya trix för att få nåt sorts ätligt i sig.

Men folk som ger sig ut i samma frusna ishelvete eller böljande havhelvete dag efter dag, natt efter natt... jag begriper det inte. Inte varför de gör det - med kamerateam eller utan - och inte varför ni kollar.

Snälla nån, förklara grejen

Lisa sa...

Deadliest Catch/Dödlig fångst och Ice Road Truckers måste man bara se. Sambon fattar inte vad det är som lockar men.. ja... I like

Anonym sa...

Jäklar vad jag gillar din blogg! =)
Otroligt humoristiskt och rappt! Man blir glad länge!
Tack för att du finns!

Pia sa...

Nope, jag tittar oxå.. Det är så människan mot naturen!! Fascinerande helt enkelt! :o)
PS. Hoppas de har jävligt bra risktillägg!

Anna sa...

Nej, det är inte bara du. Jag kollar oxå mellan varven. Tänk om man kunde ha en sån där lastbil?? Jag är en sucker på stora lastbilar, gärna med många lampor... Men så är jag gift med en lastbilschaufför oxå... :-)

Ida sa...

Båda programen är ju helt underbart bra..

MonasUniversum sa...

Anonym: tack, men du, om det inte vore för er som läser så skulle jag inte ha någon blogg. Faktiskt. Så nöjet är helt på min sida!

tizzie sa...

Härligt Mona!
Äntligen en till som förstår att uppskatta detta djupa (!) program=). Sitter som klistrad varje gång!!

Annett sa...

Ja vad är det med sådana här program?? Kan inte på rak arm säga när det går eller på vilken kanal - men ibland är det på tv:n när jag har somnat i soffan och vaknar några timmar senare... (Way after my bed time om man säger så..) Går upp och tvättar av sminket/borstar tänderna och ska sen gå och lägga mig. Tar fjärren för att stänga av tv:n. Sätter mig i soffan. (Dumt.) Sitter kvasr. (Dummare.) Kan inte stänga av. (Idiot, du ska upp kl 6.15.) Jaha, vilken kanal går Deadliest catch på?? :-D

Ulrika sa...

Tack! Skönt att höra att vi alltå är fler som tttar. Det GÅR helt enkelt inte att låta bli att titta!

Karina sa...

Välkommen i gänget. Vi följer också det ...heheh

Kram

Tinnar och torn sa...

Jag blir förbannad så fort jag ser skiten. Hur i hela h-vete kan man göra en programserie som enbart går ut på att berätta samma amerikanska "ojojojsåhimlafarligtkollanuvadsomhänderförförstajävlagångenivärldshistorien" DRAVEL....
Jag sägar bara, GE FAN I ATT ÅKA OM DET ÄR SÅ JÄKLA FARLIGT!!!

Ja, så om du frågar mig borde du söka för det där. Kram P.

Små Vita Ting sa...

Det är bara så braaaa. Slälv skulle inte ens vilda hästar kunna få ut mig på en is, i en tung långtradare dessutom, nä nä
Kram Mona

Anonym sa...

:) Tror jag satt för minst 5:e gången o stirrade på detta och tänkte "men så kör igenom någon gång då men den där stora megatanken du har som rullar fram o tillbaks på släpet". Fastnade i den där dramaturgin. Ville ju se någon i profil som gick under isen ned på bottnen till slut. Ja krabbfiskarna.....det är yehiiiaaah o high five all night long. Alltid så slitna trucks i Nordamerika på nåt vis. Det är skägg o "läst tääjm he went däåwnn widd 45 000 pounds..." yeah...thats life /Kenny