onsdag 14 april 2010

Om nymodigheter

Jag har köpt en ny mobiltelefon.

Den är verkligen jättebra. På riktigt.

Och hade jag bara lite fler högskolepoäng, så skulle jag kanske förstå mig på den också.

I två timmar jag jag t ex försökt förstå hur man mms:ar. Så att jag kan dra igång mobilbloggandet.

Kan man inte bara lämna in den någonstans, och så fixar nån annan till allt? Måste man fatta allt själv liksom...

Jag vill ju för f*n bara ha en bra telefon att blogga med.  Och kanske ringa lite med också.

(Och så har man en Hacke Hackspett som sitter och tjatar om att jag minsann skulle ha köpt en iPhone. Att loppet är kört för mig nu. Att jag aldrig kommer få en. Så nu MÅSTE jag fatta hur den här fungerar. Bara för att visa att jag valde rätt.)

22 kommentarer:

Sus sa...

Asså.
Vi med ajj fån laddar ju bara hem en app.
Då bloggar man på samma sätt som från datorn.
Men nu har ju du kopian.
Så vad vet jag.

(jag fattar egentligen inte skillnaden men jag måste hålla masken)

Helena m. 4 sa...

Ha ha ha - ett inte helt oväntat inlägg från frun ;-)
Du får nog helt enkelt bita ihop och plugga lite igen, det är säkert riktigt enkelt ska du se.

\majja sa...

Men du, sluta blogga via MMS! Mycket enklare att ladda ned ett program som heter Blogaway i telefonens "Butiken". Jag har en HTC Hero så vi bör ha samma grejer.
Jag är Skiiiitnöjd med min telefon, min fru avskyr den, för jag umgås mer med den än med henne, påstår hon. Jag som bara läser lite bloggar ibland, vad spelar det för roll!??

;-)

MonasUniversum sa...

Sus: tyst nu kärring. Jag ska fan fixa det här. Om det så tar mig ett år.

Helena: Nä, INGEN är förvånad. Fy fan vilket pucko jag är.

Majja: Herregud så jag älskar dig. Tack. Ska genast gå in där.

Mr Lee sa...

Verkar bli bra det här...

Mimmi sa...

Fråga Talibanen om hjälp, hon fixar det säkert åt dig!

MonasUniversum sa...

Mr Lee och Mimmi: rumpnissar! Vänta ni bara!

Majja: Sen då? Jag har laddat ned det nu, men när jag går in och trycker på ikonerna så kommer det upp en text: No account configured.

Singelmamman sa...

Jag har en HTC Diamond och jag tror att du ska ha en symbol för mess som ser ut som en pratbubbla. Det är messfunktionen. Men din mobil är ju nyare än min...

Malin sa...

http://www.androidbloggen.se/

Husband-shut-up-länk

Läs och lär.

Lena sa...

Kan inte vänta ett år, fixa det snart snälla Du! Du kan greja det, var envis bara som du är!
Annars blir din underbara tröstande blogg lidande, och det klarar inte jag!
Ska du sälja din Aino?

epsilon sa...

Den som kan göra en mobil användarvänlig och skriva begriplig och kortfattad manual borde få nobelpris. Jag vill inte veta hur det funkar,bara kunna använda och där kör det alltid ihop sig mellan mig och maken/ingenjören när han kör långa föreläsningen.
Så jag förstår dig verkligen - ett rent h-vete

Susanne sa...

men Mona gå tillbaka där du köpte den o spela blond. Så är det tvungna o hjälpa dig kan jag tycka. Så gjorde min mamma (hon ör iofs 73) när hon köpte dator o upptog en stackars försäljares tid i 2 timmar genom att flasha med sin mobil o visa bilder på min dotter (som han tydligen kände o tyckte var snygg) vem hjälper inte en mormor med ett snyggt barnbarn. med tanke på dig o tonåringen kan väl du använda henne som lockbete??

Ebba G sa...

Hm. Man köper telefonen och kopplar ihop den med datorn och vips funkar allt.
om man har en Iphone alltså. Och en Mac.

Anonym sa...

Funderar på en likadan om Jo ger OK.
Säg till när du kan den :-) / LiSe

Madde sa...

Få igång mailen på telefonen och så mailar du uppdateringar till bloggen (om du har ett surf abonemang vill säga, annars blir det rätt dyrt)

Sus sa...

Tadadadamtadam...Hu gåre?
Få vi nå mobilinlägg?

Kamilla sa...

Hmmm,
jag bloggar via mail från telefonen,,,,,men tydligen finns det många sätt, ha ha.

MMS funktioner brukar man väl kunna skicka efter, direkt till telefonen!

Lycka till!

Eva sa...

Men alltså.
Jag fattar inte.
På riktigt.

Om det nu verkligen är så att du ska ha en telefon bara till att skicka MMS till bloggen och till att ringa med och dessutom har lite svårt med tekniken varför i alla fridens dagar köper du värsting varianter hela tiden?
Varför köper du inte en enklare "vanlig" mobil med kamera som är lätt att förstå?

\majja sa...

Mona, du måste lägga till ditt konto i programmet. (Skitbra om man har fler bloggar dessutom, men vem orkar ha det?)

Gå till Accounts och tryck på (troligtvis) MENU-knappen på din telefon. Då får du upp "Add Account".
Sen fyller du i alla dina uppgifter för den här bloggen.

Voilá, nu kan du göra inlägg!

Om du fotar och vill lägga till det i bloggen är det också enkelt.
Fota, tryck på "Share" (den som ser ut som två pilar till höger och vänster förutsatt att det ser ut som i min Hero) och när du tryckt på den får du upp alternativet att dela ut bilden på olika sätt, t ex Facebook eller Blogaway.

Tryck på BA och då läggs bilden automatiskt till ett inlägg, sen kan du skriva vad du vill.
Tryck sen på MENU och "Publish" så publiceras ditt inlägg på bloggen.

För mig funkar det JÄTTEbra, men jag har suttit och grejat en massa för att fatta hur det funkar. Hoppas du också får det. Säg till annars!

Christina sa...

Ladda ner alla appar du kan i "butiken". Om du har köpt en hero så är alla appar gratis just nu. Och lyssna på majja. Med en sån där telefon måste du tänka om helt. Glöm allt och tänk enklare. Mindre liksom. Det är därför J gillar in iPhone så mkt. Han behöver inte tänka.

MonasUniversum sa...

Majja: Tack, men nu måste jag bara fråga: jag har ju blogger. När jag gör som du säger så kommer det upp: Blogaway Login, Account name: och Blogger Username. Jag är blond. Så jag lade in mina bloggeruppgifter. Och försöker blogga. Skriver ett inlägg med rubrik, men sen då? Var trycker jag? Finns ingen Send-knapp...

Fyfan så korkad jag är.

\majja sa...

När du går till Accounts, får du upp "Monas universum" som en post då, eller är det tomt där?

..men jag antar att eftersom du kan skriva ett inlägg så har du gjort helt rätt när du konfigurerat kontouppgifterna. Annars kommer man nog inte ens åt att göra ett inlägg...om jag inte minns fel.

Jag har ju också Blogger och det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle göra, men sen var det ju inte så svårt i alla fall.

När du har skrivit ett inlägg trycker du bara på knappen som heter MENU på din telefon, då ska du bl a få upp ett alternativ som heter "Publish". Det finns även Drafts och Add Image/Video och Link.
Du kan alltså lägga in även sånt.

...du är ju dessutom ingen fegis, så att testa testa är nog inget som skrämmer dig. :) Det kan ju inte bli mer än fel.

...och självklart är inte SMS svårt alls. Du har en ikon som heter Meddelande på startsidan, eller hur? Gå bara in där och "Skriv meddelande". Piece of cake.

Jag vet inte om du blev mkt klokare på det här, men jag tror jag förklarade rätt.

Om det är så att du INTE fick in kontot alls i BA, säg till så försöker jag förklara bättre.