fredag 16 april 2010

Just det. Om bankomater

Kom just ihåg en sak som hände för 100 år sen. Eller bortåt 20 i alla fall. Jag hämtar som sagt sällan ut pengar från bankomater. På den tiden fanns det två typer av bankomater; den vanliga, som finns idag, och en som kallades för Minuten (har jag för mig). Just den tillhörde oss som var kunder på Swedbank.

Anyway. På vanliga blå bankomater så kunde man bara hämta ut 2000 i taget. På Minuten kunde man hämta ut mer. Bra så.

Jag hade något problem med mitt ena öga och gick omkring med en sån där svart lapp, så jag såg inte så bra. Drar iväg till bankomaten och ställer mig i den långa kön. Bankomaten sitter på utsidan av banken. Solen skiner. Mycket. Det står 3-4 st personer efter mig.

Min tur. Plonka fram 5000 kr, som var rätt mycket på den tiden. Oj vad solen skiner. Rakt in på displayen. Ser dåligt. Hmm, kortet spottas ut. Konstigt. Nåt är fel. Går därifrån, in till banken för att ta ut pengarna manuellt. Jag nämner nåt om att det var nåt fel på bankomaten. Näe, säger hon. Det står här att du nyss tagit ut pengar.

Eftersom jag inte är van att ta ut stålar så tror jag det är något fel när kortet kommer ut först. Så jag ser inte att pengarna kommer strax efter. Det gör däremot personen som är efter mig. Som behåller dom.

Och eftersom bankomaten satt UTANFÖR banken, så svor de sig fria från ansvar och ville inte ge mig några uppgifter på vem som tagit ut pengar efter mig. Det dom kunde bekräfta var att 1 minut efter mitt uttag så gjordes ett annat.

Jag var gift med en annan man då. Som också hade ett jäkla humör. Om jag minns rätt så pratade han inte med mig på två dagar.

Sånt här händer alltid mig. Aldrig andra.

10 kommentarer:

Frida sa...

Tvi för folk!!!

AnnaK sa...

Johodå, det har hänt mig också. Fast bara 2000. Men jag levde på studielån då, apmycket pengar. Jag grät i 2 dagar. Grämer mig gör jag fortfarande, 5 år senare.

g sa...

Drabbade kanske ingen fattig????

Monika sa...

Haha, jag skulle ha läst det här inlägget innan det förra om bankomater - för nu blev "pankomat" om möjligt ÄNNU mer klockrent!

Agneta sa...

Jo, min syster gjorde samma sak, för bara en månad sen! I och för sig inte lika mycket pengar, men ändå retsamt för henne att någon annan fick de hundralapparna som hon gick ifrån.

Själv jagade jag ett utspottat kvitto som sedan visade sig tillhöra personen som tagit ut pengar före mig. Efter ca 50 m jakt insåg jag att jag lämnat kvar mitt kort i bankomaten...! Smart värre... (det satt kvar, tack och lov. Det gjorde även mitt kvitto...)

Anonym sa...

Inte för att vara elak men inte kan väl bankpersonalen hållas ansvariga för att du inte kan ta ut pengar i en automat? Det låter lite konstigt eligt mig!

MonasUniversum sa...

Anonym: du missförstod: jag ville ha uppgift om vad personen hette som tog ut pengar efter mig. Det var ju han/hon som stal mina pengar. Bankpersonalen kunde se detta i datorn, men vägrade lämna ut det just pga att maskinen satt utanför!

Smaka sa...

Hu, vilken mardröm! Men den personen som tog ut pengar efter dig behöver ju inte vara den som tog pengarna. Den som stod på tur i kön tog troligen bara dina pengar & gick utan att använda sitt eget bankomatkort. Nu behövde ju han/hon inte slösa med sin egen kosing.
Så i detta fallet tycker jag faktiskt banken gjorde rätt som inte gav namnet på den som tog ut pengar efter dig. Den personen var förmodligen oskyldig. Däremot så har dom väl övervakningskameror vid alla bankomater?

MonasUniversum sa...

Smaka: mindre troligt men möjligt. Nej, inga kameror. 20 år sen....

Anonym sa...

Det har faktiskt hänt mig också...dock bara 500 kr men det sved. Speciellt som banken inte trodde mig utan trodde att jag hittade på en övarhistoria. /S