lördag 17 april 2010

När Sverige sover

Medan ni ligger och trynar i era lopplådor så har jag varit vaken sedan 04.45. Det kanske hade varit okey på en onsdag, men det känns sådär en lördagmorgon.

Så det var bara att kliva upp, duscha, gå ned och starta det vanliga plocket. Fram med datorn. Nämen hoppsan, äntligen får jag mail från en tomte i Indien som jag har jagat hela veckan.

Jag och en branschkollega tänkte att vi skulle dra iväg till Indien nu om några veckor. Importera snygga sjalar. Men när jag äntligen hittade en leverantör, så visade det sig att fabriken ligger långt in i Indiens urskog, vägg i vägg med Bangladesh. Och just nu är det 45 grader varmt där. Plus det faktum att inget flyg går till den staden, utan man får ta sig fram på annat sätt. Förmodligen på åsna. Det får vänta ett tag känner jag.

Så jag sladdar in på deras hemsida och tillbringar en timme med att välja ut femtioelva samples, som jag mailar vidare till kontaktmannen. Jag har aldrig handlat med Indien förr, så jag har noll koll på hur deras mentalitet är. Nån som vet och kan ge mig tips?

Strax ska jag iväg och käka frukost med Tara-Christina. När man har noll tid över för vänner i veckorna, så får man köra frukostmöte.

Ikväll har vi vänner över på middag. Jag kommer att somna med huvudet i efterätten.

16 kommentarer:

Ullebulle sa...

En vännina till mig bor i indien och låt mig säga så här, för att få igång deras internet tog det 4 (!) månader, så e det lite si så där men deras mentalitet, "jag gör lite nu, lite sen o kanske inte klart"
"kommer när jag kommer"
"ringer tillbaka om 20 min kan lika gärna vara 20 timmer eller 20 dagar, alternativt kanske inte alls..."

Hon kallar det kort o gott för skräp indien...:)

MonasUniversum sa...

Hmm, det låter ju inte så kul. Vi åker nog dit, men inte just nu känner jag. Kontaktmannen berättade att en svensk kvinna var där i förra veckan för att köpa typ, hon syr upp kuddar. Alltså måste man ju kunna ta sig dit på nåt sätt.

Om en fegis sa...

Jag har haft mest kontakt med indier i Thailand och där är de för att uttrycka det milt en "pain in the ass", skitjobbiga och bör undvikas så mycket som möjligt pushiga och jävligt jobbiga.
Men det är där det och behöver inte betyda att de är så på andra ställen (plus att de naturligtvis är individer som inte bör dras över en kam även om det för det mesta stämmer i Thailand)

Markattan sa...

Markattan har varit i Indien! Nästan expert alltså...

Om man inte stressar och inser att det inte är som hemma och kan tänka sig att stå ut med ett långsammare tempo så. Det går att ta sig med tåg och buss nästan vart som helst. Glöm inte myggmedel i mängder samt solfjäder att svalka sig med under resorna.

Markattan

Ullebulle sa...

Dom har ju snygga tyger i vart fall :) Och en jävligt läker dansstil!

Ullebulle sa...

läcker...

Monica sa...

*harkel* jag är också uppe tidigt på morgonen *barasaattduvet* KOMPIS

Eva-Lotta sa...

Jag har bekanta som importerat inredning och lite allt möjligt.Var inte så säker att din order blir den du trott.De provex du fått kommer med all säkerhet vara snyggare och av bättre kvalite än de du beställer sen.Du blir fly förbannad och ringer ner och skäller och dom säger -No problem,vi byter...du blir för stunden nöjd,men sen när dom NYA varorna kommer är det exakt samma skit du fick innan.Vad gjorde mina vänner?Dom bytte land och började handla med Kina i stället.Men som sagt...man kan inte dra alla över en kam...(men nästan:)

Anonym sa...

Har själv bott i Pakistan i 3,5 år, och de är ungefär lika som indierna, alltså som föregående kommentatorer skrivit.
Vad ni tydligen inte hört talas om (apropå inlägget ovan här) är deras ständiga kommentar när man får "fel" sak; "SAME, SAME, BUT DIFFERENT". De tycker inte att det är så allvarligt :-) Denna replik levereras med ett stort leende.

/Liz i Lux

Singelmamman sa...

Indier är alltid, nästan, vänliga, men tider och sånt är inte så viktiga. Vet inte hur det är att göra affärer med dem, men misstänker att det är ett litet lotteri. Jag reste runt i Indien i en månad på 90-talet. Och de vi bodde hos (ett familjehotell) i Dehli hade gått på Oxford och pappan i familjen såg ut som en äldre variant av Magnus Uggla i dyra engelska kostymer. Även de tyckte att tid var oproblematiskt, det vill säga, säger de kl 14 kan det lika gärna bli 15, 16 eller nästa dag. Det är ju bara tid. Men låt dig inte nedslås, åk absolut dit och kolla. Värt varenda minut, men det är verkligen inte som hemma.

Anonym sa...

Mmm..men nu kör ju gärna kineserna också med "same, same but different" -varianten så att handla med dem innebär inte med automatik att det blir bättre.. Men får du lust att komma hit och shoppa någon gång så hör gärna av dig! Här finns mycket roligt! =) / Lotta i Shanghai

MonasUniversum sa...

Det är ju tur att jag har en blogg med bra läsare. Som har koll. Ska bli väldigt intressant och se vad det blir av det här.

Och Lotta: jag var på väg till Shanghai nu i april, men vi fick inte ihop logistiken här hemma. Men nån gång ska jag dit!

Birgitta sa...

For att handla i Kina, sa aker du till Guangzhou el. Kanton som jag tror ni fortfarande sager i Sverige. Ca 18 mil norr om Hong Kong. Alla saker som vi alla koper fran Kina kommer darifran och fran Shenzhen som ligger i narheten.
Fran och med nu till okt. ar det skithet. Det ar ju jamt massor pa dom stallena. Google och lycka till!

MonasUniversum sa...

Birgitta: det var just bl a till Guangzhou jag skulle! Mässan öppnar den 22:a april och jag är skitsur för att jag inte kunde åka.

Annelie sa...

Jag har inte varit i Indien men i Bangladesh och jag tyckte det var väldigt trevliga människor där! :-)

Anonym sa...

Indien är "jobbigt" att resa i, eftersom de fortfarande inte riktigt gillar västerlänningar. Ha heltäckande kläder. Kvinnor som reser ensamma oavsett vigselringar, är lovligt byte så länge de inte har barn med sig för då är de mödrar och heliga. Affärsmän är hala som ålar och sätter en ära i att i princip kunna hypnotisera dig att göra en deal som är bra för dem och inte för dig... Jag har hört historier om folk som fastnat framför gatuförsäljare i timmar i masshypnos. Var försiktig, är nog budskapet egentligen.