onsdag 21 april 2010

Årets för tidiga blomsternolla

Jag köpte ju en massa trädgårdsblommor härom dagen. Eftersom jag inte kan ett smack om blomsorter så går jag bara på färger. När jag kom hem så ställde jag alla blommor på altanen. I väntan på omplantering.

Kommer ut måndag morgon och upptäcker att det varit frost. Vad tycker växter om frost? Inte mycket, så hälften hade dött knall och fall.

Åker till jobbet och beklagar mig för den äldre arbetskamraten. Som upplyser mig om att det inte är förrän i juni som man kan vara säker på att det inte är frostnätter.

Efter jobbet planterade jag alla blommorna i ett gäng utomhuskrukor. Som jag sen fick bära in och ställa på vardagsrumsgolvet. Och som då tydligen ska stå där till juni.

Alltså. Är det meningen att man ska veta sånt här skit, eller vadå?

17 kommentarer:

Mamman sa...

Japp! Det tillhör allmänbildningen... ;-)

Men om du vill slippa att släpa krukorna ut och in varje dag till den 10 juni då järnnätterna anses bortgjorda så kan du köpa fiberduk och täcka krukorna med...

Unknown sa...

Du fixar min dag Mona;) tack för att du finns o delar med dig.

Du kan även ta gamla lakan eller annat tyg o täcka med..

kram

Anonym sa...

Penseer tål ner till några minusgrader 4 ca så ingen fara ställ krukorna intill husväggen.

Cecilia N sa...

Det är ju det som är så bra med penséer! (Men det märkte du väl? Att det var de som klarade sig.)

Det, och att resten kolar av av minusgrader är allmänbildning. Sen att järnätterna kommer i början på juni, det fick jag lära mig i Västerbotten, men att det skulle vara samma schema på det i Stockholm förvånar mig.

Jupp sa...

Ja, sånt ska man veta. *hahaha*

Och att det ska dras med krukorna fram och tillbaka, fram och tillbaka tills du inte orkar mer. Gud vilka muskler du kommer få! :-)

nattvinge sa...

Penséer, påskliljor och pärlhyacint än några som faktiskt tål frost. Ranunkel fixar 0-15 grader så den är det lite tidigt för kanske (men den är väldigt fin). När det blir lite varmare byter man upp sig till lite mer senblommande växter :-D Åh jag älskar blommor! Går igång lite på att snart snart snart kunna börja planera lite i trädgården...

/Den glada amatören

Om en fegis sa...

En hink över planten räcker för att de ska klara sig, och sen kan man ju härda planten. här uppe där jag bor (Jämtland) brukar de redan vara härdade när man köper dem.

Bibban sa...

Har ingen aning om sånt, så jag tror inte det hör till allmänbildningen, vill inte tro det i alla fall;)) men nu har du ju fint i vardagsrummet ju
Kram

Jesse-Paloma sa...

hahaha

jag blir glad nu, jag är precis likadan. Jag hatar blommor. Eller hatar är väl ett stort ord för det men jag är totalt ointresserad och i mitt hem finns bara garderobsblommor och tjockbladade gröna saker som jag inte vet namnet på men dom är enkla att sköta.

har tidigare kört på plats, så ointresserad Är jag!

Så.. blommor till trädgård = IQ fiskpinne!

Jesse-Paloma sa...

ps.. jag HAR en trädgård men lite rosbuskar osv.. men.. ska icke ha kvar, ska bli hel gräsmatta med krukor lite här och där med lättskötta färgade blomster som min mamma har fått i uppgift att köpa åt mig för ja, jag vet inte ett jota!!

Jag är den i familjen som inte fick gröna fingrar. Mamma, mormor, morfar, kusiner och svägerska HAR..

Jag fick skiten ;)

jennie sa...

:/ Jag anade faktiskt lite oråd jag jag läste att du hade köpt dem och ställt dem på altangolvet, men gissade att du hade en sån inglasad så att blommorna skulle klara sig. Nåja man lär sig av misstag, nästa gång väntar du kanske tills det börjar växa saker på riktigt i naturen innan du börjar planera trädgård! Alternativt får du plantera lökar och frön istället för färdiga blommor ;)

Josephine sa...

Sa jag inte att det skulle snöa?! :D

Agneta sa...

Åh vad skönt!!! Inte bara jag som inte kan alla grejer som vuxna förväntas kunna!
Tack!

Sus sa...

Du är så söt.
Men okunnig.
På vissa saker.

Men jag älskar dig i alla fall.

Madlar sa...

Låt blommorna stå kvar men släng över ett gammalt lakan på kvällen då brukar de klara sig om frosten kommer o nyper i bladen.

en annan sa...

Jamen skojaru! Vi gjorde PRECIS SAMMA sak... *suck* En par stackare utplanterade, det får bära eller brista. :-]

Z sa...

Japp!