fredag 5 september 2008

Nu vet jag

Efter ett antal timmar på akuten så har det nu konstaterats vad det är jag lider av.

Och när jag fick höra det så var min första kommentar: "Åhh, vad skönt att det inte var kristallsjukan!"

Tills jag fick fullständigt klart för mig vad denna sjukdom innebär.

Jag har något så fint som "Menieres sjukdom".

Kronisk - låter ju väldigt kul

Livslång - ja, varför skulle jag klara mig undan?!

Ofta kopplas till psykisk stress - what a suprise

Man får nedsatt hörsel - grejtans, kan i och för sig behövas när chefen gastar.

Yrselattackerna beror på att impulserna från det sjuka balansorganet plötsligt ökar eller minskar. Mekanismerna kan liknas vid en motorbåt med dubbla propellrar. Så länge bägge propellrar (de bägge balansorganen) går lika snabbt har båten en rak kurs. Men om den ena propellern (det sjuka balansorganet) plötsligt ökar eller minskar varvtalet (förändrar sin signalering av balanssignaler till hjärnan) får båten slagsida och går i cirklar. Avdriften från den raka kursen (yrsel- och balanssymtomen) kan vara mer eller mindre uttalad beroende på hur stor varvtalsförändringen på den trasiga sidan är. Enstaka patienter kan i framskridet sjukdomsskede drabbas av så kallade droppattacker. En sådan attack innebär att man plötsligt kan tappa balansen och handlöst falla omkull. Orsaken är en plötslig och snabbt övergående "kortslutning" i det sjuka balansorganet. Kortslutningen påverkar hållningsmuskulaturen i samma kroppshalva till att bli helt avslappnad under någon sekund. Man blir inte medvetslös och är snabbt återställd men omtumlad efter en sådan attack.

Så jag önskar starkt att det var den där jävla kristallsjukan jag hade.

Fast.

Man behöver ju inte ha perfekt hörsel för att kunna blogga.

24 kommentarer:

Monica sa...

va???? ska du ha det så hela livet ?
har du haft detta länga utan att tänka över det eller vad? eller bara får man det så där ? när man stressar !
fattar maken nu då???
hmmmm tycker inte om att du mår så där och ska leva med detta ;(

får du medusin som får dig att må bättre fortare ? eller ska du bara ligga ner??
Kram..

Anonym sa...

Oj, så tråkigt!! Hoppas att attackerna iallafall ger med sig lite snart så du mår bättre. Många tankar, m

Monica sa...

du har säkert hittat allt dtta själv,men endå!

Undvik salt mat står det på vård guiden !


Många patienter har lindriga besvär och behöver ingen behandling. För dem räcker det ofta att få en diagnos och slippa oron över yrseln.

Illamåendet vid akuta yrselanfall kan lindras med hjälp av stolpiller. De flesta brukar föredra att sova sig igenom attackerna.

Om besvären är stora inleds behandlingen ofta med vätskedrivande medel för att minska mängden vätska i innerörat.

Om inte det hjälper finns flera andra behandlingar. För att diskutera en mer avancerad behandling har man oftast kontakt med en öron- eller hörselläkare.

Att känna yrsel och förlora kontrollen över balansen gör att de flesta känner oro och ångest. Läkare och annan personal på vårdcentralen kan ge dig stöd för att du ska kunna minska din oro. En sjukgymnast kan hjälpa till att träna dina balansfunktioner. Det är ofta ett bra sätt att återfå förtroendet för den balansförmåga man faktiskt har.

MonasUniversum sa...

Ja, hela livet. Nä, det dyker upp på människor mellan 40-60 år. Ja, jag hoppas han fattar. Ja, jag har fått härliga stolpiller som effektivt tar bort illamåendet. Jag ska äta lite/inget salt, för det binder vätska och det har nåt med trycket i örat att göra. Jag ska inte utsättas för stress (yeah, right)MOTIONERA, äta och sova rätt...bla bla bla..

Tack Bigsisblog!

MonasUniversum sa...

Monica: vad snabb du var. Jag var också inne där men netdoctor, eller vad sajten heter, var bättre!

MonasUniversum sa...

Och jag har givetvis inte den lindriga varianten.

Monica sa...

;( din stakkare !
ledsen för din skuld!
KRAMAR!!

Isabelle sa...

Har tänkt på dig hela kvällen.
Var orolig att det var något riktigt allvarligt. Det var det ju i och för sig men du kommer att fixa det här. Med mycket träning så kommer du lära dig att ta hand om dig på rätt sätt och framför allt prioritera dig själv mera. DU är den viktigaste personen i ditt liv vet du :)

Stora styrkekramar!

tanja sa...

Förskräckligt att det du drabbats av är kroniskt men kanske ändå en lättnad att få en diagnos

Anonym sa...

När jag läste ditt inlägg led jag med dig. Det fick mig att tänka på en vän till mig som ätit tabletter mot Menieres sjukdom. Jag ringde honom och han berättade att han åt Betaferc 2 tabletter 3 gånger dagligen. Han berättade att de hjälpte honom mycket mot yrseln. Det enda negativa var att de enligt honom var " svindyra". Må gott och jag hoppas att yrseln ger med sig.

Anonym sa...

Jag är mest glad att det inte var något allvarligare..allvaret till trots. Ett tag blev jag uppriktigt oroad! Var rädd om dig

Malin sa...

Du...ta hand om dug. Jag vill ha dig kvar hel och fungerande i mitt liv. Maken får helt enkelt se till att lösa det så att någon annan kan jobba istället för dig. Du får ta och sjukskriva dig ett tag.

Kramar

Malin sa...

Kom på vad du behöver...ring Eva o fråga om du kan få åka upp med henne till landet o plocka svamp. Det är medicin det!

Anonym sa...

Oj, var det den. Min sambos kusin i Sthlm har det. Och det är lite läskigt då och då... Hon har hörsnäcka och haft det i många år. Vill du att jag hakar ihop er så här av dig. Hon är världens underbaraste!Skönt att du fick svar ändå. KRAM

Karina sa...

Kram från mig...har tänkt på dig hela dagen och undrat hur det gått....gick ut nu sent för att se...

Tror du skulle behöva komma hit och plocka lite svamp med mig och MK :)

Ta hand om dig och familjen nu
Kram

Peter Barlach sa...

Önskar jag kunde skicka dig lite utländska piller. Puss och kram och krya på dig!

MonasUniversum sa...

Jag blir så glad över alla kommentarer. Och tack för tipset om medicinen! Jag får en remiss till nån balans- och yrselavdelning på KS om några veckor, så då ska jag se till att jag får den medicinen.

Plocka svamp? Mm, det var just det: kan inte böja mig framåt, då yrslar det och jag ramlar...

"Örsnäcka". Det låter ju jävligt kul. Men det lär väl bli så. Känner redan att jag hör sämre på vänster öra.

Monica sa...

HAHAHAHAHAHAOHAMOHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
MONA plocka svamp?? hahaha tror inte det va *ler* och inte jag heller!

Pst finns faktiskt jättesmå hörsel apperater som knappt syns , inte som dom stora vanliga!!!

Herr o fru Lundin sa...

Stor kram! Hoppas du snart är på benen igen!

✿Ewa sa...

Jag har inte varit inne på ett par dagar och ser först nu att yrseln är kronisk!
Ta det lugnt ett tag och var jätterädd om dig! Det är viktigt! Du är viktig! Hoppas att det blir skillnad när du får medicin.

Jättekram

Anonym sa...

Mona, vad glad jag är att det inte var något "allvarligare", inte kul det du fått men du vet vad jag menar!! Fy, usch, det lät ju jättehemskt det du gick igenom!

Många kryapådigkramar!

/Florida-Lotta

Pernilla sa...

Har inte varit inne på din blogg på länge Mona men läste ikapp lite nu. Tänker på dig och skickar en STOR kram!!! /Pernilla (pysslingen på Papprika).

Anonym sa...

I inclination not approve on it. I think precise post. Especially the appellation attracted me to study the intact story.

Anonym sa...

Nice post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thank you seeking your information.