torsdag 25 september 2008

"Hagga-lainen"

Jag är en gammal inkasso-hagga. Alltså, en gång i tiden så arbetade jag på en inkassobyrå i en massa år.

Så jag vet hur man driver in dollares.

En gång hade maken och jag ett annat företag, i en annan bransch, i en annan värld.

Vi hade många kunder, i form av butiker, och det var inte alltid så att dessa skötte sina betalningar.

Och då skickade inkasso-haggan in ärendena till kronofogden. Och då fick man så kallade utslag. Alltså en dom som visar att företaget/ägaren var skyldig oss pengar. Denna dom kan icke bestridas idag. Och efter att man skickade domen för verkställighet, alltså utmätning, så fick man efter ett tag tillbaka dem med orden;

"Ledsen, puckot har inga stålingar." Fast med lite finare ord.

Jag rensar mitt kontorsrum.

Jag hittar ett 15-tal domar.

Jag blir genast på glatt humör och gör i ordning alla underlag.

Nästa vecka kommer alltså ett antal personer få brev från kronkalle.

För jag ska nämligen driva in cirkus 700 000 kr.

Och dessa människor har garanterat trott att jag har glömt bort dom.

Skulle inte tro det.

Problemet är mitt ovanliga namn. Och i dagens internetvärld så hjälper det inte att man har hemligt telefonnummer.

Ska nog heta Vera Persson ett tag framöver.

Har nämligen ingen större lust att hitta nåt hästhuvud i sängen.

7 kommentarer:

Monica sa...

oj se där ja , hadde du inte varit så mycket hemma hadde du kanske inte hittat dom där;)

Ja jus det du har jobbat på ett inkasso byrå det har jag sett / hört nån stans men kommer inte
ihååååååååååååååååååg vart!
Kraaam på dig Vera ;)

Anonym sa...

jag har funderat på en sak. dina företag/butiker, du skriver aldrig vad dom heter? men dom som bor nere i sthlm vet säkert vilka de är men vi andra bönder då? och vad för slags å hur många har jag inte riktigt fattat även fast jag läser flera ggr om dagen. jag älskar din blogg! förgyller dagen :)

Dubbelörn sa...

Du kan ta din tillflykt hit till mig. Vila upp ett tag på landet tills värsta mobben dragit förbi *asg*.

Kram

Malin sa...

Toppen Mona! Håller med Monica om att det kanske inte är så dumt att du är hemma lite mer.

Isabelle sa...

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen, eller? *asg*

Och om mobben hittar dig på din tillflyktort hos Örnis så är du alltid välkommen till Norrland vet du, där är det tryggt och bra *L*

Anonym sa...

Kära Vera Persson! Undertecknad önskar dig varmt lycka till!

Och samtidigt meddelas: I'm back!

Kram!

Anonym sa...

Jag är tillbaka med min Lady Stalker-blogg alltså ...

:-)