lördag 26 juli 2008

Loppa-lajnen

Jag är ganska bortskämd. För att jag kan. Så jag har ALDRIG sovit på ett så kallat en-stjärnigt hotell.

Under en dag i Toscana så åkte vi runt och letade internetcafé. Det tog 2 timmar. För vi var tvungna att boka hotell i Paris. Så det blidde lite bråttom.

När vi anländer till hotellet noterar jag att skylten säger att de har en stjärna.

Jag borde ha vänt då. Jag borde ha skitit i alla femton resväskor och SPRUNGIT därifrån.

Men när man först har suttit 4,5 timme i bil, 3 tim på en flygplats, 1,5 timmes flyg, 1,5 timmes bussfärd, med en liten taliban...ja, då orkar man inte.

Då släpar man upp femton resväskor. 6 våningar. Givetvis utan hiss. Och kommer in i ett rum som luktar urban. Som har en heltäckningsmatta så äcklig att man inte vågar ta av sig skorna. Man lägger sig ner och dör i sängen. Klockan 1 på natten.

Bara för att vakna nästa morgon av ett oerhört kliande.

Sängloppor.

Ja jävlar vad de hade bitit mig. Och tonåringen. I deras rum så hade de skitiga lakan. Och inga lampor fungerade. I vårt rum så var handdukarna skitiga. Gudskelov att den praktiska mamman släpat med sig badhanddukar ända från Sverige. Visste väl att jag skulle få nytta av dem.

Hur som helst. Planen var att stanna två nätter på detta hotell.

Skulle inte tro det.

Vi betalade och stack därifrån fort som fan. In på ett betydligt bekvämare hotell. Med några fler stjärnor.

Men det kliar fortfarande. Ska nog ta mig en avlusningskur när jag kommer hem.

Idag har vi varit uppe i Eiffel-tornet. Och åkt båt på Seine. Och allt sånt där man gör som turist. Och jag minns plötsligt varför det är 17 år sen jag var här senast. Jösses vad otrevliga fransmän är. Idag kallade jag en vakt "fucking, jävla bastardo". Kanske inte så fiffigt, men han var helt skållad i roten.

I morgon drar vi till Luxemburg och Frankfurt. Sen åker vi hem. Längtar hem till min soffa och korvstroganoff. Och till er.

Rösta på mig

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad du är underbar!
Jag sitter i Stockholm och njuter av att vara turist :) Har träffat Malla och det var perfekt!

Hoppas att resten av resan blir bättre

pok

Anonym sa...

Ps. lopphotell är inte så kul. Minns att jag bodde på ett hemskt lopphotell i Prag hösten -87, som gav klåda på en pinsam del av kroppen i flera veckor efteråt.

Anonym sa...

Eauwwww... sounds not so nice.

Nä, kom hem istället. Loppfritt, inga korkade vakter eller turister över allt.

Fast dessvärre finns det ingen reception som maken kan avagera sig mot. Livets ups and downs! ;-)

Vi längtar efter dig med. Men f-n inte efter korvstroganoff. ;-)

Anonym sa...

Åh Paris! Lööve it!! Fast de jäkla fransmännen vägrar prata engelska... Och jag vägrar franska! =)

Anonym sa...

Mona på ett "lopp-hotell"... Låter som du skämtar med oss. Trodde aldrig du skulle sätta din fot på något med mindre än 4.

Karina sa...

Hmmm, det låter som det Backpacker-hostel vi bodde på i Amman...ihhh. Där var det skitiga lakan ...gosh. Ska inte tala om toaletten...fy fan.Skit från golv till tak...hur skiter folk egentligen...:o

Underbart att läsa din blogg iallafall...

Kram

Peter Barlach sa...

Du är så bra!

Anonym sa...

Du följde inte mitt råd om att kolla Tripadvisor antar jag. Fy för lopphotell *uäk*

Bodde på ett lopphotell i Paris för 15år sen när man var ung och dum. Visserligen inga loppor men skitigt, äckligt och skumt folk i trapphuset. Betalade ca 150SEK per natt, ett kvarter från Notre Dame så den biten var ju bra i alla fall.
Hoppas avslutningen på semestern blir bättre!

Anonym sa...

Har varit borta ett litet tag, så nu var det mycket kul att läsa. Sitter här vid datorn och garvar nästan ihjäl mig. Badmössa!!! Fniss.
Men... Paris... å så kollar du inte med mig. Fattar ingenting! Hade kunnat tipsat om en massa supernajsa hotell, restauranger, mm. Loppa av dig å kom hem istället.
Kram kram
LiSe