tisdag 26 januari 2010

När man är utslagen. Med en taliban på 6 år.

Vi är ju sjuka jag och talibanen.

Ordinationen på morfinmedicinen är lite starkare än i normala fall, så när jag tog den vid lunch, så kände jag att jag behövde gå och snacka lite med min kudde.

Jag föreslog därför för talibanen att vi skulle lägga oss i tonåringens säng, så kunde hon få titta på den där barnkanalen, som jag har "strypt" i alla andra tv-apparater i huset.

Jag hann inte ens lägga huvudet på kudden förrän jag var helt väck.

2,5 tim senare vaknar jag och noterar att hon har lagt en filt om mig, dragit ned alla rullgardiner och stängt dörren. Jag går ned och hör diskmaskinens beep-beep-färdig-signal. I vardagsrummet är alla soffkuddar iordninglagda, leksaker bortplockade och själv sitter hon i makens arbetsrum och spelar "Kalle Kunskap" på sin dator.

Herregud, kunde hon inte bakat lite bullar också, det vore väl inte för mycket begärt när hon ändå var igång?!

42 kommentarer:

fjortisensmorsa sa...

Som en levande Trisslott! ;-)

Ellen sa...

Åh,vad snällt!

Kerstin sa...

Jösses vilken drömunge! Var hon inte sjuk i öroninflammation dessutom? Håll hårt i henne!

Frida sa...

Men VA? Dags att döpa om flicksnärtan. Iallafall för den här dagen.

Unknown sa...

Underbart!! Och jag håller med Frida - dags för tillfälligt namnbyte. :)

Inna sa...

Där har ni lyckats med uppfostran ^^

Underbart med sån omsorg och empati hos en människa.

krya på er!

Anonym sa...

Jamen,,du er ju för moro du!!Klarte din datter og göre alt dette???.Så heldig nsett nå. ,,det har jeg insett nå. Håper du förstår hva jeg skriver. Klem fra Heidi

MonasUniversum sa...

Fjortisensmorsa: Kan man säga!

Ellen: Ja, hon är extremt snäll.

Kerstin: Jo, öroninflammation. Jag håller alltid hårt i henne!

Frida & Joey: Jag vet. Men bara för idag!

Inna: Tack. Faktum är att hon är extremt go. För det mesta. Hon är alltid väldigt omtänksam. En egenskap jag verkligen uppskattar hos henne! Igår tränade vi på att hålla upp dörrar för äldre människor. Jag vill att hon ska ha sånt i ryggmärgen. Liksom att erbjuda sin plats för äldre/gravida. Viktiga saker som man ofta glömmer bort.

Tack för omtanken!

Heidi: Klart jag förstår! Och du, varmt välkommen!

Liksom ni andra som jag inte har hälsat på ordentligt!

Gafflan sa...

Nämen vad gulligt!
Krya på dig!

Finnpajsaren sa...

Du, kan jag få receptet på din taliban? Me want!

Och du, sjåpa dig. Du låter ju som en karl ju...

hehe

Finnpajsaren sa...

Eller: "sluta sjåpa dig"

MonasUniversum sa...

Gafflan: Jamen eller hur,tack!
Kerstin: Tack, har inte glömt dig. Ska bara friska på mig lite först!

Finnpajsaren: Hade du skrivit: "nämen älskade vännen, HUR är det? Oj, vad jag tycker synd om dig." Så hade du fått receptet. Det kan du glömma nu! Ska inte du surfa runt på Blocket och leta skridskor? Pusspuss

Anonym sa...

SÅ GULLIG!!!! Lik sin mor antar jag för far är inte sådan!

Anonym sa...

Glömde ? på förra inlägget för far är inte sådann eller??? skall det vara.

NinaPX sa...

Ja du, Lite (eller mycket i det här fallet kanske) Cocilliana i kombination med pulverkur känns ju som ett recept på komatillstånd! Vilken tur att din tjej klarar sig galant på egen hand! :-) Må bättre! //NinaPX

Anonym sa...

Oj oj, vilken tjej! Jag har dock en bild i huvudet, trots att jag inte vet hur hon ser ut, där hon står på banken och har tagit av sig alla kläderna och sjunger "jag är en nakenfis!". Men det är nog något år bakåt i inläggen för att komma till det!
ninaerica

Annette sa...

Okej - här kommer då ett varningens finger; låt det inte gå så långt att hon blir en "duktig tjej". Då är hon i väggen före 30.
Men det är ju hur gulligt som helst av henne, undrans om samma kan appliceras hemmavid på sexåringen?

Sara sa...

Klockrent!

Man älskar dom lite extra när dom gör så... :)

Förövrigt! Klockrent jobb med bloggen, I friggin' love it! :D

Mimmi sa...

Hon är ju helt underbar! Idag förtjänar hon inte namnet Talibanen, utan snarare mammas lilla ängel!
Maken har lite att lära av sin dotter tror jag!

Hemppa sa...

Bullar?????
Va ska du med bullar till, dricka dom eller?
Nu ska du bara låta maken sköta allt så kan du blogga mer+ krya på dej!

Talibanen äger (idag)!

annika sa...

antar att hon blivit behandlad och bemött så av sin ömma moder, barn gör inte som man säger utan som man gör! å maken behandlar sin sjuka fru som hon behandlar sin sjuka make?!?!!
men okej, jag tycker lite synd om dig just nu Mona, det är inte kul att vara sjuk. Man har liksom aldrig egentligen tid med det! krya på dig!

Anonym sa...

Shit.
Hon är ju nästan lite läskig...

Själv är jag magsjuk.
Med en kille som är 19 månader. Som inte är magsjuk längre.
Alls.

Kan vi inte bestämma att det är dags att slippa vara sjuka nu?

reneesfotoblogg sa...

Det är väl klart det inte räcker med en vanlig simpel bonnförkylning utan du måste dra till med lunginflammation. Å sedan utsätta sin sexåring för kvalificerat barnarbete är bara för mycket! Det strider mot barnkonventionen!
Får hon nu hörselnedsättning på kuppen så är det ditt fel!
Det finns vaccin mot lunginflammation, bara så du vet!

Tanten sa...

"Liksom ni andra som jag inte har hälsat på ordentligt!"
Nu kände jag mig riktigt välkommen till din sida. :-))

Jag är kluven, riktigt kluven.
En del av mig vill att ditt nya inlägg ska ta fem minuter att läsa, den andra delen vill komma till slutet för att se vilken knorr du har fått till denna gång!!
Åh, vad du skriver bra :-)
Hoppas ni kryar på er snabbt, och har det mysigt under tiden.

Pillargontanten sa...

Vilken unge du, och den är Taliban?

Mr Lee sa...

Kan vi skicka våran terrorist på ditt camp? Verkar som du har rätt OK gener ändå!

Krya på dig!

Helene sa...

Krya på er båda två.
Bullarna kan hon väl ta i morgon hon ska väl ha att göra då också :)

Maj Korner sa...

"Igår tränade vi på att hålla upp dörrar för äldre människor."

Hon höll upp dörren och du gick igenom den, alltså.

Eller? :-)

Eva sa...

MÄH, bullar är väl inte flytande.
;)

Krya på er.
Båda två.
Ordentligt!

Sofia - SofiaFj sa...

Men guud så gulligt. Skulle pussa ihjäl henne om jag var du (eller inte för då får du aldrig uppleva detta igen).

Pangbruden sa...

Får man låna henne?? Hon skulle förgylla min vardag på många sätt din tjej..

epsilon sa...

Som man bäddar får man ligga- Det lönar sig alltid att vara snäll; och rolig.

Cissi sa...

M e n vad underbar hon är!
Vad gör man för att visa sitt barn hur mycket man uppskattar sådana idéer?
(Jag hade överöst med pussar och kramar om inte annat.)

Emma sa...

VILKEN UNDERBAR UNGE DU HAR!!!!

wettexvärlden sa...

Skicka hit ungen, jag är så trött på mannen som har en nära-döden-upplevelse (förkylning). Hon får bra betalt och behöver inte ens baka.

Och krya på dig!

Kerstin sa...

Vad ska du komma ihåg om vilken Kerstin (moi??)? ..eller är det OD på Cochillana?

MonasUniversum sa...

OsloKerstin...!

24 år och snart pappa sa...

drömunge!

Anonym sa...

Vilken snäll liten tjej du har... Hade det varit jag som var i samma situation så hade jag nog vaknat till:

Att sonen hittat gömman med chips och choklad, sittande smaskande i en koja som byggts av hela vardagsrummet, spelande på sin Nintendo DSi...

/Jennie

Diverselådan! sa...

Den där talibanskan ni har är ju helt underbar, så hänsynsfull och omtänksam. Vilken go' unge, ni har!

Kristiina sa...

Och hon är bara 6 år!!!! makalöst!

Anonym sa...

Så omtänksa, så rar och god.
Sådan mor sådan dotter.