tisdag 19 januari 2010

Hårda tider. Flytande tider.

Idag, av alla jäkla dagar, påbörjar jag en fasta på fyra veckor.

Det vill säga: jag ska dricka flytande föda i 30 dagar.

I repeat: T R E T T I O D A G A R.

Man kan säga att jag redan nu, 4 timmar in på T R E T T I O D A G A R, känner en viss irritation. Det tillhör tydligen.

Så jag undrar lite lätt hur stor irritation jag kommer känna dag 3. Eller för all del dag 28.

Who knows, jag kanske sitter deporterad i en etta med 14 resväskor då. Fast, om jag har tur kanske jag blir förvisad till talibanens lekstuga. Den är åtminstone snygg och inredd efter min smak.

Nåja, just nu kretsar allt kring hur jag ska lyckas göra en semla flytande.

Och tydligen gills inte champagne. Nåt om att det inte klassas som föda.

Och har ni nu hittat hit så får ni fan stå ut i 30 dagar. Inte mer än rätt om jag ska orka fortsätta att underhålla er.

Varför ska jag behöva lida ensam liksom.

37 kommentarer:

Singel i storstan sa...

Vad är det du dricker? Oftast blir det bättre dag 3 eller 4. Då får du istället överskottsenergi och mår ganska bra... Enligt min erfarenhet.

MonasUniversum sa...

Ohh, jag håller mig till gourmetmat såsom Modifast och Nutrilett. Fyra veckor Jeanette. Fatta!
Okey, då går jag och lägger mig och vaknar om 4 dagar.

tigerlilja sa...

Jag försökte en vecka en gång, men efter tre dar satt jag på en stol och bara grät. Då avbröt maken projektet. Fast du klarar det säkert bättre. Jag hänger med i a f.

Icka sa...

Lycka till!

Jag lovar att stötta då jag gått igen två sådana kurer.

Dag två är jobbigast, sedan blir det lättare, tycker jag i alla fall.

Och resultaten låter inte vänta på sig!

DrAnnika sa...

Hörru bruden... litet tips...
Cambridge kuren är så mycket godare än både modifast och nutrilett!!
SMSa om du behöver ett nummer till en konsulent - hon rä guld!

Själv gör jag samma sak - jag siktar på 60 dagar ;)

PÖSS pårej!

Mitt i Fågelsången sa...

4 veckor? Själv tog jag 14 dagar Cambridge som var klart i fredags. Kör en v upptrappning nu, och ska sedan byta ut ett mål om dagen, är det tänkt.

4 veckor??? Lycka till!!!

reneesfotoblogg sa...

Flytande semla! Lätt! Man tager en semla och lägger den i en djup tallrik och häller rikligt med varm mjölk därpå. Låter stå en stund! Så kan man suga i sig det hela med ett tjockt sugrör, görgott! Särskilt mandelmassan och grädden!
mvh R

MonasUniversum sa...

Renée: är jag förvånad över att just du kom med det förslaget?!!

Och tack ni andra. H-e, vilket dåligt humör jag är på.

Mitt i Fågelsången: jag måste. 4 hårda veckor.Men jag är en envis åsna.

Anonym sa...

Men vännen, varför sådanna svåra och jobbiga kurer? Varför bara inte skita i bröd, potatis, pasta och ris? Enkelt och samma goda mat ändå -2kg på en vecka. Jag är nöjd. Gick ner 22 kg en annan gång och min syster -40 kg. Jag klarar inte när man inte får äta mat som smakar gott. Och ddricka någon pulvre grej då spyr jag. Effektivt visst men pest! Så därför tycker jag det passar mig bäst. Kanskse du skall testa? Och ett glas vin på fredag och lördag kvällen. Men du, lycka till med den väg du valt, håll oss uppdaterade! Håller tummarna och lyckas du i 4 veckor är det en bragd! Kram M

MonasUniversum sa...

M: Tro inte för en sekund att jag glömmer det där sista: " lyckas du i fyra veckor är det en bragd". Det är då man får en medalj va?

Jag lär återkomma i saken!

Anonym sa...

men 4 veckor blir det inte bara 2 dom andra blir det andra gotterier dock flytande;) Monica

Anonym sa...

SLuta GNÄLL!! Monica

MonasUniversum sa...

Monica: du ska vara snäll mot mig.

Anonym sa...

M igen: Bragd ja minst medalj, jag sckickar blommor iallafall!

Annette sa...

Been there, done that, got the t-shirt.
Och efter dag fyra vänder det. Levde i princip på Nutrilett Chokladpulver, då det var det enda som smakade acceptabelt. Fick ont i magen av en sort, och en annan sort fick jag reklamera, trots att det var nytillverkat, smakade det som yuck.
Då jag gjorde detta inför en operation, blev det lite träligt att sedan vara tvungen fortsätta flyta i ytterligare två veckor till. Kan än idag inte äta yoghurt, då jag föråt mig på det.

Kerstin sa...

Med mixerstav får du allt du vill äta till flytande form. Eventuellt får du slå på lite vatten innan.

Jag tror på dig Mona!!

Marie sa...

Har också been there, done that. Förra året levde jag i TIO jävla veckor på flytande. Jodå, det gav resultat men de sista fyra veckorna var jag konstant hungrig. Inte i början alls. Ta bara hand om dig när de fyra veckorna har gått och ta det försiktigt med den fasta födan när du börjar äta igen. Annars kan du bli riktigt dålig med tarmvred och annat. Lycka till!

Agneta sa...

Vatten är ju knappast föda? Men det får du dricka antar jag?
Då kan du ju dricka champagne också, eftersom det inte heller är föda.

Mimmi sa...

Den enda sorten jag klarar av att dricka är Nutrilett choklad, alla andra får jag kväljningar av. Varning för Naturdiet, man rapar den där äckliga smaken hela dagen.
Willys säljer Nutrilett för 170kr fram till april, ett litet tips bara.

Man vänjer sig, men jag brukar ta två veckorsperioder. När du blir riktigt irro och hungrig, rensa kylen från gammal mat och städa ur den. Jag hällde ut gamla sillburkar när jag var mitt i en kur, kan säga att jag inte var så sugen på mat efter det. Se till att hålla dig från det som är gott bara.
Lycka till! (och jag menar det på ett snällt sätt)

Singel i storstan sa...

Mona, som uppmuntring: Jag gick ner 13 kilo på fyra veckor! Då med Cambridge som även har godare smak.

Men om du står ut de första dagarna så lovar jag att det blir lättare. LOVAR!

Åsa C sa...

Jag ser fram emot (eller inte) på hur du kommer vara när du går på diet OCH har PMS. Det kan bli en del intressanta inlägg här i framtiden.

Sus sa...

Jag tänker inte ens kommentera sånt vansinne. Vet du att man alltid går upp dubbelt av det man går ner efter en sån kur?

Äh.
Nu kommenterade jag ju i alla fall.

Sus sa...

Ameh!! Aaaaaa!!! Just ja :)

Farbror Blå sa...

Oavsett vilken metod man väljer så måste man tänka på en sak och det är att det oftast tagit tid, ibland flera år att gå upp kilona!

Därför måste man ge det tid att gå ner dem. Ha tålamod.

Sen är det förmodligen en av de absolut svåraste saker att göra och helt klart en jäkla bragd, värd mer än medaljer.

Ge dig fan på det Mona, så går det! Vr envis och ge dig fan på det och tala om för din omgivning att du blir pest och pina en tid.

Då behöver du inte handskas med det oxå. Det är jävligt jobbigt nog att loosa kilona!

Lycka till:)

Katarina sa...

Galning, 30 dagar!

Chrissan sa...

Du behöver inte lida själv. Tänkte också hålla mig till flytande föda. Fast inte förren de sista tre veckorna i februari.;)

Markattan sa...

Lycka till, och några erfarenheter från mig. Nutrilett, blanda med kolsyrat vatten, sånt du gör själv alltså. Det blir lite godare och mer lättdrucket. Jag gick ner mycket men powerwalkade samtidigt 45 minuter varje morgon...

Nu har jag sedan mitten av oktober kört GI, undviker kolhydrater, framförallt snabba. 15 kg ner. Äter massa gott från fiskbilen till lunch och på kvällen kan det bli mozzarella, tomater, basilika och några oliver. Eller så.

Markattan, som vet att du kan, men lätt som en plätt är det inte

NinaPX sa...

På tredjen dan brukar det vända, då ramlar kroppen in i ketos och man brukar få en jävla energi. Sen kan jag rekommendera Allèvo's soppor, helt ok smak. Lycka till och må gott! //NinaPX (som själv kör lchf sen ett par veckor tillbaka; grädde i kaffet känns helt som min stil :-) )

Mildamakter sa...

Jag levde på enbart Nutrilett i nio (9) månader för nåt år sen.
Håller du bara ut (utan att fuska)den första veckan så blir du hög som ett hus av endofiner efter ca 10 dagar, sen är det inget större problem att fortsätta. Lycka till :o)

Anonym sa...

Ska själv ge mig på en Nutrilettvända - min första! - men tänkte nog hålla mig till två veckor med bara pulver. Sedan får det bli kvällsmat med resten av familjen. Kommer att bli riktigt pissigt att laga mat åt övriga och själv få klämma en "choklad"drink... men men...
Har läst på paketet att man gärna får ta sig en frukt eller grönsak att tugga på om behovet infinner sig - så det tänker jag göra! Eller är det helt fel tänkt?!
/Sussie

Gabriella sa...

Önskar dig varmt lycka till! Men kan ändå inte låta bli att tjata om min metod:

Ut och gå ("powerwalka") i 30 till 40 minuter per dag. Jo, nästan alla som inte har bebis eller är ensam med småbarn kan fixa den tiden.

Sen ett par styrkepass på det per vecka (ökar din förbränning). Styrketräningen kan genomföras hemma med hantlar.

Det gäller bara att ge sig f-n på att hålla detta program. Som Blossom Tainton säger: "Jag vill också hellre ligga på soffan och käka praliner, men jag bestämde mig."

Själv har jag nu kört detta i drygt fyra år. Minus tio kilo första året (vilket jag är helt nöjd med och har stannat där), och notera då att jag hela tiden äter allt jag önskar och jag äääälskar mat. Plus vin. Däremot blev jag med tiden mindre sugen på sötsaker.

Fler fördelar: nästan aldrig förkyld, mer ork och nästan bra från min whiplashskada! :-)

Go, brüden! ;-) Vad du än väljer.
Men pulver skulle jag aldrig satsa på, inte i längden ... sorry ...

Gabriella sa...

Gulp, vad långt mitt förra inlägg blev. Om du orkade läsa, så rök nog några kalorier bara där ...

Natti, natti och kram!

Annett sa...

Men herregud människa! Man kan ju inte låta bli GOD MAT...! Behåller hellre några extrakilon då. Lyssna på Gabriella, hon låter klok! Ska försöka lyssna på henne jag med. Och skälla på den dumma soffan som kallar på mig hela tiden.

Unknown sa...

Hmm... 7*4=...30? ;)

MonasUniversum sa...

Steehle:Amen du vet, matte är inte min starka sida. Just nu känns 4 veckor som 4 år kan jag säga!

Kaos-Anna sa...

Vansinne. Rent idiotiskt. Fan, jag trodde du var smartare än så.
Pulevrdiet?!
;-)

fjortisensmorsa sa...

Meryl Streep skulle banta ner sig till en film- käkade jordgubbar&drack skumpa i några veckor. LYSANDE, om du frågar mig! Man är kalas och blir smal på kuppen..och vem gillar inte skumpa..och jordgubbar!? ;-)