onsdag 25 juni 2008

Hur man fastnar i en dörr.

Det här blir ett långt inlägg så kila iväg och hämta en kaffe vetja.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av musik i den bemärkelse att jag måste ha en iPod. Men nu har jag en i alla fall. Syftet var från början att ladda ned böcker och sen gå på mitt motionsband, som fortfarande står därborta och skriker efter mig. Hur som helst så har jag laddat ned en massa musik, jaaa, betalat också. Och jag lyssnar gärna på 70/80-tals hits.

Och min iPod har aldrig varit utanför dörren, mer än på flyget till Hamburg häromsistens. Så på vägen till jobbet i morse pluggar jag igen öronen och sätter på lite musik. Min öron är jättekänsliga för ljud så nivån är inte alltför hög. Men tillräckligt för att missa polisens sirener och mobiltelefonens signal/vibrationer.

Hur som helst. Min kontorsdag går åt skogen när maken ringer och jag är tvungen att åka runt till våra butiker på Östermalm. När jag kommer till den sista butiken, som ännu ej öppnat och som ligger mitt på Östermalmstorg så har jag fortfarande iPoden igång och för säkerhets skull så har jag lagt den i behån. Och eftersom jag vill kunna notera om någon ringer mobilen så lägger jag även den i behån. I varsin kupa alltså.

Och nu får ni använda er av fantasin här. Vår butiksdörr ser ut som alla andra dörrar med en skillnad. Den har ett brev/film-inkast. Och för att filmerna inte ska rasa i golvet så har personalen hängt fast en megastor papperskorg på dörrens insida. Vi pratar enorm. Den tas givetvis bort när butiken är öppen. Till saken hör också att direkt innanför dörren (som svänger inåt) så sitter två larmbågar. Ja, ni vet hur de ser ut.

Så när man ska in där så är det två saker som gäller: man måste vara hyfsat smal och man måste vara snabb som fan eftersom man har 40 sekunder på sig att nå larmknapparna och larma av.

Jag har ju jobbat i ena inredningsbutiken några veckor. Med bageriet som granne. Not a good combination.

Jag parkerar bilen, i öronen ljuder musiken. Telefon i säkert förvar i behån. Låser upp, ska tränga mig in.

Fastnar.

Jag sitter fast mellan larmbågen och dörren. Dörren går inte att trycka upp mer eftersom papperskorgsjäveln tar emot på den andra larmbågen.

Jag sitter som ett skruvstäd. iPod och telefon skär in i tuttarna. Och telefonen börjar dessutom ringa/vibrera. Jag får panik eftersom jag måste hinna slå av larmet.

Då kommer ägaren till den nyöppnade exklusiva herrekiperingsbutiken vägg i vägg förbi. I samma ögonblick lyckas jag få in ena tummen i behån, i ett försök att stänga av iPoden, men kommer istället åt ljudvolymen, till maxläge. Öronen sprängs av nån jävla 80-tals hit, jag försöker skaka på huvudet så att plupparna ska ramla ur öronen men givetvis sitter de fast. Killen i butiken bredvid, som självklart är svaret på alla singelbrudars dröm (har sett honom förr) säger något. Jag svarar: "eh, jag sitter fast". Han ryggar tillbaka och jag inser att pga av ljudvolymen i mina öron så skriker jag så att ALLA på hela jävla Östermalmstorg kan höra mig. Och nu se mig.

Till slut kan jag gnugga ena örat mot en kant så pluppen ramlar ur örat. Och nu går dessutom larmet i butiken. Och det är inte diskret.

Och eftersom jag för länge sedan har passerat storlek Petit och därmed har bröst som matchar övrig volym av kroppen, så värker brösten. Ju mer jag försöker ta mig loss, ju djupare skär mobilen och den jävla iPoden in. Killen försöker trycka upp dörren lite och till slut, till slut får jag igenom min feta häck och kommer loss. Jag tackar för hjälpen, han skrattar och går in till sig.

Jag larmar av och går in och dricker en liter vatten för att svalka av mig. Blusen har gått sönder och jag bestämmer mig för att nu får det fan vara nog. Nu ska jag upp på det där jävla gåbandet.

32 kommentarer:

Anonym sa...

Ligger på golvet och garvar så jag håller på att dööööö.... Du är bara för underbar!!!

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig! Dina historier kan verkligen förgylla en överjävlig dag!!!

Anonym sa...

Kan precis se dig framför mig när du står i dörrhålet och "skriker"! En liten fråga: BEHÖVS det verkligen en så stooor korg på insidan dörren?

Läste o glykolen och myrorna. Vet inte om du tänker testa, men om du gör det så se till att ingen katt eller dylikt annat djur kan komma över det. De slickar gärna också i sig det nämligen, får frätblåsor i halsen och väldigt sjuka... Har en kisse som lyckats få i sig det en gång (förmodligen under en bil som läckte.) Sött och gott tyckte hon...det blev veterinärbehandling.

Anonym sa...

Ahmeeeen Bruuuden! Du äääger! *wahahaha* Vet du om att övervakningsfilmen från grannbutiken ligger uppe på Youtube?

http://www.youtube.com/watchladygetstuckindoor/hillariouslyfunny/mustsee

Och den har redan 407,085 views! ;-)

Och jag som alltid undrat hur man fastnar i en dörr..... Now I know!:-)

MonasUniversum sa...

Mr Lee: ja, det är väl för väl att man kan roa omgivningen!

Mahlin78: Tack, men jag har fortfarande ont i bopparna! Trist att du hade en skitdag.

Laila: du, de enda djur vi har här är fiskjävlarna. Och vad bra att du nämnde det, kanske ska hälla glykol i akvariumet...

MonasUniversum sa...

Hörru du Juppalainen. Välkommen hit för en demo!

Anonym sa...

*skrattar* tack Mona för skrattet hahaha!
Va menar du med google ? är det där du har din bevakning?
Monica

Anonym sa...

;)

Anonym sa...

*Skrattar så jag ramlar av stolen* Jag säger som du själv brukar säga: "Varför händer sånt bara dig?"

Tack för att du delade med dig! Och du, jag sträckläste även utan kaffe ...

Anonym sa...

On my way!:-) If I don't get stuck in the tullarna.. har ju hört att ni har såna däromkring du bor :-)

Anonym sa...

jag har visst RSS knapp!!!
längst ner, men jag fattar inget av google *glömmer den * jag har bloggknapp...

Anonym sa...

You made may day darling!
Tack för för stort asgarv när jag städar efter 16-åring och 2 katter som varit ensamma hemma i 5 dagar .

Du är så j-a underbar!

pokjavascript:void(0)

tanja sa...

Tack vännen för ett underbart skratt!

Kram

Anonym sa...

Jag skulle ge vad som helst för att få se dig fastklämd där i dörren! Skrattar så tårarna sprutar! =0)
/Malin(Maby)

Anonym sa...

Jag skrattar ihjäl mig!!!! jag skulle vilja stt killens min... Haha. Ska genast kolla Youtube...

Anonym sa...

Tack för ett underbart skratt! Kan verkligen se dig framför mig *garvar* Det ska vara du till att råka ut för det och sen skriva om det. Lycka till med löpbandet!

Unknown sa...

jag ska vara där 13,00 kanske efter då;) ja nu är jag inte rädd längre serru ;)

Anonym sa...

Åh, så underbart att du inte slutade blogga! :):):)
ninaerica

Anonym sa...

hur länge är du kvar där da? ibland sitter vi till närmare 14,30 *jobbigt*Monica

Anonym sa...

Skrattar ihjäl!!! :o))

Diverselådan! sa...

Herregud, jag dööör av skratt.
Kan man få göra det där dörrtestet? Om man klarar det så slipper man alltså löpbandet el annan motion? Det gäller att se till så inte behagen är för stora eller att BH:n används som förvaring till diverse prylar.
Tackochlov att du har kvar bloggeriet.
Kram från Annette

Anonym sa...

Det är nåt med teknikprylar och bröst där uppe hos dig. Du gillar att ha det i den höjden,,, ;)

Anonym sa...

Kom att tänka på att det kanske var ett tecken för att du skall köpa en mindre mobil och mindre iPod!

Karina sa...

*asg*...varför händer allt detta dig...*asg*...Mona du har synnerligen ett innehållsrikt liv ;)
Tack för dagens skratt, även om det säkert inte var kul just när det inträffade. Men du kan verkligen roa..

Kram

p.s ser framemot en bok snart :)

Peter Barlach sa...

Fruktansvärt roligt inlägg. Jag skrev också ett nästan lika långt idag. Läs gärna det:

http://peterbarlach.blogspot.com/2008/06/birgitta-och-vera.html

Anonym sa...

Du är helt underbar! Jag kommer och gör dig sällskap på bandet..
Kram LiSe

inmanejable sa...

Alltså.. det här är så kul så jag vet inte om jag läst nåt så hemskt pinsamt nångång. Men GUG vad jag tycker synd om dig. Får du fortfarande rosiga kinder när du tänker tillbaka på det här? :P

MonasUniversum sa...

Jo, det har du. När du har läst om när jag satt på toa när BVC ringde....

Och du, varmt välkommen!!

Ingela sa...

Underbart!! *ASG*
Och du...om du ska ut och lufta din iPod igen på ett flyg till Hamburg så hojta till. Jobbar i Hamburg och det skulle ju bara va kanon att få träffa en sån skoj person "live" ;-)

*skrattarfortfarande*

MonasUniversum sa...

Hej Ingela: tack för komplimangen! Jag är i Hamburg i juni varje år...!

Ingela sa...

Är det nån mässa i Hamburg då du alltid är med på? Själv kommer jag upp till Sverige titt som tätt när jag hälsar på familjen...

MonasUniversum sa...

Nä, vi är distributörer åt en tysk desginerföretag: Philippi och de bjuder ner 20-25 länder varje år i juni. Då tillbringar vi en helg där och har skitkul.